Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har barn som har vanskelig for å roe seg? Jenta vår på 18 mnd har veldig vanskelig for å roe seg ned om kveldene. Kaster seg runt og klarer ikke å ligge rolig selv om det virker som om hun vil sove. Eneste måten å få henne til å sove på er å ligge ved siden av henne og holde henne fast. Det virker som hun synes det er godt å bli holdt fast, og ligge på armen, men vi kan jo ikke holde på slik!! Det vi gjør er følgende:

ca 18-18:30: Spiser kveldsmat

ca 18:30-19: Pysj, tannpuss, sier natta og vil ha smokken og legge seg

ca 19: En av oss legger oss sammen med henne. Hun får litt tid på seg til å roe seg ned mens jeg eller pappaen ligger i senga og "sover", hun får da bare lov til å være i sin egen seng eller vår seng og ikke fly rundt på gulvet. Det aksepterer hun. Men hun klarer aldri å roe seg helt ned, så vi må til slutt holde henne fast. Synger vi før det, blir hun bare mer urolig og skravler og kaver enda mer, men når vi holder henne fast brøler hun og gjør motstand i 2 minutt før hun roer seg ned og sier "synge". Da synger vi og koser oss til hun sovner. Prøver å slippe henne opp slik at hun kan legge seg til selv da, og noen ganger krabber hun faktisk ned i sin egen seng og sovner, mens andre ganger kaver hun seg opp igjen og må holdes og roes flere ganger. Dessuten våkner hun og står opp, så vi må ofte ta flere slike timeslange leggeprosedyrer om kvelden! (når hun har våknet igjen, så bare ligger vi og holder henne til hun sovner, ikke noe synging da)

Hun hoppet ut av sprinkelsenga i høst, så hun har fått vanlig seng. Derfor er det ikke slik at vi kan gå fra henne og la henne roe seg selv så lett heller for hun kommer etter oss med en gang.

Vi har som dere ser kommet helt skeivt ut, og begynner å bli slitne og frustrerte. Hva skal vi gjøre?? Er det noen som har råd?

Hun har akkurat sluttet å sove to ganger om dagen, og sover nå en økt på ca 2 timer på dagtid. Roer seg greit i vogna selv, og synes det er godt og legge seg på dagen også. Men der har hun jo sele, så det er kanskje derfor. Har fått lillesøster i det siste, og er litt ekstra oppmerksomhetssøkende, og holder kanskje på litt ekstra på grunn av dette også.

Lurer også på om det er en sykdom som gjør henne slik urolig i kroppen på kvelden, eller om det ”bare” er psykisk. Hun er jo trett allerede i 5-tiden, så det er mulig hun blir FOR trett, men vi kan jo ikke legge henne allerede da?

Ble langt dette! Men er glad for hvert eneste lille råd dere kan gi oss her!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ser mange likhetstrekk mellom jenta deres og jenta vår.

Og for å kommentere det siste først så tror jeg ikke hun har noen sykdom som gjør henne urolig i kroppen, hun har bare blitt vant til kveldsprosedyren hjemme hos dere. Masse oppmerksomhet og kos før hun sovner, klart hun syns det er fint om hun er aldri så trøtt!

Mitt forslag er følgende: Få tilbake sprinkelsenga, lag om nødvendig en høyere kant på den så hun ikke klarer å krabbe ut. Så er det bare å stålsette seg for kanskje en periode med hyling og skriking hver kveld før det blir bedre. Ha vanlig prosedyre om kelden fram til det er klart for legging. (Min erfaring er forresten at om jeg legger lillemor senere enn 19.00 så har hun veldig vanskelig for å roe seg.) Vi holdt også på noe veldig med jenta vår en periode, lå sammen med henne, synging, kos, la henne i sin seng og tok henne opp igjen osv...

Jeg snakker av egen erfaring nå; minstejenta vår er ikke spesielt glad for å legge seg, men vi bestemte oss for å prøve og ta kvelden tilbake. Etter mat og kveldsstell blir hun lagt i senga senest kl 19.00. Så synger vi for henne før vi sier "natta" og går ut av rommet. Hun har et lite lys på. Det varierer hvor lenge hun protester før hun sovner, noen ganger går det 5 min, andre ganger opptil en time. Noen ganger er det bare litt klaging, andre ganger er hun rasende. Uansett så tar vi henne konsekvent ikke opp av senga(hvis hun ikke er syk eller noe) etter at hun har lagt seg, men vi lar henne vite at vi er der.

Det er forskjell på unger og noen er lettere å legge enn andre. Vi har 4 barn og den eldste var akkurat lik yngstejenta om kvelden. Så har vi 2 andre innimellom der som sov som engler når de la seg om kvelden.. Og vi har hatt samme oppskrift for "veien til målet" med alle sammen, da tenker jeg roe ned, kveldsmat, kveldsstell synging o.l.

Tror dere bare må ta kvelden tilbake og lære henne at når det er sengetid så skal hun være i sengen. Det er rart hvor fort de små lærer, både av vaner og uvaner:-) Lykke til!

mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...