Gå til innhold

Økedøgn eller intro mat?/Har plutselig begynt med nattamming igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har lenge sovet rundt, har spist seg god og mett på kvelden, enten via pupp-pupp-pupp, eller pupp-pupp-mme eller pupp-pupp-pumpemelk. Og det har funket bra. MEN, nå har hun begynt å våkne kl 2 for mat, og vil ikke sove etterpå, resultatet er samsoving for å roe henne. Da lukter det sikkert deilig pupp, og ammer derfor (?) flere ganger på natten. Hun har vært mindre flink til å fylle opp tanken på kvelden synes jeg, er ikke så interessert i å bygge lageret fullt.. Er det på tide med kveldsvelling feks, eller skal vi fortsette med tilleggsflaske/amming og prøve å fylle henne bedre opp før hun sovner? (sistnevnte er ikke lett...)

Snuppa er snart 4 mnd, men ble født et par uker før termin, så litt over 3mnd egentlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om dette er økedøgn, når datteren min hadde økedøgn, ammet jeg henne masse på dagen, men hun beholdt nattrutinene sine. Vet ikke om det kanskje går at å gi henne litt vann på natten i stedet for pupp. Husker plutselig ikke hva vi gjorde når hun var så liten, så tør ikke komme med andre forslag du kan gjøre....

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. Rett før helga begynte hun plutselig å ville ha nattepupp, og tidligere har hun sovet hele natta. Leste i Foreldre&Barn at barn med normal vektkurve ikke trenger grøt/velling på kvelden. Jenta mi har også vært mindre flink til å fylle opp tanken i det siste. Jenta mi er 3,5 mnd.

Skrevet

Sånn var det her også. Lillejenta har sovet ca 8-10 timer sammenhengende fra hun var en måned gammel men da hun ble 4 mnd begynte hun plutselig å våkne inntil 4 ganger pr natt for mat. Jeg vurderte da å begynne med grøt men holdt ut. Jeg begynte å spise havregrøt til frokost hver dag (gjør det enda) og nå har jeg mye mer melk enn tidligere og lillejenta sover igjen hele natta!

Mitt råd er å holde ut et par uker og se om produksjonen øker. Det er absolutt verdt det!

Skrevet

Bare 50% får forbedring av nattesøvnen pga fast føde, resten får det verre. Orker du så er øking det allerbeste. Dessuten er det mange som går på en brystvegringsrunde i denne alderen, så du er egentlig litt heldig! Det er verdt en ekstra innsats hvis hun var litt prematur.

Skrevet

Så det er ikke bare her det er sånn..? Lillegutt har også sovet veldig bra om nettene, hele tiden egentlig. Fått mat en, toppen to ganger om natten. Nå er jeg oppe med han opptil fire ganger! han er 4,5mnd. I natt var det annenhver, hver halvannen time. Skikkelig pes egentlig, men sier til meg selv at det er sikkert en økeperiode. Nokså slitsomt, og i tillegg har jeg begynt på Cerazette, og mistenker humørsvigniger pga dem... Grrr.. Gubben har det ikke enkelt om dagen for å si det sånn!

Skrevet

Hun driver og tuller med puppen, og krangler litt med den og sånn innimellom. Er det tendens til brystnekt/vegring tro?..

Takker for tips, skal prøve med havregrøt, det er jo godt også:) Til meg altså...

Hun er født i uke 37, så ikke direkte prematur, men et par uker til hun er 4mnd ift terminen.

Jeg har litt trøblete mage, og vi har cøliaki i familien, så vil ikke begynne med grøt enda (selv om babygrøt er glutenfri).

Skrevet

HS sa til meg at selv om min er født fortidlig så skulle jeg ikke regne med det fordi han har fått like lang tid på seg til å forbedre tarmene (etter fødsel)

Men her begynte begynte vi med 2 natt amminger igjen i den alderen din er. Når han ble 5 mnd så var det hver 2. time ( han ble sur og jeg ble sliten av sur unge)

Hs anbefalte da å starte med fast føde Vi har begynt med smaksprøver.

Det er nok ikke fast føde som bedret situasjonen her, for jeg tror denne amminga 2. hver time var øke døgn men nå er det i allefall 4 timer mellom mat om natta da

Om dere ikke slites ut så amm i vei,

Skrevet

Jasså så det er ikke bare min lille som gjør det!!!

Jeg antok at det var en blanding av vaksine og forkjølelse, og at hun ligger litt under vektkurvene (uten at helsesøster bekymret seg). Plutselig ville hun iallefall ha mat mellom 24 og 5, og det har ikke vært vanlig her i gården heller.

Enig i det med å fylle opp tanken på kvelden, spiser med større intervall enn før...

Vi får bare vente og håpe at det går seg til!!!!

Skrevet

Åh,det er godt at det ikke er bare her det er slik!Mager trøst,men dog..Lillevennen er født 21/9 og kom 12 dager for tidlig(satt igang)...

1.januar begynnte det med nattamming igjen etter at han har sovet hele natten lenge.Nå våkner han mellom 4 og 5 for mat.Nytter ikke med vann.Er også vanskelig og få til å sovne igjen etterpå.Kan ligge å romstere et par timer,men sovner ikke godt til igjen...

Så havregrøt øker produksjonen?Verdt å prøve ja,sunt og godt:)

Det er litt tungt med nattamming igjen når man har vært bortskjemt en stund med at de sover hele natten...

Hadde ikke så lyst å starte med fast føde enda grunnet allergi i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...