Gå til innhold

Hvor fornøyde er dere med SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mindre fornøyd. Datteren min flyr ute uten regntøy når det bøtter ned, hun har alt for lite klær på seg i forhold til årstiden, det skjer ofte jeg kommer for å å hente og de er usikre på hvor hun befinner seg. Det er høy kaffekoppføring og heller lite opplegg. Det eneste som er positivt er at hun ser ut til å trives. Jeg er klar over at det første året på skolen er hel... for oss som er vant med barnehagen og kontrollen der, men skal jeg kreve av 6 åringen min som er født i november at hun skal vurdere selv hva hun trenger å ha på seg?

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber selv på skole og barn SKAL ha på seg regntøy når det regner og vi PRØVER å holde øye med hvor alle er til enhver tid. Vi står å ser på at alle har tatt på seg regntøy før de får gå ut. SFO er skole - fritid så vet det er en del SFO hvor barna for det meste leker, mange barn er slitne etter skoledagen og trenger å leke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei. Jeg jobber selv ved en relativt stor SFO, med stort uteområde. Det med at man til enhver tid ikke vet hvor barnet befinner seg, er fordi en seksåring beveger seg fra sted til sted relativt raskt. Men det er aldri slik at ingen av personalet på sfo vet hvor barnet er. Man prøver til enhver tid å dekke opp alle områdene på skolen, men hvis et barn trenger hjelp til noe og du hjelper det 1 min, så har et annet barn rekkt å smette unna til neste hjørne. Men der er det en ny voksen som registrerer barnet annkomst... Ang. utetøy får de på vår sfo alltid beskjed om hva slags tøy vi forventer at de har på seg til enhver tid i utetiden. Det er også alltid en voksen ved hver garderobe mens barna kler på seg. MEN; hvis barnet ikke ønsker å bruke de klærne det blir oppfordret til, er det godt mulig de tar det på seg når de går ut. Men forsvinner inn etter noe minutter, for å kle av seg/skifte. Med en gang vi legger merke til barn som ikke går godt nok kledd får det beskjed om å gå inn å kle seg om..

Et spørsmål tilbake til deg kan jo være hvordan forventer du at ditt barn skal være kledd i disse tidlig vår/sommerdagene. Med temperatuerer opp mot faktisk 20grader på østlandet..??

En annen oppfordring til foreldre kan jo faktisk være å snakke litt med barna selv om hvorfor dere ønsker at de bruker de klærne dere vil..

Skrevet

Gutten min er sju (2. kl og 2. året på sfo) og elsker å gå med lite klær eller med jakka åpen. Det er så tøft! Han lyder når han får kontant beskjed, men er temmelig snar med å komme seg ut slik at personalet ved skolen (både lærerne og sfo) ikke skal rekke å gi ham beskjed. Ja, gjett om ungene lærer fort. Må ikke tro at han ikke hører på fornuft! Joda, så lenge det bare er han + meg, jo da hører han vett'u. "I dag er det vått. Det er regntøy når du skal være ute. Regnbuksa skal være på! Hører du?" "Jada". Men så snart mamsen er vekke og skoleverdenen har tatt over, så er all fornuft borte. "Oj, det glømte jeg visst!".

Skolepersonalet har ansvaret for at de små barna får på seg rett klær, både på skolen og i sfo. Store skoler må ha klare og oversiktelige rutiner. Dessverre er det mye ufaglærte folk som har jobbet sååå lenge i skolen og tror at mange år = at de vet alt som er verdt å vite om barn og pedagogikk. Så dersom ungene ikke klarer seg uten ekstra hjelp, nei da er det ungene det er noe i veien med. Sier foreldrene noe, ja da er det selvsagt der ungene har problemene sine fra, dårlig oppdragelse.

Mange Sfo-avdelinger har problemer med samarbeidet mellom personalet, fordi lederen har fagbakgrunn, ofte førskolelærerutdanning, -mens resten av personalet er ufaglærte, som ikke vil gjøre ting anderledes enn det de har gjort det de siste åra. For det fungerte jo sååå bra før denne lederen kom, ikke sant?

Har også problem med maten. Han spiser sjelden det han har med seg, for tiden blir så knapp for ham. Han har det altfor travelt med å komme seg ut. Klassen er stor, og lærerne sjekker ikke om alle spiser, sfo sjekker ikke matboksa. Nå har jeg gitt beskjed til læreren, og hun vil prøve å huske å sjekke. Dessverre er hun ofte sykemeldt, og det er ennå ingen av vikarene som har sjekka at gutten har spist.

Mange dager kommer han hjem med full matboks + litt fruktrester av den frukten han fikk på sfo og is-papir (for is er det hver dag det er et barn som har bursdag på sfo).

Jeg blir ganske lei av dette. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å følge opp dette med faste rutiner. Det gjør jeg nemlig selv med min egen klasse (er kontaktlærer for en klasse med 25 elever på mellomtrinnet på en annen skole). Jeg sjekker at alle finner fram maten sin, og at alle spiser minimum 1/2 skive til lunch. De som ikke har spist frokost før de kommer, får spise litt av nista si i 1. time. Minner dem om ulltøy og regntøy, og ekstra skift på skolen. Forteller hvilke bøker de skal pakke i sekken siste time, slik at de får gjort leksene. Mine elever er 4-5 år eldre enn våre unger!! Mange av dem må ha litt hjelp fremdeles. Slik er det bare.

Vet at mange skoler har Sfo som fungerer kjempebra, og som har dyktige folk, både med og uten fagbakgrunn. Dessverre er det ikke så bra på den skolen min gutt går. Neste år får vi småfolk i huset, så da skal han komme rett hjem etter skolen, og jeg får sjekket både klær og mat selv. Det blir godt!

Skrevet

Det er morsomt å se hvordan sfo ansatte går i forsvar..... jeg jobber faktisk i barnehage og er ikke totalt ukjent med påkledningsproblematikken (wow, for et ord!!). Dette innlegget ble skrevet i høst da det begynte å bli kaldt. Kan også fortelle at en av de kaldeste og mest snørike dagene i januar kom pappa for å hente henne. Da var hun ute og akte i strikkebukse og strikkegenser som jeg hadde instruert henne at hun skulle ha under dressen!!!!!!!!!!! Da hadde de riktignok spurt henne om hun ikke skulle ha på seg dress, men da hadde hun påstått at den var hjemme. Den hang pent på plassen hennes på sfo den. Det er helt greit at de må ta konsekvensene når de juger, men det bør nå helst ikke gå utover liv og helse da! Da burde hun jo heller fått beskjed om at siden hun ikke hadde dress fikk hun ikke gå ut og ake sammen med vennene sine! Da ville nok dressen ha kommet fort på. Det er nok som den over her sier, de er for mange ufaglærte på sfo, de bør skje noe på den fronten. Det blir så jeg tenker av og til at jeg bare skal utstyre henne med husnøkkel og la henne seile sin egen sjø, for det er nesten det samme.(Veldig satt på spissen)

Nei, dere sfo ansatte, vær forsiktig med å gå så kjapt i forsvar av "kollegaene" deres, det er mulig dere gjør en god jobb, men ikke alle gjør det.

må også legge til at jeg er nok mer avslappet til dette nå enn i høst, men det irriterer meg fortsatt!

• 4 måneder senere...
Skrevet

ser dette er ett gammelt innlegg, men synes problematikken er viktig. selv tok jeg ut min 4. klassing av sfo. etter å ha fått klar beskjed av en ansatt at de var ikke her for å sørge for at 9 åringen min hadde på seg klær nok ute i -10 grader! de hadde gitt beskjed om at barna skulle kle på seg, noe mere kunne ikke de gjøre. så da jeg kom for å hente, gikk han i stiv olabukse, uten lue og votter, og med åpen jakke. det var da jeg spurte hva jeg egentlig betalte 1900kr/mnd for! jeg har også irritert meg over unge ansatte som sitter med bena på bordet og sender sms, ansatte som ikke vet hvem jeg skal hente etter å ha hatt barn der i 3 år, voldelige dataspill på datarommet, barn som har blitt sendt hjem uten at de skulle gå hjem selv +++.

jeg er faktisk mye tryggere med mitt barn hjemme hvor jeg kan nå han på telefon, og han kan nå meg.

det hjelper ikke med mange og varierte aktivitetstilbud hvis ikke omsorgen er tilstede!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...