Gå til innhold

eksem av tøybleier?og nattbleier?

Anbefalte innlegg

byttet til tøybleier da lillegull var nesten 6 mnd(er litt over 7 mnd nå) fordi han ikke tålte noen av engangsbleiene,og det blei altfor mye søppel av di...men nå er stompen hans enda full av eksem!!lkan det være vaskemiddelet? bruker blenda sensitive...eller kan det være rispapiret?har en liten her som er hyperallergisk mot nesten alt....

me bruker brettebleire fra jysk og popolinibleierne...vaskes på 60 grader....og har ullbukse utforbi....trodde dette skulle være bra for stumpen hans eg...

og hva bruker dere på babyene om nettene?her bruker me babykosbleiene med en brettebleie og bleie-innlegg inni...prøvte en gang med brettebleie, innlegg og ullbukse om natten, men da ble han våt gjennom....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7793681-eksem-av-t%C3%B8ybleierog-nattbleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår lille gutt fikk eksem av popolinibleiene--sånne formsydde. kanskje fordi de er veldig tykke? Vi bruker også blenda sensitiv, men kjører alltid ekstra skylling (allergikerfamilie) fordi det blir igjen litt såpe nesten alltid. Mange barn får litt problemer ved overgang fra papir til tøybleier, huden må liksom venne seg litt til de nye bleiene.

Husk å bytte ofte i starten, lufte stumpen litt mellom skiftene, og min erfaring er at brettebleie med ekstra ullinnlegg om natta er best for huden. Vi har brukt klut uten såpe, litt sinksalve hvis antydning til eksem, og fet locobasekrem som forebygning mot tørr hud. Men for det meste har det gårr helt fint med bare vann, hyppige skift, og mye luft på stumpen.

Husk at bleieeksem kan være sopp også, og da må det kanskje behandles med noe.

angående lekkasjer på natta...Glemte å si at vi alltid må ta gutten opp sånn i ellevetiden på kvelden, for å bytte på ham før vi legger oss. Da får han ekstra ullinnlegg i bleia. Litt slitsomt, men det eneste som funker.

Jeg tror du bør gå over vaskerutinene dine og se hva du kan endre der. Det kan løse problemet med eksem. Eksemen bør du behandle med fet krem i tynne lag og mye luft. Eventuelt kan du i samråd med helsestasjon/ lege bruke en mild kortisonsalve. De kan også se om det skulle være sopp.

Ang vaskerutiner. Bruker du kald forvask? Det hjelper både på lukt og på rester som sitter seg fast i bleiene. Du må kanskje forsøke et annet vaskemiddel Neutral har flytende vaskemiddel som du finner i velutstyrte matbutikker, og ecover får du kjøpt på helsekosten. Jeg foretrekker ecover. Bruk også ekstra skylling og ekstra vannmengde om det er mulig på maskina. Husk å bruke mindre vaskemiddel enn du pleier.

Det er vanlig at en får utslett og sårhet når en går over fra papir til tøybleier, men det ser jo ut til at dette har vart en tid.

Tettinntil.com har en del informasjon om tøybleier, også vask. Melder du deg inn kan du søke medlemskap i tøybleieforumet og få god hjelp fra dyktige tøybleiebrukere.

takk for svar=)

eg bruker alltid kald forvask ja. glemte det en gang, og da lukta di...

og bruker lite vaskemiddel også...tror eg skal bytte ut vaskemiddelet ja, for å se om det hjelper=) skal også dse om det går an med ekstra skylling og vannmengde på maskina, men tviler på det...er en billig maskin...

har vist stumpen til barnelege, men han sa ikek noe på det...viste også til hs, og hu sa at det KANSKJE kunne være sopp, og sa en slave eg måtte prøve på han...har brukt den slaven i 2 uker nå, men hjelper ikke, så da kan det nok ikke være sopp...

har prøvt mange kremer på han...babyline creme, sebamed baby stellekrem, locobase og nå prøver me decubal...ser ikek ut til å virke noe av det....men nå har han også eksem i fjeset, og små eksemområder på overkroppen og skuldre...og hele stumpen er rød og full av eksem, knallrød i åpnngen, og har eksem på lårene...da me brukte papirbleier hadde han sår og knallrød hud inni valkene ved tissemannen, men det har blitt bedre...

takk for svar igjen=)

HI

• 2 uker senere...

Annonse

Har null erfaring siden jeg ikke husker hvordan det var å gå i bleie :) Men jeg har sett mye på tøybleier i det siste - og alle(?) leverandørene på nettet har sånne silke-innlegg som man kan legge innerst mot stumpen v. utslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...