Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 jeg har en jordmor som jeg synes er veldig hyggelig å prate med, bortsett fra at hun er veldig flink til å kommentere at jeg er overvektig. jeg er klar over at jeg er det, men det er da ikke så ille at hun trenger å nevne det hele tiden, har bare lagt på meg 3 kilo hittil i svangerskapet og er straks 28 uker. problemet er dette: jeg har hørt mange av dere har pratet om symfyse mål, slimpropper og kynnere osv osv osv.. men min jordmor har aldri nevnt noen av disse tingene, og jeg føler meg skikkelig dum hvis jeg spør her inne, det er vel sånt en vordene mor burde vite har jeg tenkt. men det kan da ikke være sånn.. ?? har prøvd å lese litt på nettet men jeg må si at det hadde jo vært hyggelig om jordmoren min kunne fortalt litt om ting og tang som jeg ikke har forutsetning for å vite.. tenk om jeg ikke hadde vært blandt dem som sitter her å leser og prøver å finne ut av ting da hadde jeg jo ikke visst noe som helst da.. sorry at jeg klager men måtte bare ha det ut.. hva er egentlig symfyse mål? og hvordan kjennes en kynner ut? klem fra meg
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 symfyse mål er målet fra navlen og ned til skambeinet kynner er når magen blir hard,steinhard.uten smerter.. syns ikke du spør dumt jeg,jordmoren din burde da ha tatt målet ditt og snakket med deg om dette!!
Elias og en spire i magen Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Symfysemål er ikke målet fra skambeinet til navelen. D er hvor langt d er fra skambeinet til toppen av livmoren. Dette skal jordmor og lege kontrolere hver gang du er til kontroll og føre inn unner SF på helsekortet ditt. Dette for å følge med at fosteret vokser normalt..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 det synes jeg også... hun klemmer på magen og sier hun skal finne ut hvor langt opp livmoren er. forrige gang jeg var der i uke 23 så sa hun at det ikke var nødvendig å begynne med så mye forskjellig så tidlig i svangerskapet.. men er det så veldig tidlig da, skal tilbake neste uke så jeg håper på mange svar da.. har skrevet ned DEN lista med ting jeg gjerne vil ha svar på tusen takk for svar..
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 ja mente fra skambenet til toppen av livmor,sorry..hehe.. syns ikke uke 23 er så tidlig å svangerskapet at hun trenger å utsette det nei..herregud....min jm målte meg i uke 13..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 herregud såpass ja.. bra jeg finner ut av ting selv så jeg kan spørre etter det da.. gleder meg til å høre svarene på alle tingene jeg har skrevet ned til henne.. meste parten har jeg allerede svar på pga dere her inne... men jeg vil at hun skal skjønne at noen ting bør man informere om...
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 ja du må si det til henne at du føler du ikke får nok informasjon... det skulle jo bare mangle,hun er der jo for å informere deg og passe på at alt går som det skal.. har du lege?? såfall så kan du jo gå til han?? har også en ganske rar jordmor så jeg er glad jeg går til legen også....
acaa Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Slapp av:) Har det akkurat likt. Følte jeg fikk lite info hos min jordmor også. Følte hun var mer opptatt av hvor mye jeg hadde lagt på meg og av å høre sin egen stemme enn å være opptatt av meg. Gikk faktisk gråtende ut av kontoret hennes i uke 32. Bestemte meg for å bli flinkere til å bruke venner og internett, og heller gå mer til fastlegen min som jeg hadde ett veldig godt forhold til. Hun hadde nettopp kommet tilbake i jobb etter svangerskaps permisjon, noe jeg følte var en fordel:) Etter dette har det gått veldig fint og jeg har fått veldig god informasjon, samtidig som jeg har fått mer selvtilitt til å spørre om ting jeg trenger svar på. har bare vært hos jordmor 1 gang etter dette og har heller brukt min fastlege som jordmor.Du har også rett til å bytte jordmor hvis det er mulighet for det i din kommune. Snakk med legen din hvis du føler deg komfortabel med det.Er førstegangs fødende selv med 2 dager til termin, og det er ennå mange ting jeg lurer på. Godt vi har denne siden, ikke sant:) Har hatt kynnere endel den siste tiden. Kjennes ut som magen strammer seg nederst og det kan gjøre litt vondt. Men det er bare livmoren som strekker seg sammen og forbereder kroppen for det som skal komme. Kan ha det i flere måneder før fødsel og det er ikke farlig. Håper jeg har fått hjelpt deg litt, selv om det blei ett langt svar. Lykke til videre:)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 gått mest til legen jeg også faktisk, han sier selv at han vil gjerne at jeg skal gå til jordmor da han ikke er noen ekspert på fødsel og svangerskap men han svarer så godt han kan og prøver iallefall.. bedre enn ingenting.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 ja jeg har igrunn lurt på om det er kynnere jeg kjenner, plutselig blir magen hard, også er det sånn nesten "krampe" vondt i noen sekunder også blir magen litt "slappere" igjen... synes det er veldig vondt jeg.. sammenligner det nesten med mens smerter og det kommer bare oftere og oftere, ca 2 ganger om dagen. tenkte å spørre legen om dette på mandag..
findus Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 Høres ut som noen vonde kynnere, ja. Sikkert lurt å ta opp med legen. Men når det er sagt, er det ikke sikkert det er noen krise at jordmor ikke forteller om symfysemål osv, så lenge alt er normalt. Noen ting er det nyttig for oss som er gravide å vite sånn at vi kan leve sunt og riktig, og noen ting er bare litt spennende og interessant, men strengt tatt ikke så nyttig informasjon for andre enn helsepersonellet, tenker i hvert fall jeg. Hva symfysemålet mitt er, har jeg i grunnen aldri bekymra meg så mye over, så lenge jordmora ikke synes magen er for stor eller for liten. Det samme gjelder blodtrykket mitt. Dama måler det og sier at det er fint. Da trenger jo ikke jeg å bli ekspert på hva de forskjellige tallene betyr, hvordan de hadde vært hvis det IKKE var fint, osv. Vi skal jo tross alt bli mammaer, ikke jordmødre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå