Gå til innhold

Blir man automatisk sykmld fra uke 20-22?

Twinny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du kan jo velge selv,men de anbefaler at du sykemeldes fra uke 20-24 pga for tidlig fødsel og kolikasjoner.billigere for staten å spandere på deg en sykemelding enn å behandle premature barn!

etter min mening og erfaring så bør du også se ann formen din,kan jo hende at du kjeder deg i hjel hvis du er i fin form å har en lett jobb.jeg har vært helt utslitt noen dager og kvalm andre men så har jeg hatt dager der jeg er helt fin hvis jeg får sovet en times tid på dagen!

men jeg ble sykemeldt fullt fra uke 9-11 pga sterk kvalme og videre pga blødninger,sterke kynnere og vannavgang!så jeg har ikke jobbet under hele svangerskapet og har hatt godt nytte av den ordningen,selv om jeg er litt deprimert fordi jeg bare er hjemme på sofaen.

se ann hva som passer deg best! :-)

Jeg tror det varierer litt, dersom man er i bra form og har en jobb som ikke er belastende i forhold til graviditeten kan man nok fortsette i jobb noe lenger. Men man skal senest bli sykemeldt fra uke 28. De fleste blir nok sykemeldt på et tidspunkt imellom dette, vil jeg tro. Har ikke hørt om så mange som går i jobb helt til uke 28. Om man har små barn hjemme er nok også en faktor som tas med i vurderingen, det betyr jo at man ikke har mulighet til å slappe av etter jobb.

For min del fant jeg ikke ut at det var tvillinger før i uke 18, så da hadde det vært noe tidlig med sykemelding fra uke 20, i forhold til å avslutte arbeidet mitt (dette hadde selvsagt ikke hatt noen betydning om det var et reelt behov for sykemelding fra dette tidspunktet). Jeg ble 50 % sykemeldt fra uke 22, 100% fra uke 24/25, for min del var dette en fornuftig løsning.

Et tips til deg er å informere så tidlig som mulig at det er en viss sannsynlighet for at du kan bli sykemeldt fra uke 20-22, slik at arbeidsgiver har mulighet til å skaffe vikar, det er bedre å ha god tid på overlapping enn litt for travelt. For min del ble det altfor travelt på slutten !!

Takk for flotte svar damer!

Jeg er "bare" 13+4 idag, men liker å ha litt oversikt:)

Jobber som ped.leder i en barnehage med 95 barn (vi har ikke avdelinger) og merker allerede at det er slitsomt å bøye seg ol. Har vært på jobb 100% så langt. Det er slitsomt og jeg orker ingenting etter jobb, men er glad for hver dag jeg kan være der:)

oj,tror nok du kommer til å benytte deg av sykemeldingen ganske snart ,ja.....med den jobben merker du nok fort at du blir sliten !

etterhvert klarer du deg nesten ikke uten en eller to timers søvn om dagen.kanskje du bør planlegge litt:-)

Annonse

Det kommer helt ann på formen. Det beste er å jobbe så lenge som mulig. Jeg har en ganske tung jobb med mye løfting,bøying og ugunstig arbeidstid men, jobbet til uke 27.

Kunne nok ha jobbet noen uker til også. har ikke tatt skade av det. Fødte to flotte store gutter for 4 uker siden, og jeg gikk helt til terminen.

Så jobb så lenge dere klarer.

Tror at det er nytt i år at man ikke blir automatisk sykemeldt før uke 28. Før så var det fra uke 20- 23. Hvis man har en jobb som er belastende, mye bøying, løft o.l, eller man har ryggplager, mye trøtt osv så blir man sykemeldt tidligere. Så d er veldig individuelt. Dette sa både lege og fødselsspesialist til meg.

Jeg er student og fikk sykemelding fra helgejobbing fordi jeg får vondt i ryggen av å bøye meg mye. Skal studere helt frem til fødselen, tror det går greit fordi jeg for det meste sitter hjemme og skriver : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...