Gå til innhold

Rivning,saks og nål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sist jeg fødte ble det keisersnitt og denne gangen skal vi prøve på nytt med en vaginal fødsel. Sist fødsel stoppet det opp på 7 cm åpning så jeg fikk aldri oppleve den trykkegreia.

Og derfor lurer jeg på om hvor vondt det er i øyeblikket hvis jeg skulle rivne?

Er det bedre å klippe? Får en bedøvelse da? Og hvordan er det med syinga? Har det tatt lang tid med dere? Bare tanken på å sette en bedøvelsesprøyte der nede gjør meg ikke sånn kjempehappy akkurat. Men det er vel sikkert livets gang?:)

Håper på svar for jeg ligger å tenker litt på dette innimellom:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener å ha hørt det er bedre å revne enn å klippe, bl.a fordi det gror bedre og fortere da. Dessuten, revning går vel fort, uten at du egentlig merker noe midt i fødselen. Kan tenke meg man blir mer obs på det hvis jordmor sier "her må vi visst klippe..." Håper jeg slipper noen av delene...

Skrevet

Du merker ikke at det revner,ikke på den måten. Jeg var også veldig redd for det,men jm spurte hvorfor jeg ville bli klipt, så sa hun nei..er ikke å anbefale. Gikk kjempe fint=) ja du får bedøvelse da om du blir klippet,men svært sjeldent de klipper nå for tiden,bare hvis de ser det ikke går. Du får bedøvelse med syinga også,tar så lang tid som jm er flink. tror det er enorme forskjeller- Noen bruker bedøvelsekrem/spray også. Ikke tenk på revningen.det kommer til å gå så bra så

Skrevet

Takk for svar:) det er mye som må tenkes og tygges på i løpet av et svangerskap:)

Hører gjerne fra andre også!

Skrevet

Jeg ble klippet og revnet i tillegg ved forrige fødsel.. fikk ingen bedøvelse til dette, men tror ikke jeg trengte det heller. Det er liksom så vondt fra før at man kjenner det ikke.. Ganske fælt å tenke på egentlig! Men det er nå sånn det er.. Husker at jeg kjente det sved littegrann akkurat i det jm klippet, men det var vel ikke det som var værst. Men man får bedøvelse til syinga etterpå, og kroppen har sin egen smertestillende effekt som blir satt i gang når det står på. Tror ikke du skal tenke for mye på dette. De klipper hvis de må, men prøver i det lengste uten.

Skrevet

P.S. Bedøvelse etterpå drypper de ofte i såret før de stikker, sånn at du ikke skal kjenne det. Da er blodkarene åpne uansett, så de trekker til seg litt bedøvelse. Spør jormor etter fødsel om dette, for det er ikke alle som gjør det. Har vært med på 8 fødsler i forbindelse med utdanningen og jormødrene praktiserer dette ulikt. Men du kan jo lufte ideen dersom det høres greit ut..

Skrevet

Slik jeg har forstått det, så er det bedre å bli klippet enn å revne. Klippingen er mer kontrollert. Tanta mi har en sønn på 8-9 år, hun revnet så langt bak det går an, ja inn i endetarmen.. Neste gang hun prøvde seg på en fødsel, ca 7 år etter, revnet hun helt fram, ja til klitten.. auauau.. jeg VIL klippes. De klipper jo mens en har ei ri, så det blir jo ikke så vondt..

Skrevet

Det er mye bedre å revne enn å klippe. For selv om man blir klippet så har det ingenting å si for om man revner helt bak eller ikke, så når man allikevel ikke kan unngå endetarmsruptur ved å klippe, og siden såret gror bedre og gjør mindre vondt når det er revnet naturlig, så er det best å la være å klippe. Klippe gjør de bare hvis de trenger å få barnet fort ut, eller må hjelpe til med tang eller vakum.

Skrevet

Men hvor mye må en rivne for at en må operere? Er det hele veien til endetarmen?

Skrevet

Merket ikke at jeg revnet i det hele tatt. De sydde over ti sting så jeg revnet nok endel. Var ikke vondt å bli sydd, heller litt ubehagelig. Hadde jo gullet på magen, og han fikk mer oppmerksomhet enn hun som sydde....

Skrevet

grøss og gru...gruer meg til fødslen!

Skrevet

Ikke få panikk, det går sikkert bra :-)

Jeg har en liten privat teori om at jeg revna ved forrige fødsel (litt, ca 10 sting) på grunn av at jeg pressa for hardt for tidlig.. Jordmor ba meg presse men jeg følte ikke særlig trang til å presse de to-tre første "pressriene", så jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde ignorert jordmora og venta til kroppen ville presse? Hadde jo ikke peilign på at kroppen ga såpass sterke og klare signaler om pressing så jeg visste ikke bedre enn å adlyde.. Er det noen andre som har blitt pressa til å presse før kroppens egne pressrier kom igang?

Skrevet

Jeg revnet og ble klippet. Fikk ikke bedøvelse. Sydde uten bedøvelse også. Klippet kjendte jeg godt, men fikk ikke tenke så mye over det for hun bare gjorde det.

Skrevet

Jeg ble klipt pga barnet måtte fort ut. Fikk bedøvelse og kjente det IKKE. (men hørte det, og det var ubehagelig...) Selve syingen var vond og tok lang tid, men hadde nok ikke en super jordmor akkurat....

Skrevet

Uansett, man har da krav på å få bedøvelse når man skal syes hvis man vil ha det!!! (Og det vil vel de aller fleske skulle man tro)

Skrevet

Jeg hadde en styrtfødsel så det ble ikke tid til noen form for bedøvelse før han var ute, og jeg revnet noe i mellomkjøttet og fikk en rift foran. Det eneste jeg kjente var riften foran, og der og da kjentes det ut som om JM "lugget" meg med plastikhansken (tenk deg en plastikkhanske uten pudder som blir dratt over en sår hud). Det kjentes, men var ikke kjempevondt. Personlig synes jeg det var værst å bli sydd etterpå, men JM ble dårlig så de måtte få en annen til å ta over som måtte ta opp noen av stingene hun hadde satt. Først sprayet de meg med en bedøvelsesspray, som svei noe utrolig, så satte de bedøvelse med sprøyter. Man blir jo litt opptatt av det lille knøttet som ligger og klynker på brystet, og det fungerer som en perfekt liten avledning for hva de holder på med der nede:)

Skrevet

Utrolig at det kan gjøre såpass vondt at en ikke kjenner at en revner...

:)

Skrevet

Fytti rakker'n Bellen, det høres ikke digg ut. Men det var kanskje ikke så gæærnt for en 6-minutters fødsel som du hadde.

Men hvordan er det etterpå, fortsatt vondt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...