Gå til innhold

Gutten min bare spyr og spyr.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 6 mnd, får pupp men bare spyr etter hvert måltid. Gjort det siden i går... Han griner også rett før han kaster opp. Ikke alltid.. Men når han skal rape begynner han å hoste i stede og da spruuuuuter det ut, hele måltidet!

I natt har vi måttet skifte body og nattdrakt 2 ganger, flere handuker i senga, alt er utspydd. Han virker så fornøyd når han har spydd alt ut.

Han spiser med 2-4 timers mellomrom... Ofte 3-4 timer. Han har brukt å fått grøt og middag om han vil ha.. ( ikke ofte han spiser det, bare vrir seg vekk) Men ikke dette siste døgnet da han har begynnt å spy.

Han har ikke feber, og virker til å være i god form... Untatt rett før han spyr, da griner han.

Hjelp? Hva kan det være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går jo ommgangssyke nå. Det beste du kan gi ham er morsmelken. Ikke gi ham noe annet nå. Du skal vite at mye væske blir tatt opp i magesekken hans på bare fem minutter, selv hadde vi en tredagersperiode med en slik runde. Jeg fant selv at det var best å gi en pupp, vente en halvtime og så gi en til. Da fordelte vi det litt, sløste ikke så mye (litt sykt når man "fanger" det hele med hendene for å skåne senga...føles som forferdelig sløsing...all den fine melka...)

Blir det ikke bedre innen imorgen, eller hvis han forandrer oppførsel og blir sløv, så ring legevakt/fastlegen og forhør deg.

Skrevet

Jeg skal prøve å gi han litt mindre pupp, men kanskje litt oftere?

Melken kommer opp før det har gått 2 min, får han i seg noe veske da? Bør jeg gi han vann på flaske? Er så redd han skal bli uttørket!!

Ja, all den fine melken som går ned i magen, men kommer opp igjen.. prøvd å bøyd han uttfor sengen når det kommer, men det kommer så fort, og det spruter... Noen ganger kommer det i løpet av 2 sekunder!!

Skrevet

Lillegullet vårt har hatt omgangsyke 2 ganger, første gang da han var 8 mnd og så igjen en måned senere. Første gang kastet han opp i 6 dager, og så havnet vi på sykehus pga uttørring. Var hos legen med han hver dag og vurderte formen hans. Han hadde også feber. Andre gang kastet han ikke opp alle måltidene hver dag, men det hold på i 7 døgn før det gikk over av seg selv.

Tips; gi han mat mens dere sitter på en stol og ha en bøtte eller rett og slett golv uten teppe som han kan kaste opp på. Kok vann med sukker og salt i (husker ikke forholdet nå) og gi han med teskje eller flaske. Gi han fem til ti slurker og vent i 5 minutter, hvis han beholder det fortsetter du med pauser mellom. (GEM, som du får kjøpt på apoteket er veldig bra, hvis du har anledning til å kjøpe det)

Tegn på dehydrering; Munnen er hvit innvendig og helt tørr, hvis du klyper i huden på magen og den blir stående, fontanellen er innsunket.

Lykke til og god bedring:-)

Skrevet

Akkurat, del det opp. Han får i seg væske hvis du får det ned i ham. Og alt kommer heller ikke opp på en gang. Blir du redd eller han blir sløv så ring legevakten for råd (de vil ikke nødvendigvis ha dere på venteværelset...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...