Gå til innhold

April: Hvor lenge sover de om natta ?


Sassy.

Anbefalte innlegg

Blir litt frustrert her,vesla sover 9 timer (ca fra 21 - 06) om natta,og er en del våken om natta også (ca 2-8 ganger). Får ikke pupp om natta,men får en flaske mme mellom 2 og 4. Føler 9 timer er så lite,men er det normalt,sover deres også så lite ?

 

Og om dagen ? Hvor mye sover de da ?

Her har vesla en hvil et par timer etter vi har stått opp,og da sover hun 2.5 time,og så har hun en hvil mellom 14 og 17 igjen,da ca 30 minutt...

 

Har også problem med å legge henne om kvelden,kan ta opptil 2 timer fra vi legger henne i senga,til hun sovner (er der inne med henne da,hylskriker om jeg går ut). Seperasjonsangsten kan visst utarte seg slik vet jeg,men hun har jo vært sånn sikkert 2 måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lise sover ett par timer på dagen som regel..

Noene ganger mindre, og noen ganger mer..

Prøver å holde hun våken iallefall fra 16 og utover!

Da legger hun seg 19-1930 og sover til alt fra 06-08..

 

Sovner som regel med en gang vi legger hun i senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sassy!! må si jeg kjenner meg veldig igjen her! slik hadde jeg det også i en god periode!

 

jeg måtte til slutt bare sette foten ned, og klare å forandre det! Det er veldig slitsomt, og jeg vet du føler du ikke har krefter til det..men det er veldig verdt det!

 

Jeg bestemte meg på forhånd hvordan jeg ville ha det.. jeg ville at han skulle legges klokka 20.00, og stå opp 08.00, uten nattmåltid! Dette hørtes jo ut som en fjern drøm..men målet var faktisk nådd etter TRE dager!!!

 

Min gutt blir sutrete etter å ha vært våken 2 timer i strekk på dagen..da begynner han å bli rastløs og suttrete (du må se selv hvor lang tid jenta de holder ut) så jeg gir han ei flaske når han har vært våken i en ttime og 45 min, så legger jeg han lys våken i senga. Da får ligger han der og må finne søvnen sin selv. I begynnelsen var det ikke lett, og jeg måtte inn mange ganger å gi sutt å legge han tilbake i yndlings stillinga hans, men etter et par dager var det i boks (en STOOR seier for meg!!!)

 

Så var det og overføre det samme til kvelden. Han våkner som regel etter den siste luren rundt 1800, han får kveldsmaten sin i 1900..han bruker lang tid på den og er ferdig ca 19.30 (spiser to skiver)

så er jeg bevisst på å gjøre akkurat den samme rutina hver kveld( vi har nemmelig hatt problemet med at han våkner igjen etter å ha sovet en time..skjønner ikke at det er natt!)

Da setter vi og i en stol der vi skifter bleie, tar på pysj.. han får flaska si, og mens han drikker den så leser jeg ei bok.. gjerne 2-3 ganger til han har roa seg helt.

så legger jeg han i senga et kvarter før jeg vet han blir trøtt, så ligger han og finner søvnen selv. I begynnelsen måtte jeg gjerne opp å gi han flaska ei gang til så han fikk roa seg helt!

 

På natta så hadde vi skikkelig avvenning.. sendte mannen ned på gjesterommet, for jeg orka ikke å bekymre meg over å holde han våken når han skulle på jobb dagen etter.

Han begynte somregel å gråte i 3 tia..da ga jeg vann (samme temperatur som melka pleier å ha) åg hvis han ikke roa seg så tok jeg han inn i mi seng! Da sov han merkelig nok hele natta! Etter tre netter så var alt bra! Han kan gjerne våkne et par ganger å få sutten enda..men det er ingenting i forhold til før!

 

jeg har også begynt å legge han oppe på rommet sitt på dagene, så han skal få sove i stillhet og våkne når han er uthvilt, for noe som jeg har erfart stemmer er at søvn avler søvn.. jo mer jeg får han til å sove på dagen, jo bedre sover han på natta!!

 

Dagen vår er slik nå:

 

står opp 08.00

legges 09.45- 11.00 (ca)

legges 12.45- 14.00 (ca)

legges 15.45- 1800 (ca)

legges 19.45 for natta!

 

som du ser så har han blitt et skikkelig sovedyr..men har aldri hatt en så fornøyd og blid gutt i hus... og jeg har også blitt ei ny og mere tålmodig mamma :o)

 

anbefaler deg å prøve dette... ønsker deg lykke til, og kom gjerne med tilbakemelling!

 

mange klemmer fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,det hørtes jo helt supert ut !

Ja jeg må innrømme......jeg er nok litt svak,orker liksom ikke å sette igang med noe slik. Men om det i det lange løp blir bedre,så er jo det en stor gevinst.

Jeg skal jammen meg prøve det altså !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkels soevnrutine er som regel slik

 

Natta: 20.30-0830. Spiser kl 03 og 0630, sovner da fint igjen. Men har tenkt aa kutte det 03 maaltidet naa snart, men gruer meg til skrikinga ja.

 

Paa dagen sover han enten 2 timer paa formiddagen, og vil da ikke sove paa ettermiddagen.

Men om han sover kun 30 min paa formiddagen sover han 2 timer paa ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her sover han fra 19 til 07, avbrutt av 1 -2 amminger. Pappaen har prøvd å ta han om natten for å få slutt på ammingen, men ene natten han skulle ta han sov han hele natten... typisk! Neste gang hadde han vondt i magen.. og en gang sovnet han igjen så fint, men det hjelper så lite når det bare ble den ene natten: Pappaen jobber så mye, også netter så da får vi ikke til at han tar han f eks 3 netter etterhverandre.

 

Men han er supersnill, får en pupp og sover videre i sin egen seng uten å klage.

 

Kl 19 bare legger vi han i sengen, sier god natt og setter på en spilledåse. Det har vi alltid gjort, og han kaver litt, prater og styrer før han sovner. Utorlig snill slik, heldigvis.

 

På dagtid, altså fra 07 til 19 sover han stort sett bare 1 1/2 time sammen hengende fra ca kl 12. Noen ganger bare 1 time. Utorlig at han kan være like blid hele dagen og sove så liten. Skulle ønske han sov 3 timer, så jeg fikk gjort litt andre ting også, men men. Vi koser oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullets soverutiner er sånn ca (alt kan skyves ;-)

 

Legger seg 19- 19.30, sover da hele natten til sånn mellom 7 og 8, får litt morgenpupp, og dersom hun får viljen sin så sover hun videre til 10.. Så sover hun 2 lurer på dagen, den første er gjerne rundt 11 og varer et par timer, så sover hun en litt kortere en rundt 15- 16.

 

Hun har vært ganske sær å legge på kvelden, men det var heldigvis bare en periode så nå sovner hun nesten med en gang hodet treffer puten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ må jeg bare skryte litt dere. Vesla er blitt så flink å legge seg!

Legger henne kl 19 om kvelden, pleier å vokne litt før vi skal legge oss.. da får hun melk og så sover hun videre til kl 08 neste morning!!

Endelig kan vi få litt kveld vi også!

 

Men har for 1 mnd siden vert gjennom et mareritt altså med den leggingen, men wops så går jo alt knirkefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Huff då. Håper det fungerer bedre no Sassy.

 

Eg amma veslo lenge på natta også spesielt sidan det tok lang tid før ho ville ete skikkelig med graut på dagen. Men så fekk eg råd om at eg kunne gi litt vatn på flaske om ho våkna fordi ho eigentlig ikkje trenkte mjølkeskvetten lengre likevel;) Det prøvde eg ei natt og det funka igrunn ganske bra, men på 8 mnd kontrollen foreslo helsesøster å berre gi smukken når ho våknar på natta, ikkje noko meir service sidan me har eit langt og koselig legge rituale i 19 tida.

 

Det tok berre ei natt med litt skriking maks 1 min! kvar gong! Så var det over.No sover ho frå kl 19 til ca 6-7 om morgonen, og ikkje nok med det ho eter bedre på dagen også. Veit ikkje om det er noko for deg, men det skader jo ikkje å prøve;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er natta fra ca 19 til ca 5.45-6.30. Våkner evt en gang i løpet av natta. Har slitt mye med nattesøvn, og sluttet seint med nattpupp. Fikk hjelp av homeopat rundt nyttår.

 

På dagen ca 2 timer fra 8.30, og ca 1-1,5 fra ca 14.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg er ganske bortskjemt på det området der da....

Lillemann vokste veldig fort i begynnelsen, og måtte jo ha tisvarende med mat. Vi begynte med prøvesmaking av grøt ved ca 3 mnd, men satte virkelig støtet inn ved 5 mnd. Før han fikk grøt var jeg oppe opptil 8 ganger på natta, men fra og med første kvelden han spiste en full porsjon grøt så har han sovet hele natta!

Etter det sluttet jeg å amme på natta. Visste jo at han var god og mett, og så da ingen grunn til å amme han før på morgnen.

Vi sleit en periode med at han våknet på kvelden og ikke roet seg, men det løste vi ved å være bein-harde på rutinene i en ukes tid.

 

Nå legger han seg ca kl. 19, og sover til mellom 7 og 7.30.

 

På dagen sover han 2 ganger. første gang er fra 10 tida (noen ganger nærmere 11) til 12, 1 tida. Så er det litt brødmat og lek og sånn, og så sover han igjen fra 2, 3 tida til senest klokka 5. Prøver å ikke legge han til å sove etter 4, men hvis han sovner før det så pleier jeg å ikke la han sove lenger enn halv 5, 5 tida...

 

Han har også begynt hos dagmamma slik at jeg får gjort skolearbeid, og han har blitt en helt annen unge! Han er kjempe blid og fornøyd. Storkoser seg med andre barn (de andre er fra 13 til 18 mnd)...

Har også vært heldig i forhold til seperasjonsangst, så det gjør ingenting om det er noen andre som legger han eller slikt. Eneste er at om natta så må han liksom ha sin seng osv. Og han må ha mye lyd! Hehe... Han er aller roligst med en cd som spiller på rommet hans, tv på i stua (rett på utsida av rommet hans) og noen som sitter og prater i sofaen... Hehe....

 

De er noen rare vesner dissa søte små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snuppa sovner ca 1815-1830 og sover til sånn 630-7 på morgenen uavbrutt. Helt greit syns jeg, selv om en gjerne vil sove litt lenger på helga. Men vi har hele kvelden alene da. Det er super-deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt legger seg mellom 18-19 en gang, litt etter som, og våkner mellom 6 og 7. Stort sett 6, noe som passer vårt tidsskjema om morgene bra i forhold til jobb og barnepass. Han har sovet rundt fra han var 4 mnd. Han pleier å ha to dupper på dagtid, en i 10 tiden og en i 3 tiden, sover da melleom 0,5 og 1,5 timer. I det siste er han litt vanskelig å få lagt på dagtid, men satser på at det bare er en perioder. På kvelden slokner han med en gang kan får sutten og kosebamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...