Gå til innhold

Diagnostisering av ME

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bør først kontakte fastlegen din som kan henvise deg til en nevrolog eventuelt direkte til Harald Nyland ved Haukeland sykehus (han er spesialist på denne sykdommen). Jeg måtte til Bergen for å få diagnosen, men måtte allikevel gjennom nevrolog og psykolog for å utelukke psykiske ting.

Lykke til!!

Depresjon er noe som lett kan følge ME, dessverre. Ikke så rart når man har vært en ressurssterk person med mange "jern i ilden" og plutselig knapt orker å hente posten... da er det lett å tenke negative tanker!! Men det er viktig å finne ut om man har "kun" depresjon (det er ikke bare bare å ha det heller, altså!!) eller om man også har ME. Det er viktig å understreke at jeg fikk ME først og at depresjon kom i kjølevannet av sykdommen, noe som ofte skjer, men at man kan bli misforstått av leger. Systemet er dessverre slik at når man har diffuse smerter og plager som man har ved ME, så må man snakke med andre spesialister for å sile vekk "hypokondere"... Det var slik jeg følte det i hvert fall, at jeg hele tiden måtte forklare at jeg har virkelig vondt og at jeg ikke ønsker å ha det slik.

Jeg har hatt mange depresjoner tidligere og de har hatt sine naturlige forklaringer. Nå som jeg har bearbeidet årsakene er det veldig lenge siden jeg hadde det sist. Jeg har funnet ut at hvis jeg får hvile nok (dvs mye) så er depresjonen langt unna. Men siden jeg har hatt mange depresjoner lurer jeg på om det derfor blir utelukket at jeg kan ha ME?

Det er tydeligere og tydeligere at kroppen min trenger hvile selv om motivasjonen og viljen er klar for masse aktiviteter. Kjedelig faktum, men godt å komme et stykke videre med seg selv.

Fant du diagnosen selv og insisterte overfor legen din, eller hvordan ble det slått fast at du hadde ME?

Hei igjen!

Trist å høre at du sliter med dette! Selv så har jeg ei svigerinne som har ME som etter å ha iaktatt meg og mine symptomer sendte meg masse informasjon om sykdommen, da hun synes det lignet så veldig på min situasjon. Når jeg leste gjennom lista over symptomer, grøste jeg nedover ryggen for det var som å lese om min hverdag!!! Jeg nevnte det for fastlegen min som var helt enig med meg og sendte henvisninger med en gang! Ble da sendt til Harald NYland i Bergen som er spesialist og endelig så fikk jeg diagnosen. Man blir jo ikke frisk av å vite hva som feiler en, men det var utrolig godt å ha noe "å henge det på". Lettere å ta hensyn til seg selv og sine begrensninger.

Syns du bør nevne det for fastlegen din, det er jo ikke han som stiller diagnosen din, så han/hun bør sende henvisninger til noen som kan det.

Lykke til! Uansett så er det viktig at du finner ut hva som feiler deg og at du kan få hjelp!

Annonse

Hei!

Jeg har også fått min diagnose fastsatt hos Nyland på Haukeland Sykehus i Bergen. Jeg hadde hatt kyssesyken først og det ble påvist et virus, (Epstein Barr) etterpå.

Har slitt frem og tilbake hos diverse leger i mange år... Det var så godt å endelig møte forståelse hos Dr. Nyland! De gangene jeg har vært deprimert, har hatt naturlige årsaker. Jeg føler meg så absolutt ikke som en deprimert person. Det er ikke rart man kan bli nedfor når ønsket om å gjøre masse er tilstede, men kroppen henger bare ikke med.

Det er som å stikke hull på en ballong, energien blir bare brått borte.

• 2 uker senere...

Du må bli henvist til en spesialist på sykdommen. Jeg vet om en i Bergen, Nyland. Jeg var hos Dr. Brubakk på infeksjonsmedisinsk avd, Ulevåll universitetssykehus (Oslo). Han vil ta en rekke blødprøver av deg for å utelukke andre sykdommer som har lignende symptomer som ME. Hvis de er negative og han anser dine symptomer relatert til ME vil han stille diagnosen.

Kroniske infeksjoner:

Toxoplasmose, flåttbåren Spirochætose (Lymes sykdom eller Borreliose),

HIV-infeksjon, kronisk aktiv Hepatitt , Schistosomiasis (sykdom fremkalt av en flatorm), Brucellosis (infeksjonssykdom fremkalt av Brucalla-bakterier), okkult sepsis,

Tuberkulose, Giardiasis.

Endokrine sykdommer:

Hypothyreose (nedsatt funksjon av skjoldbruskkjertelen), Tyreotoksikose (struma),

Addisons sykdom (sykdom som har sammenheng med nedsatt produksjon av hormoner

fra binyrebarken), Cushings sykdom (sykdom forbundet med overproduksjon av binyrebarkhormon), Diabetes Mellitus (sukkersyke), Hyperparathyreoidisme

(overproduksjon av hormon fra biskjoldbruskkjertelen.

Neuromuskulære sykdommer:

Myasthenia gravis, Multippel Sklerose, Mitochondrial Myopathy, Parkinson sykdom.

Kardio-vaskulære sykdommer:

Ischemi (manglende blodforsyning) av hjertemuskulaturen.

Metabolske sykdommer:

Søvnapnesyndrom, kronisk nyresvikt.

Maligne sykdommer:

Skjulte tumorer slik som udiagnostiserte lymfomer, retroperitoneale sarcomer,

nyre- og levertumorer, frontal lobe tumorer (svulster i hjernens forlapp).

Autoimmune sykdommer:

Rheumatisk arthritt, Systemisk Lupus Erythematosus, Tyreoiditt (betennelse i skjoldbruskkjertelen), Sjøgrens syndrom.

Blodsykdommer:

Leukemi og ulike former for anemi.

Psykiatriske sykdommer:

Primær depresjon, angstnevroser.

Øvrige sykdommer:

Forgiftninger av tungmentaller, kronisk forgiftning som en følge av langvarig

eksponering for kjemikalier slik som petrolium, benzene, organo-fosfor forbindelser

og methylene klorid, bivirkninger fra medikamenter som betablokkere, langvarig

bruk av benzodiazepiner, kronisk alkoholisme, Cøliaki.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...