Gå til innhold

Hjertesukk.. ang. navnevalg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 5 navn på vår navneliste over aktuelle navn til gutten vår når han kommer. Det har vært en laaang prosess å komme dit, men vi har endelig noen navn på blokka som vi er enige om begge to. Og vi har vrt ærlige med familie og venner om navnene, dersom de spør. (og det er det mange som gjør... Det blir litt mye mas innimellom...)

Men hver gang vi kommer med listen vår får vi kommentarer på navnevalgene våre. Om de ikke liker dem kan jeg leve med det. Men når vi får beskjed om å fjerne spesifikke navn, fordi DET navnet hadde de tenkt å bruke på sin unge, dersom de fikk en sønn en gang... da vet jeg ikke hvordan jeg skal reagere...

Dette har skjedd 2 ganger der det har blitt skikkelig furting fra dem pga det, og det er veldig frustrerende. Ingen av disse damene er gravide en gang! - Og da føles det nesten latterlig at VI skal ta hensyn til deres navnevalg FØR de er blitt gravide. Er jo ikke sikkert at de får gutter en gang...

Eller er det jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg skjønner deg godt. Det er jo ikke SÅ mange fine guttenavn heller spør du meg så har du endelig funnet noen så blir det vanskelig hvis du skal ta hensyn til alle andres ønsker. Som du sier er det jo hypotetisk uansett at a) de får gutter og B) når den tiden kommer har de kanskje tenkt på andre navn, for valg av navn er jo tross alt påvirket av tidens moter..

Kjipt at det skal bli problemer av det, men er de normale mennesker kommer de nok over det lille stikket av skuffelse :-)

Skrevet

Skjønner deg godt. Hadde samme problemet med forrigemann. så nå når vi får enda en gutt sier vi ikke hva vi tenker på til noen. Har egentlig ikke lyst å høre alles meninger om navnene vi liker.

"ÅH IKKE TA DET, JEG KJENNER EN SKIKKELIG DUST SOM HETER DET", "NEI, IKKE TA DET DET RIMER JO PÅ DET" OSV.

Nei, da er det bedre å vente til etter fødselen med å annonsere navnet. Da kan de jo ikke si en dritt. he he

Skrevet

Jeg synes du skal heve deg over de andre. De er jo ikke gravide en gang.

Du kan ikke la være å kalle opp et barn, bare fordi de andre har tenkt å gi dem det og det navnet en gang senere, når de blir gravide. Kanskje de ikke gir dette navnet likevel????

Hvis jeg ville vart dere, ville jeg ikke gått ut med navn. La noe forbli en overraskelse.

Mitt råd er å heller spørre anonymt på BIM under navnedebatten.

Har også falt ned på noe. Det har jeg tenkt å dele kun med noen få, som jeg trenger som råd. Ellers har jeg ikke tenkt å dele med flere.

Lykke til :-)

Skrevet

Nei, du overreagerer ikke :-) Det er jo deres valg, det er dere som vil at barnet deres skal ha det bestemte navnet - og er det jo deres rett til å velge det! Så får vennene deres kalle barnet sitt det samme når den tid kommer da... går fint det og! Det er jammen ikke bare-bare å finne et navn som både mamma'n og pappa'n liker, så når det skjer, hold fast på dem! Blir litt for dumt å velge bort navn dere liker bare fordi vennene deres kanskje en gang i fremtiden får en gutt....

Skrevet

Hallo, de er jo ikke gravide en gang! Hadde de sagt til deg på forhånd at det navnet skulle de bruke? Hvis det så... tja, da må du jo bare velge. Ha flere alternativer, du må jo ikke bestemme det nå. Uansett, gi barnet ditt det navnet du synes passer best når du ser det. Mange som ombestemmer seg rett etter fødselen da barnet ikke ser ut som en Sivert eller lignende.

Skrevet

å jeg skjønner deg. For plutselig annonserte bestevenninnen min at hun "alltid" har likt et navn som jeg nevnte og at hun "alltid" hadde drømt om å få et barn som het det... (har aldri nevnt det for meg tidligere....) Føler meg liksom litt slem hvis vi faller ned på det navnet nå... men hun er hverken gravid eller har kjæreste så....

Skrevet

Heisann! Er det mulig sier jeg...?! Kall gutten din det du vil. Ikke ta hensyn til andre som liker navnet. Første mann til mølla osv... Kan jo hende de andre forandrer mening mange ganger og navnet blir ubrukt! Denne gangen får ingen vite navnet vi måtte velge før etter fødsel. Sist gang hadde magen / babyen navn fra 3 mndr og jeg var ble sååå lei, spes av bestemor som ikke greide å snakke om annet.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg nesten holdt på å bli uvenner med søstra mi for ni år siden da hun var gravid sist. Hun ville nemlig kalle barnet sitt opp etter moren vår som døde noen år før.

Men søstra mi hadde allerede fire barn som var oppkalt etter alle mulige, og jeg hadde tenkt på, og også sagt til søs, at hvis jeg fikk en datter en gang, at hun absolutt skulle kalles opp etter mamma. Da var det jo ikke sikkert at jeg kom til å få barn noengang.

Nå, ni år etter, får jeg faktisk mitt første barn, som ser ut til å være en jente! Og hun skal kalles opp etter mamma, for søstra mi fikk en gutt den gangen. Men som en svigerinne sa, for å roe gemyttene: Man kan ikke eie et navn. Det hadde hun jo rett i, men jeg ville bare fortelle denn historien for å understreke at det kan være heftige følelser i sving i slike navnesaker.

Skrevet

Nei, herrefred. Har de rett til å bli sure, så har jammen du det og. Du har jo også valgt det navnet...

Mange som har tatt de navnene jeg hadde på min liste. Ble litt lei meg med en gang, fordi jeg hadde så lyst på en sønn som skulle hete det. Men det gikk da over. Man kan jo ikke gå rundt å ta hensyn til at andre vil bruke det navnet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...