Gå til innhold

NÅ ORKER JEG IKKE MER!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt idiotisk å skrive her egentlig, må vel bare få det ut!!!!

Baby'n vår på 5 mndr våkner hver time natten gjennom. Dette har han gjort de siste 3 månedene. (Men noen få unntak).

Jeg sliter med søvnen selv, klarer ikke å sovne før minsten våkner igjen. Så jeg bruker Vallergan for å få sove, men de har begynt å funke dårlig nå, har jo brukt det så lenge.

Men uansett, jeg fatter ikke hva jeg gjør galt?! Nå klarer jeg ikke å få lagt han en gang... Han sovner på fanget (ammer ikke), jeg legger han i senga, men da hyler han til! I dag har han sovet 15 min. siden kl syv, nå er klokka over ett! men han er stup trøtt.... (Han pleier å sove ute på dagtid, men i dag tror jeg han ville blåst bort...)

Hver kveld strever jeg også. Har forsøkt å la han skrike seg i søvn (brutalt ja!) Tok ca halv time første gang, tre kvarter neste dag, og deretter over en time, jeg kan jo ikke plage han sånn! I dag gråt han så han spydde!!! (Da hadde han bare ligget 10 min.) (Er inne hos ham hvert andre minutt) Men nå er det stopp, ikke mer gråting for å sove her, blir jo bare verre og verre!

Så nå sitter jeg her, men en perfekt liten gutt, som jeg ikke får til å sove, og når han til slutt sovner, våkner han etter en time, med et HYL! Dette fortsetter hele natten!

Han får grøt, tilbud om melk opptil flere ganger om natten. Jeg har forsøkt å la han sove i vognen (det gjorde han de 2 første månedene), Jeg har forsøkt kaldt rom, litt varmere rom, sovelys, helt mørkt, lammeskinn, uten lammeskinn, sove på dyne, pute, uro - med rolig musikk og fine duse lys av måner og stjerner i taket, sove på rom med oss, sove alene på rommet, tja det meste....

Våkner hver time samme faen!

Han går nå til akupunktur, akupunktøren er også helsesøster og jordmor, men også hun tror hun må gi opp....

Nå er jeg så sliten og lei, sitter bare å gråter i dag. Noe som selfølgelig påvirker poden, han er kjempe grinete å urolig i dag han også :-(

Jeg måtte få foreldrene mine til å hente storesøster, klarte ikke å ta meg av begge i dag ;-(

Nei, nå våknet minsten igjen, 10 minutter varte denne luren...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dumt spørsmål siden du har skrevet så mye men:

Bruker han smokk?

Skrevet

Har du prøvd å holde ham våken så han blir skikkelig trøtt? Nekte han noen smådupper??

Skrevet

huff,stakkars stakkars deg!! Er du alene med de? Hvis ikke må dere dele på det og ta annen hver natt, slik at ikke bare du blir utslitt. Har du prøvd samsoving? Jeg er ikke noe spesielt for det, men blir man desperat nok... Vi pleide å legge en flaske med varmt vann i senga slik at temperaturforskjellen fra fang til seng ikke ble for stor. Og lot jenta vår sove i vogna inne i perioder. men ser ut til at du har prøvd det meste. Kanskje du skal kontakte hun kari Naphaug eller hva hun heter, ei helsesøster som er "søvn-ekspert".

Faste rutiner er kjempeviktig, men det har du sikkert allerede. Særlig til kvelden.

Sikkert ikke noen råd her du ikke har prøvd, men klem til deg likevel..

Skrevet

Har du fått utelukket at det ikke er noe som plager han? (i den grad det kan utelukkes når de er så små). Mener absolutt ikke å dytte på deg noe her, men barnet har ikke antydning til KISS? Er relativt vanlig, og kan gi søvnproblemer.

Prøvd homeopat? Er mye i den alternative fløyen som sikkert kan være et forsøk dersom ingen andre triks fungerer.

Vår våkner også ofte på nettene, hver time før. Løsningen for oss ble samsoving og mye nattepupp, kobler han på og så sover jeg videre. Men, det er en midlertidig løsning, men har reddet oss fra katastrofe.

Skrevet

Hei, føler med deg, skjønner du har det tøft, man blir helt ødelagt uten søvn, og når det er over så lang tid så er det jo helt grusomt. Alt blir mye vanskeligere og det er ikke lett å tenke rett.

Jeg haar ikke vært i samme situasjon selv annet enn i perioder. Det høres jo ut som han har vondt rett og slett, siden han ikke kan finne roen.

Hørt mange som har hatt vellykkete besøk hos kiropraktor. Der et besøk bare, har gjort at de har fått et helt annet barn med seg hjem. Kanskje det er verdt et forsøk. Ellers ville jeg tatt en tur til legen og sjekka alt for å utelukke ting som kan være vondt som årsak. Men først og fremst kiropraktor.

Håper det ordner seg, dette skal du klare...varer det lenger så få avlastning så du klarer hverdagen, lag tid til å sove så blir ting enklere.

Skrevet

Bor du med pappaen? Er han noen hjelp?

Har du forsøkt å gi ham en annen mme? Er det mulig at han reagerer på den? Kan du investere i en allergi-mme fra apoteket og se om det forandrer noe? Og få deg avlastning hvis du er alene med barna, det går an å få avlastningshjem hver annen helg, for eksempel, slik at du ikke går fra forstanden helt... Snakk med helsesøster om det?

Skrevet

Signerer forsåvidt på det Expat sier her, vi fikk påvist melkeallergi når minsten våknet hver time (han hadde andre symptomer og). Må bare si at hvis du skal prøve ut melkefri mme (nutramigen, profylac eller prosobee) må du prøve dette minst en ukes tid før evaluering av effekt, og også gi melkefri grøt (alle nestle inneholder melk eller spor av melk) som f.eks Holle på helsekost. Og ikke gi middagsglass med smør eller margarin. Om du ammer hadde jeg også holdt meg unna melkeprodukter selv.

Mener absolutt ikke å dytte på deg noe igjen, men om du skal prøve dette er det jo greit å prøve skikkelig;-)

Skrevet

Hei.

Hva med å få vallergan til gutten din da?

Måtte selv få det til min første da han var 6 mnd pga at han slet med å klare å roe seg såpass at han fikk sove. Tror jeg prøvde det meste for å få han til å sove inkludert å trille i bekmørket i timesvis med vogna inne i stua

Brukte den i ca 1 mnd til han var kommet inn i en rutine med leggingen, og siden den gang har det ikke vært noe problem.

Håper du finner en løsning =)

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

Har forsøkt mye av det dere foreslår. Har forsøkt med Nan Ha fra apoteket, ingen forskjell... Har også forsøkt forskjellige grøt typer... Han har også en kosebamse med ris, som kan varmes i microen, så den blir varm og god, men det hjelper ikke...

Tror det er jeg som gjør noe galt... Jenta vår var også urolig. Ikka så urolig, men det tok 3 år før hun sov natten gjennom og hun holdt det gående 2 til 3 timer hver kveld før hun sovnet... (Hun fikk aldri komme ut fra soverommet, jeg la henne konsekvent ned i sengen hver gang jeg kom inn til henne for så å gå ut igjen, var det Ferbers metoden eller noe sånt det het. Det tok i alle fall 3 år før hun la seg uten kamp... ( Hun er 4 nå).

Jeg er ikke alene. pappa'n tar også noen netter innimellom, men også han begynner å innse at vi har en stort problem... Han blir sliten, sur og lei han også... (Han jobber mye, skift, så jeg er ofte alene et døgn eller mer av gangen.)

Nå sovnet han igjen i alle fall, i sengen vår. La han inntil meg, da roer han seg helt... Slik var søsteren også, og hun kommer inn til oss hver natt. Derfor har jeg ikke minsten der, hun ligger jo på kryss og tvers...

Akupunktøren mener det kanskje er huset vårt som har dårlig energi, men jeg synes det høres merkelig ut...

Men, men, jeg får ligge meg litt hos poden og slappe litt av mens jeg kan.

HI

Skrevet

Huff, jeg føler med deg! Vi har en sånn tørn her for tiden også, og den har vart en god stund, kanskje en måned eller mer. Eller kanskje to? Husker faktisk ikke helt. Man blir helt tullete i hodet av å ikke få sove. Og forferdelig sliten. Jeg ser du har prøvd det meste, antagelig har du prøvd det de andre mammaene her ramser opp også. Og jeg regner med at du har forsikret deg om at sønnen din er frisk, ellers ville du vel ikke bedt om råd her. Jeg har en datter på samme alder som sønnen din. Hun er 5 måneder om en liten uke (tida går fort!). Vi har en periode forsøkt å få snuppa til å våkne sjeldnere og spise sjeldnere ila natta. (Du kan forresten lese alt om dette på ammedebatten, det gikk ikke helt som planlagt. http://www.dinbaby.com/forum/thread/7663532 og http://www.dinbaby.com/forum/thread/7746951).

Det du går gjennom er forferdelig slitsomt og krevende, til tider ren tortur. Når man endelig klarer å sovne, våkner ungen 3 minutter senere slik at man må stå opp igjen, enda trøttere enn man var da man la seg, og nesten redd for å sovne igjen i frykt for at det samme skal skje en gang til. De som ikke har opplevd dette, har virkelig ingen anelse om hvor rett og slett jævlig det er.

Så hva gjør man?

Jeg satte meg ned i en stille stund da mannen min var ute på biltur med snuppa og tenkte nøye gjennom hva som måtte til for at situasjonen skulle bli bedre. Fant ut at alt kokte ned til at jeg trengte mer søvn. Og for å få sove, må jeg slappe av. Og for å slappe av, må jeg vite at vesla har det OK og at jeg ikke har altfor mye annet som skulle vært gjort. Og sist men ikke minst, jeg bør helst være helt alene i huset og vite at jeg kommer til å få være det i minst halvannen time. Pappaen tar henne med seg på biltur innimellom, som sagt. Da tar jeg meg en lang dusj, barberer leggene, tar hårkur, smører meg med god krem, føner håret og legger meg. Det hjelper for meg. Noen ganger drikker jeg et glass vin også. Og får jeg ikke sove, så har jeg i alle fall fått dusjet og stelt meg og føler meg litt bedre likevel. Det er faktisk utrolig hvor lite som skal til før nan får litt mer energi. Noen ganger får jeg reist ut og tatt solarium i 20 minutter. Dette er også en slik avslappende greie som får meg til å sove i 15 min. Det også hjelper.

Prøv å finne slike småting som funker for deg. Jeg vet hvordan du har det, og det er helt grusomt i lengden. Håper ting ordner seg.

Klem.

Skrevet

Hei.

Ja, det er viktig å ta seg litt tid til deg selv innimellom!

Jeg kan jo, i motsettning til deg, overlate poden litt mer til far om natten, da jeg ikke ammer han mer.

Stor respekt til deg med all den ammingen hele natten!!!!! (Holdt på sånn jeg også, men etter 1 mnd med spising hver time begynte jeg med litt mme på kvelden og natten, det var dumt, for da ble det puppenekt og bare styr! Begynte å pumpe isteden, men melken ble borte...;-(

Poden vår vil ofte ikke ha melk om natten, så det er nok ikke sult som plagere han. Men han får tenner nå han også. Den første kom i gjennom for 4 dager siden, så det gjør nok at han er ekstra urolig. Men på natten er det jo som det alltid har vært... Kan jo ikke være tenner som har plaget ham i 3 mndr?! (Da blir det i allefall stritt det neste året! ;-))

Men det er sikkert tennene som gjør at jeg ikke får han til å roe seg... Han sovner godt på fanget, men jeg kan jo ikke ha han der hele dagen. Kan ikke skjønne at han skal få mer vondt i gommene av å ligge i senga si! He..he.. rare disse små. Jeg får fortsette å kose mye med han, så går det seg vel til etterhvert! (Noe jeg har håpet på i laaaaang tid).

Håper det går bedre for deg også snart da Dodge!

HI

Skrevet

Han bruker smokk ja. Har lurt litt på å kutte den ut, men har ikke orket...

HI

Skrevet

Fins søvneksperter, tror hun i Oslo heter Anna karin Valhaug eller noe sånt. Koster ca 4000 kr, men garantert effekt..

Skrevet

Hmmm, ja, det er jo faktisk noe å vurdere.... Har ikke hun gitt ut en bok sammen med en annen dame? Noen som vet hva boken heter?

HI

Skrevet

Har dere forsøkt samsoving da? Leste nettopp en undersøkelse at 50 % av babyer som griner og ikke vil sove blir rolige og sover bedre hvis de får sove sammen med mor og far.

Skrevet

Får han nok oppmerksomhet og kos om dagen? Tatt fra boken "alt om barnet" ang situasjonen om baby som våkner mange ganger i løpet av natten:

Dette atferdsmønsteret er vanligst hos barn med foreldre som ikke er så snare med å plukke dem opp når de gråter om dagen, og barnet kan føle seg oversett.

Det er nesten som om barnets underbevissthet prøver å sikre seg litt av den kjærlige omsorgen han får for lite av om dagen. I sovende tilstand vil han kanskje forvisse seg om at han er elsket, selv om det ikke er så åpenbart om dagen, og våkner for å få oppmerksomhet/kjærlig omsorg.

Mener ikke at dette gjelder deg, for ut i fra innlegget ditt synes jeg du virker som en oppmerksom mor, men ville bare komme med dette i tilfelle noen i samme situasjon leser denne tråden og kanskje dette er noe å tenke på.

Skrevet

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7728578

Se om du kan få litt trøst i denne tråden. Ser ut som barnet ditt også er av det urolige slaget. Mange barn er det frem til 1,5 - 2 års alder. Kan være underutviklet nervesystem, det samme de bruker for å forklare kolikk. Det vokser som regel barnet seg av med etterhvert. Men det kan ta alle krefter fra mor og far.

Skrevet

Kjære deg.

Jeg vet alt om å være trøtt. Jeg er til tider så trøtt at jeg tror det klikker helt for meg. Jeg har mest lyst til å skrike av og til, helt desperat etter søvn. En venninne hadde samme problem. Hun ønsket seg mange barn, men orker ikke flere fordi hun ikke klarer å gå søvnløs i månedsvis flere ganger. Det er bedre at den lille får noe hos legen som kan hjelpe på søvnen isteden, du vil bare bli trøttere av det. Dette hjalp oss for noen år siden med eldstemann. Det er verd å prøve når alt annet er prøvd. Jeg begynte å hallusinere og klarte ikke å skille mellom fanatsi og virkelighet fordi jeg var så trøtt. Var farlig i trafikken. Klarte ikke følge med på en film. Leste samme setning igjen og igjen før jeg gav opp, fikk ikke med meg hva det stod likevel. Hvordan noen takler tvillinger er uforståelig for meg. Denne gangen er det ikke så gale ennå, men det er dager jeg gråter fordi jeg er så sliten også. Pappa er flink å ta med babyen så jeg får sove, men det er maks to timer. Jeg ønsker meg seks timer sammenhengende!

Det skal ikke være lett med de små englene.

Dette var nok ingen trøst for deg, men vit at vi er mange i samme situasjon, og at det er bare for en periode. De fleste sover jo hele natten etterhvert.

Min lille eer seks måneder nå og har ikke sovet en hel natt ennå. Eldstemann var syv mnd da han fikk innsovningsmiddel og sov natten igjennom siden. Så desperat trodde jeg ikke jeg kunne bli da, men vet nå at jeg kan bli det igjen.

Lykke til.

Hilsen medsøster

Skrevet

Tusen takk for trøstende svar ;-)

Denne natten har gutten vår vært våken nesten hele natten :-(

Pappa'n tok han i natt, og nå sover de begge to så søtt ;-)

Poden sover ute i vogna, der sover han så godt! Kanskje vi skal begynne å telte i hagen, så kan han sove ute om natten! He..he:-)

Har bestilt legetime til han, få sjekka om alt er som det skal...

Ang det med å ta opp barnet og ikke la det ligge for lenge å gråte, der kan jeg bli flinkere! Jeg tar han ikke opp ved hvert minste knyst, og han ligger å suttrer litt til tider. Men hyl og gråt er det da ikke... Synes det er litt vanskelig, vil ikke "sjemme" han bort ved å ha han på armen hele tiden, men kankje det er det han trenger...

HI

Skrevet

Prøv å legg deg sammen med han til han sovner. Legg han så over i sin seng.

Når tassen vår våkner. Stryker vi han på ryggen til han sovner igjen ( hvis han ikke roer seg selv) Når han begynner å roe seg lar jeg hånda hvile på ryggen. Begynner han igjen fortsetter jeg å stryke. Sånn holder jeg på til han er rolig. Til slutt kan jeg slippe å gå. ikke sikkert han sovner med en gang, men han har som regel sluttet å hylskrike!

Jeg sitter på en stol ved sidne av senga. Får litt vondt i armen da men.

La rommet være mørkt. Vi sier aldri noe annet enn hysj og kanskje nynne litt!

Funker her! Tar toppen 20 minutter!

Skrevet

Glemte å spørre om han får nok mat om dagen?

Ikke fordi jeg tror du gir han for lite. Men når Andreas rundet 4 mnd fikk han grøt om kvelden. Og det hjalp. Putta han også på eget rom. Så økte vi fra rett før seks mnd med grøt om morgen også. Hadde en periode da rundt 6-7 mnd hvor han spist lite og våknet igjen. Men så gikk mat av seg selv og nå sover han godt om natten. Våkner han bruker vi strykemetoden jeg skrev om lenger opp!

Skrevet

hei,,,å lese innlegge ditt, er som å lese om oss. vi har hatt det akkurat likedan. men det har endret seg tastisk siden vi slutta å gi han nesle sin grøt, ¨å så får han heller ikke frukt på glass. det kan jo være at din også ikke tåler noe av maten du gir han?

Skrevet

Hvis du har prøvd alt og ingenting funker kan du jo titte på www.sovekarin.no (beklager hvis det alt er nevnt lenger opp, jeg skummet gjennom men kunne ikke se det... )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...