Gå til innhold

hva er de første tegnene til sv.skaps forgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen snakket no om smerter ved leveren? og hvordan kjenner man egentlig på seg selv når man har begynt å få åpning??

litt dumme spørsmål, håper noen kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt alvorlig svangerskapsforgiftning, og jeg hadde verken magesmerte øverst i magen, flimring foran øynene eller noe særlig hodepine.... (Dette er "smertesymptomene" på sv sk forgiftning).

Det de somoftest oppdager dette på er forhøyet blodtrykk. (over 140/90), Protein i ren urinprøve og ødem (vann) i kroppen. Somregel har en to av disse tre faktorene før de kaller det svangerskapsforgiftning.

Når det gjelder åpning så bør en vel holde fingrene av fatet siden det er en viss infeksjonsfare.....

Skrevet

Svangerskapsforgiftning merker man gjerne ved at man får hodepine og hovenhet/vann i kroppen. Oppkast og kvalme kan også forekomme. Bekreftes gjerne hos legen ved blodtrykksmåling (høyt blodtrykk) og urinprøve (proteiner/eggehvite i urinen). Ikke hørt om smerter i lever, men det stemmer sikkert når legen din sier det. Ta alltid komtakt med legevakt/føden om du tror du har fått svangerskapsforgiftning.

Du merker ikke alltid selv om du har åpning, noen kjenner kraftige mensmurringer/stikkinger når de modnes, andre kjenner lite. Har en venninne som kom inn på sykehuset på overtidskontroll med sju cm åpning!! Hun kjente ikke noen smerter selv.

Synes ikke spørsmålene er dumme :-)

Skrevet

Smerter i leveren tror jeg bare man får ved den spesielle typen forgiftning kalt HELLP,, den fikk jeg nemlig.. I forrige svangerskap.

Jeg hadde først ingen av de klassiske symptomene: hodepine, ødemer eller proteiner i urinen,, Jeg hadde bare vondt øverst i magen, der leveren lå.. Og så når jeg ikke holdt ut dette mere,gikk jeg til lege (for jeg visste ikke at det var forgiftning) da fant legen spor av proteiner i urinen, men ingen hevelse i kroppen.. Men blodtrykket mitt steg voldsomt og så kom en urinveisinfeksjon og jeg ble satt i gang i fødsel siden jeg var kommet til uke 37+4..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...