Gå til innhold

Brukte dyner og puter??

Anbefalte innlegg

Har forstått det sånn at brukte madrasser er risikofylt med tanke på krybbedød. Da fordi at gulp, tiss og avføring fra forrige barn kan sitte litt igjen og skape farlig bakterieflora.

Men gjelder ikke det samme for dyner og puter? Har så jeg kan arve, men nå ble jeg litt bekymret..

Noen som vet????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7792529-brukte-dyner-og-puter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg har svart flere ganger ang madrass, vil jeg si det samme her; Dette handler mye om selvfølelse for min del.. Dersom det skulle skje noe med sønnen min, ville jeg for alltid tenkt på muligheten for at det var dette som påvirket det.. En ny dyne koster ikke mange kroner, og puter bruke de ikke... Så her er dynen ny, ja!

I tillegg er jo det som er oppgitt fra foreningen mot krybedød at det er bakteriefloraen ungen puster inn som er det farlige, og denne vil vel være den samme fra både dyne og madrass...

• 3 uker senere...

Jeg vurderer å kjøpe ny madrass til lillebabyen, som jeg har etter 3 åringen. Har også alt av puter og dyner som jeg derimot ikke skal bytte ut til fordel nytt. Dyner og puter i denne str., ihverfall de jeg har liggende, kan jo vaskes på 95 grader og da drepes jo alle bakteriene som event måtte være igjen etter forrige barn. Jeg har en far som jobber på vaskeri som vasker sykehustøy (alt av dyner, puter, håndklær, kluter, sykehustøy og operasjonsklær). Han fortalte meg det at de ikke vasker noe tøy på varmerer enn 95 grader. De farligste sykehusbatkteriene dør ved 80 grader. Ser derfor ingen hensikt i å kjøpe nye dyner og puter. Det går jo også an å henge det ut nå i vinterkulda eller event putte det i fryseren i noen timer før det vaskes på 95 grader...

Annonse

Dun kan nok ikke kokevaskes, men jeg ville nok ha lagt den ut i vinterkulda el i fryseren i noen timer før vask. Tror nok du kan vaske den på 40 grader og bruk Milo. Når den skal tørketromles er det fint å legge inni et par tennisballer i tørketrommelen sammen med dyna. Da blir dyna fin og fluffy:-) Jeg gjør i hvertfall det når jeg skal tørke dunjakka mi, og det funker bra. Men er det å anbefale å bruke dundyne til småbarn, da? Mener å ha hørt at det kan være allergifremkallende?

Dundyner er kjempebra! Gode og varme! Vi har fiberdyne inne i senga, men dun i vogna. Det blir varmest på kalde dager. Litt usikker på vasketemperatur, men man kan sikker tsøke det opp noe sted...? Men det med tennisballene er genialt! Om du ikke bruker det, kan du ende opp med all dunen i en klump etter vask, men ballene fluffer opp alt så den blir som ny.

Og babyer bruker ikke pute..

Har nettopp kjøpt dyne i dun. I butikken der forklarte dei at til vanleg var det nok å vaska dyna på 40 grader. Like før dyna skulle leggast vekk kunne ein vaska den på 60 grader, tåler det. Kan jo vera litt ulikt frå dyne til dyne, men dette er jaffal det dei sa då eg skulle kjøpa meg dyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...