Gå til innhold

Flere som føler seg presset til mange besøk?


Lystpåentiljeg

Anbefalte innlegg

Kom litt tidligere hjem fra sykehuset, siden det var så vanskelig å sove der. Tenkte at sambo kunne hjelpe til, men det ble egentlig som tenkt, han gjør ikke det - og det er i og for seg greit nok. Klarer å ta meg av babyen, og holde huset, men jeg føler meg så presset til mange barselbesøk.

 

En hører jo hele tiden, at mødre har lov å si "nei, orker ikke i dag", men dette blir tatt så dårlig i mot av folk, og sambo skammer seg. Har hatt noen dager uten besøk, men da er det alltids noe å gjøre her hjemme, samt matinnkjøp, ustyr en oppdager at en mangler etc. Han er 11 dager i dag, og jeg kjenner meg helt utkjørt. Blir 5t søvn pr natt, så energinivået er ikke så stort. Vil egentlig bare kose meg sammen med han.

 

Er det noen som faktisk sover når babyen sover? Det har jeg sjelden samvittighet til, er jo alltids en vask som skal tas, eller et besøk som skal forberedes. I går var det 3 besøk, 2 for mye for min del. Sukk, fælt å klage også - hadde bare så forventninger om en annerledes barseltid, der JEG fikk styre mer, feks trille en tur eller besøke en venninne hvis jeg følte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier nei til besøk hvis jeg ikke orker, jeg lar hjemmet flyte hvis jeg ikke har tid til å fikse, jeg sover når Sigrid sover hvis jeg trenger det og jeg tvinger sambo til å gjøre sin del. Vi må passe på oss selv og ikke slite oss ut på å holde alt rundt oss perfekt:)) De små fortjener fornøyde, uthvilte og avslappede mamma'er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Du må være råsliten...

Her nektet jeg folk å komme på besøk på sykehuset, og det var nok noen som ble litt furtne for det, men det får de bare bli... Jeg var mer enn utslitt de første ukene og da ville jeg ikke ha mye besøk...(jeg tok imot noen av de nærmeste da, men 1 om dagen er mer enn nok, og heller ikke hver dag).

Hva for en samboer er det som skammer seg for at du ikke ønsker å ha så mye besøk i begynnelsen? Det at han ikke hjelper deg heller er jo helt forferdelig mener nå jeg... Uff sånne samboere er det nok best jeg ikke sier min mening om!

Jeg synes nå du fortjener all støtte og hjelp!!!

Kan du ikke tvinge samboeren din til å hjelpe deg? Gi han konkrete arbeidsoppgaver...krev litt av han, det skulle jo bare mangle at han ikke tar sin del altså!

Jeg liker heller ikke å ha det rotete hjemme, men etter at Evelina kom til verden så lar vi det flyte litt her hjemme vi. Har innsett at vi ikke klarer å holde det like ryddig og sånn, fordi vi er slitne. Mannen min jobber ofte 12-15 timers arbeidsdag så han har ikke så mye overskudd til husarbeid når han kommer hjem han heller...da bruker han heller tid på Evelina.

Jeg har også innsett at jeg bare må sove når hun sover om dagen, ellers vil Evelina ha en trøtt og utolmodig mamma og det fortjener hun abselutt ikke!!!

Synes du bare er nødt til å ta styringa jeg...og ta godt vare på deg selv. Du og babyen din er det viktigste...også får husarbeid, dumme samboere og gjester komme når du har overskudd og det passer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det ER en grunn til at det heter "barselstid", det eneste du skal gjøre er å amme !!!

Partneren din skal være ansvarlig for innkjøp og hus, og hvis du skal ta imot besøk er det på DINE premisser, og når DU orker, og gjestene skal ta med seg mat selv (før i tiden var det noe som het barselgrøt) og gå etter en times tid, det er deres ansvar.

Si for guds skyld nei til besøk dersom du ikke er fullstendig ovenpå, denne første tiden er så viktig for dere som kjernefamilie - den kommer aldri tilbake og MÅ bare utnyttes.

Jeg kjenner faktisk flere jenter som har sendt ut SMS etter fødselen, til alle de kjenner - familie og venner - og sagt at de trenger 14 dager på å bli kjent og komme til hektene, og at de kontakter folk etterhvert som de orker besøk.

Veldig greit - hvis folk blir sure av slikt, får de bare bli det !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke så mange som kommer på besøk fordi de hadde selv så mye besøk i barseltiden. Men det er deilig, gleder meg ekstra til de som kommer. Ellers er det jeg som pakker lillemor inn og går rundt på besøk, veldig greit det også. Har anskaffet meg vaskehjelp de kommer en gang i uken og vasker huset og rydder litt. Det er helt fantastisk og anbefales. På fredag da de kom satt jeg og lillemor midt i stuen og koste oss, mens de vasket rundt oss.

Stå på og si nei til besøk eller få besøket til å gjøre nytte for seg, be de om en gulvvask eller oppvask, blir nok slutt på besøket da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...