Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Jeg skal være forlover for min beste venninne.. Føler at jeg "må" holde tale,at det liksom forventes... Men går det ann å skrive sang? Vet virkelig ikke om jeg greier å holde noen tale jeg altså..blir så utrolig nervøs!! Redd det skal ødelegge hele dagen for meg! Hadde dere blit skuffa om forlover ikke holdt tale,men skrev sang som alle sang??
SommerBris Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Hei Nå sies det at forloverne og brudes far og brudgom "skal holde tale" Men jeg ser mer og mer at det er flere som lager sanger.. Men hadde alle de laget sang, ville jo litt av tradisjonen blitt borte. Jeg forventer ingen tale, men må si at jeg setter pris på det om de klarer det. Jeg syns det blir mer personlig da man holder en tale. Men jeg skjønner at du syns dette er vanskelig, og jeg ville syns det hadde vært vanskelig selv. Jeg hadde nok tatt meg selv i å holdt en tale ja. Og som du sier så vil man tenke mye på det og puste lettet ut da det er overstått. Du må gjøre det som passer for deg, og jeg er sikker på at bruden blir glad uansett hva du velger å gjøre:)
LittleBee Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Jeg er ikke en "tale-person", så for min del er det helt greit om allelager sanger. Men det er jo helt klart mer personlig med taler da. Men hvis du er veldig nervøs for å prate, så kan du jo bare ha en kort, enkel tale? Noen ord om brudeparet og så gratulere liskom? Du kan jo også spørre de som gifter seg om hva de mener? Jeg hadde ikke hatt noe i mot at min forlover gjorde det..
Merete S. Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Som forlover "må" du enten holde tale eller ha sang. Men det er ingen mening i at redselen for talen skal ødelegge mye av dagen for deg, da er det mye bedre at du skriver en helt personlig sang, der du tar med både minner, lykkeønskninger osv. Det er veldig vanlig at brudens forlover har sang i stedet for tale, så det er ikke noe problem. Og enten du velger sang eller tale, er innholdet det viktigste, skriv det slik at bruden kjenner seg igjen, gjerne litt humoristisk. Om det skulle komme noen tårer, er ikke det så farlig heller...... Og det finnes god hjelp å få, søk på nettet dersom du trenger råd.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Min forlover holdt verken tale eller lagde sang, og jeg må si jeg ble utrolig skuffet. Flere av gjestene kom til meg i etterkant og mente det samme. Det forventes av en forlover å si noen ord - enten sånn eller slik!
rosa76 Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Hei! Jeg er ingen taler..og var forlover i fjor sommer. Men jeg holdt en tale som varte i FEM minutter..og det var i diktform!!!! Fire linjer per vers hvor linje 1 og 3 rimer og 2 og 4 rimer. Det var skikkelig moro, for folk lo av gøyale momenter. TIPS er å leie rim- bok på biblioteket. Da blir det lettere:-) Husk at i bryllup er det god stemning og da ler en av det meste. Ingen liker å stå der og snakke med all oppmerksomheten rettet mot seg og de synes den som gjør det er veldig tøffe. Å snakke i diktform gjørat du husker bedre og ikke blir så nervøs for å stokke ord eller komme ut av det. Jeg fikk skryt for beste tale av mange, så det må altså ikke være tale eller sang du lager. Lykke til!
rosa76 Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Forresten kan jeg hjelpe deg litt på vei: Kjære NN Gratulerer så mye med dagen din Du sitter der i brudekjole og er så fin og det er så rart å tenke på at du faktisk er kona til DD nå Da du møtte DD sa det bare pang. Du ville helst være me`n dagen lang Pg det forsto jeg godt da jeg så dere sammen for (DD sitt yrke hadde virkelig skrudd på sjarmen Helt til slutt så vil jeg si DD, ta god vare på jenta di Dere har en kjempefin tone Lykke til med livet som mann og kone Haadde masse innimellom dette men det var til venninna mi og jeg vil ikke skrive noe av det..men dette er bare et tips altså. Annet tips er å søke på talepå kvasir. Husker ikke hvilken side jeg begynte å bruke for å skrive tale, men jeg betalte 150 kroner og fikk tilgang på masse taler med tips og ideer.
Cipra har 2 jenter Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Jeg synes du bør si noen ord iallefall, trenger ikke være så mye da, men jeg tror jeg hadde blitt litt skuffet dersom min forlover ikke sa noen i det hele tatt. Men hun hadde laget en adjektiv- historie om oss (brudeparet), bryllupsplanleggingen og om flere av våre nærmeste som vi i bryllupet skulle gi adjektiv til. Det ble mye latter da hun leste den opp, og jeg synes det var en kjempefin måte å gjøre det på. Og det gjør ingenting om du ikke kan talen utenat, folk skjønner at man gjerne kan være litt nervøs. Forlovernes tale er gjerne noe av høydepunktene, da det er da morsomme ting gjerne kommer fram, men pass på å ikke ha med ting som er "for langt på kanten." Jeg holdt tale til min venninne da jeg var forlover, i tillegg laget jeg sang. Forloveren min hadde denne historien i bryllupet (som var i utlandet), så hadde hun og noen andre venninner skrevet sang til festen vi hadde da vi kom hjem.
aanonym Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ille synte det var rart om forloveren ikke holdt en liten tale, i alle fall. Det er en ganske sterk tradisjon som ikke kan byttes ut med en sang, synes jeg. Om du øver skikkelig på talen, gang på gang til du kan den utenat blir du ikke så nervøs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå