candymams Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Hei, er det flere her som tar seg et glass rødvin til maten. Jeg gjør av og til det og de fleste jeg kjenner har og gjort det og fått friske barn. Prata med jordmor om dette og hun har sagt at et glass er greit. Føler alle her er veldig i mot dette, er det bare meg som tar et glass en sjelden gang? Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet. Er nå i uke 30 og vær på flere ul hvor det blit kommentert hver gang at det er en veldig fin og frisk gutt jeg har i magen og at det er veldig fine forhold der inne.
Nr3 fikk en gutt Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 hei . Mitt syn på dette ser du på en tråd eg nettopp svarte på....ang rødvin for å sette igang fødselen...her får du flere syn på saken ;-)
Gifteklar:0)) Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 jess. det som er bra for oss er bra for babyen.har jeg hørt ivertfall.
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 hadde jeg likt rødvin så hadde jeg kanskje tatt et glass en sjelden gang. ..dømmer ikke de som gjør det )
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Det er vel vanskelig å tenke seg at ett glass i ny og ne kan skade barnet ... det er jo ikke sånn at en arm faller av liksom!! IMIDLERTID er det sånn at barnet får samme mengde alkohol i blodet som deg, men har umoden lever og derfor bruker mye lengre tid på å bryte ned alkoholen samt at jeg mener å ha hørt at det også blir alkohol i fostervannet som barnet jo drikker ... litt usikker på det siste! Så spørs det hvor ofte "et glass i y og ne" er .. for hvis det er hver 3 dag elelr noe sånt får barnet alkohol nærmest kontinuerlig! Det anbefales totalavhold og det er begrunnet i den voldsomme utviklingen av hjerneceller som pågår helt fram til og også lenge etter fødselen! Min jordmor sa at de (av helsepersonell) som sa at et glass av og til var greit ikke hadde fulgt med på senere års forskning - ikke vet jeg ? De skadene barnet eventuelt rirkerer å få er lærevansker etc etc Du ville vel ikke gi den nyfødte vin ikke sant? Uansett - jeg tror personlig ikke du har skadet barnet ditt på noen måte, men for å være på den aller sikreste siden er det altså best og derfor anbefales totalt avhold :0)
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Dette er veldig forskjellig hva dem anbefaler. Spesielt fra land til land. i noen land anbefaler dem et par glass i uken til gravide, men i Norge får man inntrykk av at det er kjempe farlig. Sunn fornuft og ting med måte vil jeg si ;-)
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 hmm... jeg tar et glass (men bare ett,og det er lite) til maten av og til.. men ca et til to i mnd,så det er ikke så mange.
Taram har gutt&jente Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Ett glass er sikkert OK, men et glass av og til blir mer enn ett glass totalt. Jeg ville ikke gjort det, hvorfor skal man ikke kunne avstå fra noe så enkelt, som i verste fall kan gjøre ubotelig skade? Jeg kan ikke begripe det, for å være ærlig. Ingen VET med sikkerhet, så hvorfor ta sjansen? At mange andre har friske barn forsvarer ingenting.
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 det er jo så mye aom kan være skadelig for barnet,skal ikke til med noen forsvarstale nå. men det gjelder ting man spiser,hva man gjør eller ikke gjør,er så mye,men de som spiser nettopp det de vil uten tanke på at det kan være bakterier og dritt og lort som ikke barnet burde ha,de får ikke halvparten så mye pepper som de som tar en røyk eller et glass vin av og til. synes dette er ganske likestilt jeg. skal man først kritisere de som tar en røyk eller et glass vin,så får man ta de som spiser mye godis ikke gjennomstekt kjøtt,alt som man egentlig skal holde seg uanna i samme slengen. og da skal man være rimelig "perfekt" selv,for det er mange "fallgruver" sier ikke dette for å være sur eller for å angripe noen,men er lei av at mange er så dømmende,vi kan ikke alle være like. ha en fortsatt fin søndagskveld
frida76 Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har tatt meg et lite glass i underkant av en gang pr mnd. Har nydt det til fulle og drukket det over lang tid. Skjønner godt de som er total avhold, men dette har funket fint for meg -og mitt forrige barn. Føler meg ellers som en kjempesunn mamma
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 Jeg tar meg hvertfall et glass i uken. Kan ikke se at det skal skade!!! Mye som skader da, om en skal være hysterisk....
holabalola Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 ENDELIG!!!! så godt å høre at det er noen andre enn meg som har et litt mer avslappet forhold til alt det farlige! Ja jeg har tatt meg et glass til maten av og til og kost meg med det. Jeg gjorde det sist gang jeg var gravid, og frøkna er frisk som en fisk! Nå er det 1 uke igjen til termin, og jeg lurer på om ikke jeg skal ta meg et glass. kanskje det skjer noe....
tinemor83 Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 Jeg skjønner godt de som tar seg et glass rødvin ved sjeldne anledninger.. selv gjør jeg det ikke, men savner det noe helt grusomt. Har prøvd med diverse alkoholfrie, men uten særlig hell.. Smaker solbærtoddy! Jeg gjør det ikke fordi jeg leste en del artikler under utdannelsen som gikk på sammenheng mellom ADHD og alkohol hos mor der de mente at de hadde funnet en sammenheng. Og det orker jeg ikke.. For all del, barnet kan få ADHD uten alkohol også, men da vet jeg i hvert fall at det ikke er min feil.. Nyt det ene glasset i ny og ned dere folkens.. tror nok "det farlige" er litt oppskrytt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå