Gå til innhold

Har du tatt HSG ? hysterosalpingograf?

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var endelig vår utredning igang etter prøving i goft over 1 år. Skal jo gjennom en mengde tester da bla HSG – hysterosalpingograf. har hørt at dette er veldig ubehagelig, men hva menes med det? Noen som har gjort den undersøkelsen og som kan svare meg på det. Gruer meg veldig!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7781539-har-du-tatt-hsg-hysterosalpingograf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok den undersøkelsen for litt over en uke siden. Her er hvordan det gikk:

Tok et miniklyster om morgenen, noe som førte til at jeg måtte på toalettet et par ganger om morgenen. Dette gjør en for at nederste delen av tarmen skal vært tømt, slik at den ikke "skygger" på røntgen bildene.

Ble tatt i mot av en kvinnelig radiolog som skulle være med under hele undersøkelsen. Ble vist inn i på et bad hvor jeg kledde av meg.

Under selve undersøkelsen låg jeg i vanlig GU stilling, med en rtg maskin over meg. Legen forklarte først hva han skulle gjøre. Jeg ble vasket med kompresser dynket i sprit. Deretter satt han på plass en spekel i plast, og førte deretter inn et tynt kateter gjennom livmorhalsen. Når det var på plass satt han litt luft inn i dette, og tok deretter ut spekelet. Inntil dette hadde jeg ikke noe ubehag. Han satt deretter inn saltvann, mens han samtidig tok rtg bilder. Jeg kjente svake menstruasjonssmerter på slutten, men ikke noe jeg trengte smertestillende for.

Han informerte deretter om at jeg kunne oppleve blødninger og menstruasjonssmerter de neste 2 dagene, men jeg hadde ingen av delene. Jeg gikk direkte tilbake til jobb etter undersøkelsen, noe som gikk helt fint.

Jeg vet at denne undersøkelsen er mer ubehagelig enn den var for meg - kanskje mer ubehagelig om egglederne er stengt?! Jeg håper i alle fall at det går like bra for dere som for meg. Jeg hadde ikke gruet meg for å gjøre det igjen!

Spør i vei om det er noe jeg har forklart dårlig. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...