Gå til innhold

3 uker på vei-og stort alkoholinntak

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei venninne som er så bekymret. fant først ut av etter hun hadde vært på fest at hun var gravid-da 3 uker på vei...

kan dette skade?

større sjangse for sa ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deler ikke blod før etter 6 uker, så det skal vel gå greit!

Skrevet

Jeg stoetter Emblamamma her, selv om det selvsagt alltid er best mulig aa vaaere prektigst mulig paa det meste... =o)

Selv om prektigst mulig er best saa er jeg selv en som ikke er hysterisk paa hverken hva jeg spiser eller det ene glasset med vin i ny og ne inntil noe er konstratert. Det er det to grunner til:

1. Hadde en italiensk gynekolog/foedselslege med 30 aars fartstid fra Italia. Han sa foelgende til meg da jeg spurte angaende moderat vininntak bare fordi jeg var fersk og uerfaren: " Norske kvinner er saa redde for det ene glasset sitt med vin, men de super kaffe, kaster innpaa med kaker=sukker, mesteparten av kostholdet bestaar av stivelse (ikke bra for noe), de tar det ikke med ro, de stresser og mange er utrolig redde for alt som kan gaa i dette landet hvor nesten ingenting gaar galt fordi dere har det saa greit..." =o) Setter litt paa spissen men du forstaar hva jeg mener. Han er av typen som heller vil at man "lever som normalt" enn at man gaar Birkebeinerrennet naar man er gravid...

2. Min jordmor fra svangerskapet med datteren min, en godt over 60 aar gammel toeffing fra Stavanger som jobber i Oslo, sa akkurat det som Emblamamma sier, bare at hun mente enda lenger enn 6 uker, hun snakket om 11 uker.

Poenget er jo at det skulle vaert utrolig mange avbrutte svangerskap eller barn som ikke er friske - med tanke paa alle som har foedt friske barn etter normale svangerskap uten at de visste at de var gravide - som kanskje til og med tar seg 2-3 solide fester i uken i maanedsvis foer de visste de var gravide.

Jeg var paa fest noen ganger med datteren min, altsaa veldig tidlig i svangerskapet, i noen bryllup etc, grunnet at jeg trodde festebloedning var mensen...men alt gikk fint og hun er fin og frisk i dag.

Naa naar man overvaaker saann som vi gjoer her inne, altsaa seg selv i forhold til aa bli gravid, saa er man kanskje mer forsiktig, men jeg avventer altsaa til jeg har en helt positiv test, og henviser til de 6 ukene som tidligere er nevnt.

Den toeffe jordmoren sa til meg at det er mye viktigere aa holde opp naar man vet man er gravid, enn aa fortsette, fordi man jo f.eks "allerede har tatt noen glass".

Hvis du er helt sikker paa et ikke venninnen din spoer fordi hun har lyst til aa ta seg noen glass i svangerskapet, og at hun bare trenger aa faa raad angaaende det, saa tror jeg du kan si til henne at hun mest sannsynlig er trygg. Det er oftest embryo det er noe i veien med, ikke mor, heller, det er det jeg faar hoere av legene mine, og jeg har faktisk mistet - tidlig - tre ganger.

Ok, det ble et langt svar, men jeg haaper det var greit, og du faar ha lykke til med venninnen din.

Skrevet

Leste innlegget mitt og vil presisiere at jeg IKKE er FOR alkohol i forbindelse med svangerskap, men at jeg ville svare paa ditt spoersmaal om alt haap er ute naar man foerst har festet litt hardt tidlig i svangerskapet. Mitt svar paa det er; nei... Hadde du spurt meg angaaende de 10 foerste ukene, ville svaret mitt vaert et helt annet. Si til venninnen din at hun skal spiser fiber, groent og ta folat og bli glad i vann og urteteer, saa gaar det nok flott skal dere se! Selv den verste festloeven kan bli grad i de sunneste valg naar man er gravid. Jeg var litt saann selv, saa jeg vet litt hva jeg snakker om... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...