Xenaen Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Hei alle sammen! Mener å huske at det var ei side som ga antatt vektøkning i svangerskapet... Sånn fra måned til måned. Den var neppe norsk, for de norske sidene er veldig forsiktige med slike antagelser. Er nå 20+5, og har lagt på meg 2,5 kg. Trur nok det blir mere, ja, men synes det er så godt å følge med!
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Ganske individuelt det der.. Jeg er nå 27+1 og har til nå redusert åpningsvekten med 6 kg uten at det har påvirket barnet. Barnet vokser etter skjema. Første svangerskap viste nåla +33kg da barnet var 5 dager gammel Andre svangerskap viste nåla +7kg da barnet var 5 dager gammel. aktivitetsnivået har vært bortimot makan på alle 3 så langt og hverken jeg eller JM ser ingen umiddelbar opplagt grunn til hvorfor slik spredning.. Jeg vet ikke om noen side med månedsøkning, men de aller fleste bøker angir fordeler vektøkningen totalt på morkake, blodvolum osv..
har fått lita pia Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 jo har vært borti denne siden, men huske ikke kor...mener at det sto i et innlegg her for ei lita stund sia...du får lete videre..
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 ... men jeg fant noe her... Vektøkning i svangerskapet Det er vanlig å legge på seg 10 – 15 kilo i løpet av svangerskapet. Hvor mye den enkelte bør legge på seg er avhengig av utgangsvekten, og all jevn vektøkning mellom 2 – 8 hekto per uke etter 12. svangerskapsuke er innenfor det normale. I den perioden du går gravid bærer du på et raskt voksende individ, og du selv kommer også inn i en ny vekstperiode. Brystene og livmoren din vokser, blodmengden øker og i tillegg legger du på deg noen ekstra kilo fett. For den som i utgangspunktet ikke er overvektig er disse ekstra kiloene nyttige og er rett og slett et energidepot til ammeperioden. I løpet av ammeperioden vil disse ekstra kiloene forsvinne hos de fleste. Dersom du er overvektig og ønsker å ta av deg noen kilo er ikke svangerskapstiden rette tidspunktet for å slanke seg. Men det er viktig å leve sunt og magert slik at du ikke legger på deg unødig. Følger du rådene som er gitt i kapittelet om kosthold, og sørger for regelmessig med mosjon vil du lykkes med det. For deg som er normalvektige før svangerskapet er ideell vektøkning 0,4 kilo per uke fra 12. svangerskapsuke og svangerskapet ut. Har du lav kroppsvekt før svangerskapet bør du legge på deg 0,5 kilo per uke, og for deg som er overvektig 0,2 kilo per uke fra 12. svangerskapsuke. Fant dette på oslojordmor.no Følgende står på baby.no Hvor mye skal jeg legge på meg? Det finnes ikke noe eksakt tall eller skjema for det, men det anbefales 10-12 kg. Gjennomsnittsvekten på et nyfødt barn er 3.5 kg, slik at mors vektøkning skyldes ikke bare barnets vekt, men også at brystene vokser, livmoren vokser, morkaken, fostervannet og at fett lagres på forskjellige steder i kroppen. I de tre første månedene bør vektøkningen være liten. I de siste tre månedene bør du ikke legge på deg mer enn 1/2 kg pr. uke. Du skal være observant på plutselig vektøkning. Dette kan tyde på vann i kroppen og kan være en av de tidlige kjennetegnene på svangerskapsforgiftning. En av de ting du bør være forsiktig med på slutten av svangerskapet er for mye potetgull og salt mat. helsenytt.no sier... Normal vektøkning i svangerskapet er 8-18 kg, oftest rundt 13. 12,5 står det i læreboka mi.. Nesten enige da..
Søtnosmamma Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Fant denne i et innlegg på Kvinneguiden: Uke 5 - 2,3 kg Uke 7 - 2,6 kg Uke 10 - 3 kg Uke 13 - 3,5 kg Uke 15 - 4 kg Uke 17 - 5,6 kg Uke 20 - 6,2 kg Uke 23 - 7,2 kg Uke 25 - 8,2 kg Uke 27 - 9,3 kg Uke 30 - 10,3 kg Uke 33 - 11,3 kg Uke 35 - 12,2 kg Uke 37 - 13 kg Uke 40 - 14 kg
Rødtopp75 og to små Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Jeg tror siden du leter etter er denne. http://www.i-am-pregnant.com/encyclopedia/W/Weight-Gain Den ble oppgitt i et innlegg i forrige uke.
Xenaen Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2007 Tusen takk, skal sporenstreks legge den til favoritter!!
Gjest Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Ja, der på den engelske siden finner du det. Men husk nå at slikt er individuelt, og det er ikke sikkert slike generelle "anbefalinger" passer deg og din kropp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå