Gå til innhold

Utredning for "marginal fertilitet"?

Anbefalte innlegg

Jeg er heldig. Utrolig heldig. Jeg har et barn, et eget lite nurk på drøyt tre år som er lyset i livet mitt. Men vi har prøvd på søsken i 1 1/2 år nå, og det blir vel ca 17 pp, det. Eller noe slikt.

I følge legen min er det ikke lett å få plass i køen for utredning når man allerede har et barn. Men han nevnte at vi kanskje kunne prøve å henvise oss på grunnlag av marginal fertilitet. Noen som kan fortelle litt om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7786734-utredning-for-marginal-fertilitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hørt om det, men har hørt om sekundær infertilitet. Det er når man har vært gravid før, men såsliter man med neste. Klart du blir utredet! Stemmer ikke detlegen sier. Men sørg for å finne deg en god gyn, en med peil, for ikke alle gyn har greie på dette med barnløshet...

Takk for svar, Kirsty!

Sekundær eller marginal fertilitet er omtrent det samme, virker det som. Marginal fertilitet er vel når det kan klaffe (vi har jo bevist det) men at det er ørsmå marginer som skiller oss fra de som er infertile. Fryktelig vanskelig å få alt til å klaffe, men det KAN gå i "ekstremtifeller".

Hvordan finner jeg en god gynekolog? Må jeg ikke ta til takke med den som fastlegen min henviser meg til?

Har forresten IKM i dag. Eller i går. Like spennende hver gang, dette. Jeg er jo evig optimist... :-)

Har du testet da? *spent*

Da høres det ut som marginal fertilitet er en term som passer oss. Vi har vært gravid 1 gang men mistet i uke 6. Derfor følte jeg aldri atjeg passet inn i sekundær infertilitet skoene siden jeg ikke fikk et barn liksom...

Når det gjelder gyn så er det beste å få anbefalinger fra andre som sliter med barnløshet. Eller gå privat.Selv har jeg mistet troen på utredning i det offentlige og går derfor på volvat i Bergen, som er verdt hver eneste krone og som faktisk ved sin effektivitet har spart meg både tid, frustrasjon og penger :-)

Hei igjen!

Har ikke testet, nei. Er ikke noen "test- misbruker" og har ikke pinner og slikt liggende på lur. Blir jo dyrt i lengden når man har holdt på lenge... Er fryktelig spent, men jeg må vel stålsette meg. Har blitt skuffet 16 ganger før, så det er veldig sannsynlig at jeg kan bli skuffet igjen.

Kjenner ingen som har gått til utredning på privat klinikk, men kan godt vurdere det. Skal se an hva som eventuelt skjer når vi har time til lege. Er veldig spent på hva en slik utredning vil innebære og hva som vil skje. Og ikke minst; hvordan vil min kjære og litt blyge mann ta det ;-)

xxxx masse for deg :-)

Bare husk at går du til fastlegen så må h*n henvise deg til utredning hos gynekolog. Ikke la fastlegen ta blodprøverog sånt selv. Har hørt mange historier her om det og så har legen tatt feil prøver og sånn. En fastlege har ikke greie på infertilitet!

Og får du en gyn så husk at den gynekologen ikke nødvendigvis har peiling på mannlig faktor. Så be gyn da gå gjennom hele sædprøven. En gyn jeg hadde sa at mannens sæd var fin, han brydde seg bare om volum, konsentrasjon og motilitet. Be om å få forklaring på alle tallene. Jeg ble veldig forsinket grunnet gyn som insisterte at alt var bra, kunne ha søkt prøverør for 1 år siden!

Jeg gikk til slutt privat og fikk den hjelpen vi trenger.

Håper du finner en som kan sine saker :-)

Tegn å se etterhos dårlig gyn:

Hvis magefølelsen din ikke er enig, følg den, ikke stol blindt på dem.

Hvis gyn ikke svarer ordentelig på spørsmålene.

Hvis du føler deg avfeid eller avvist

Hvis du føler du ikke blir tatt 100% seriøst

Da må du skifte gyn :-)

Masse lykke til!!!

Annonse

Tusen takk for flott og fyldig svar! Dette skal jeg huske!

Blir nok ikke klaff for meg denne måneden heller, tror jeg. Oppdaget en bitteliten stripe blod på dopapiret i dag, og jeg har erfart at det bare kan bety èn ting... TR er på vei. Orker ikke bruke energi på å håpe på at det bare er en tilfeldighet og at det likevel kan være håp. Vel, vel. Får sikkert bruk for rådene dine, da. Uheldigvis... ;-)

Takk for svar, Cutrine! Godt å se at man kan få hjelp selv om man har barn fra før... Bestiller legetime til neste mnd jeg nå. Føler at jeg brytes så ned av disse uendelige nedturene... Barnet jeg har tok rundt 4 år å få til, så jeg makter bare ikke tanken på å måtte vente like lenge en gang til. Blir jo ikke yngre jeg heller... :-(

Ja bestill lege med en gang du, så er du igang :-) Husk at etter 1 års prøving har du krav på full utredning, selv om du har barn fra før. Håper du kommer til noen du føler deg trygg med og som har peiling, husk at fastlegen ikke skal gjøre noe av utredningen, og husk åoppdater oss om hvordan det går :-)

Stor klem til deg!

høres veldig rart ut at du ikke skal få komme i køen på normalt vis... vi har også en fra før, og prøver på nr to. Har prøvd i halvannet år, uten hell, og er nå statt i kø på riksen, med 9 mnd ventetid, som det er for alle andre også! Lykke til, og stå på, ikke gi deg!

klem herfra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...