Gå til innhold

Urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en god periode hatt hyppig vannlating og kløe i underlivet. Hyppig vannlating er jo i og for seg ikke så uvanlig i svangerskapet, men hvor lenge varer dette? Er 15+3 nå og da skulle vel ikke en voksende livmor være årsaken til dette lenger? Har ingen svie og heller ikke unormal utflod, tror jeg.. Men søsteren min sier at under graviditeten så er ikke symptomene på urinveisinfeksjon like tydelige. Det skal også sies at prøven på 1. kontroll var fin, men det begynner jo å bli en stund siden den prøven ble tatt. Men jeg lurer på om jeg ikke også da hadde kløe, og jeg husker jeg fikk spr om jeg hadde urinveisinfeksjon.. merkelig egentlig, er det ikke de som skal gi meg svaret på det...? Uansett så har det legekontoret gjort så mange feil at jeg vet ikke helt om jeg skal stole på at urinprøven var fin.

Er det noen som kan hjelpe meg med hva dette kan være? Det beste hadde jo vært å levert en urinprøve og fått den sjekket, men så er det slik at jeg pendler til jobb hver morgen, og må ta båt for å komme meg dit. Båten går 0755 og etter det går den veldig sjelden. Det er da vanskelig for meg å levere morgenurin (som vel er best)...

Håper på svar til tross for langt og kjedelig innlegg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke så mye om urinveisinfeksjon.. legen min spør meg også hver gang jeg er der om jeg har symptomer på det.. ikke så lett å vite når man har hundre plager om dagen.. hehe.. men jeg hadde hvertfall hyppig vannlating de aller første ukene.. det har gitt seg for en stund siden.. må ikke spesielt mye på do nå.. har hørt det kommer tilbake senere i svangerskapet når babyen et blitt større og trykker nedover på blæra di....

håper noen andre kan hjelpe deg litt bedre ;)

Skrevet

Hei :o)

Jeg har desverre mye erfaring med urinveisinfeksjon, har heldigvis ikke hatt det på over ett år nå, men får litt ekstra oppfølging på dette under svangeskapet.

Symptomene på urinveisinfeksjon kan bli helt borte når du er gravid, det er derfor vi må ha med urinprøve til hver eneste kontroll. Hvis du har UVI en stund uten å gjøre noe med det så kan det gå opp i nyrene og det er alvorlig. Ofte testes urinen med en enkelt sticks hos legen og da ser man ikke alt, men ved utslag på bakterier så sendes prøven til et laboratorie for dyrking.

Jeg tror jeg ville fått levert en prøve for å slippe å lure.

Det kan godt være du ikke har UVI, kanskje er du ikke så langt påvei som den førsteutregningen av terminen tilsier.

Jeg håper du finner ut av det fort så du slipper å lure, dessuten så er det slitsomt å fly på do i et sett.

Lykke til!

Skrevet

Eg hadde symptomfri UVI som vart påvist på første kontroll og etter 2 veker fekk eg endeleg penicillinkur (treig jordmor og tok lang tid før resultata kom frå Ullevål + trøbbel med lege)

Hadde altså ingen symptom, men det var bakteriar i urinen likevel. Og det kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse viss du ikkje får behandling. Så du bør berre får levert inn ei urinprøve (du treng jo ikkje levere den om morgonen sjølv om du brukar morgonurin) så fort som mogleg. Ta i alle fall kontakt med legen din og fortel at du har ein mistanke om UVI. Dersom du har fått ein UVI vil bakteriane vere i urinen sjølv om det ikkje er morgonurin også, men urinprøva bør helst vere frå morgonurin, eller det må vere minst 4 timar sidan du gjekk på toalettet sist.

Lykke til!

Skrevet

hm.. hvordan merker man om man får nyrebekkenbetennelse da?

jeg har hatt tendenser til UVI, og hadde visst bakterier ved forrige urinprøve,men de kunne ikke si noe sikkert. hvordan kan jeg da vite lissom?

Snodig, jeg trodde man merket det mer under svangerskapet jeg.

ikke mindre. men så feil kan man ta! kanskje jeg skulle tatt en ekstra prøve jeg og:)

Skrevet

Hei hei.

Det beste vil nok være å få sjekket urinen din for å finne ut om du virkelig har UVI.

Med morgenurin menes det at du tar urinprøven om morgenen, altså første gang du tisser om morgenen, men det behøver ikke å bety at du trenger å levere den da, den kan oppbevares i kjøleskap noen timer hvis det tar litt tid før du får levert den.

Dersom man ikke oppgir at man har symptomer, kan det hende de på laboratoriet ikke tar små utslag så seriøst som om du oppgir symptomer. Litt vanskelig å forklare da, men håper du skjønner.

Dersom dere har sykeavdeling/ helsesenter/ hjemmesykepleie der du bor, kan du høre om de har urinstix der og kan stixe prøven din, så slipper du å reise så langt :)

Du burde få gjort dette så snart som mulig dersom du tror du har UVI, da det ikke er bra å gå lenge med det.

Og til VinterSol: Nyrebekkenbetennelse kjenner du om du får det, det er veldig smertefullt over nyrene.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Hei.

Akkurat kommet hjem fra sykehuset med nyrebekken betennelse, det er noe av det værste jeg har opplevd, skikkelig vondt. Hadde jeg vært deg, ville jeg dratt opp til legekontoret med en urinpr. Det er meget farlig å få det under graviditeten..

Skrevet

VinterSol: Dersom dei mistenker at ein har UVI på kontrollen sender ein inn prøva til dyrking - for å sjekke kva bakteriar det er. Dersom du ikkje har høyrt noko frå legen/jordmora er sikkert alt i orden, men du kan jo ta ein telefon til dei for å sjekke. Hos meg tok det ei veke frå kontrollen til eg fekk svar på prøva og då ringte jordmora meg sidan det var påvist UVI. Måtte hente prøvesvara og gå til legen for å få resept (tok lang tid pga stengt legesenter og helg).

Skrevet

Jeg skjønner at jeg bør prøve å komme meg til legen med en prøve.. Jeg bor i Haugesund, og det er ikke langt til legen, men det at jeg må ta båten så tidlig om morgenen (hver dag) gjør at jeg ikke får levert prøven tidligst klokken to på ettermiddagen, og da må jeg oppbevare urinen på skolen der jeg jobber som lærer, og det er litt kjedelig.. Tror du det er for lenge å oppbevare den til klokken to?

Tusen takk for svar iallefall :)

Skrevet

hm, takk for svar alle sammen!

Hun på legekontoret sa jo hun skulle ringe om det var noe, men jeg reiste jo til Kina et par dager etter, så det er jo ikke godt å si!

Neimen om jeg veit, får ta med en ny prøve til neste gang da!

Har jo ikke noen intense smerter, så da er det nok ingen nyrebekkenbetennelse på vei heller:)

SNille dere er:)

kjessa_83; hos legen min ber de ikke om morgenurin. da sa de at hvilken som helst urin duger.. men prøv å ha holdt deg en stund (3-4timer) før du tar en prøve!

Skrevet

Ok, da får jeg prøve det :) Satser på at vi får fine prøver begge to :)

Skrevet

Jeg er i uke 24 og synes fremdeles jeg har mange og hyppige dobesøk.I tillegg har jeg slitt med kløe i underlivet og økt utflod.Jeg har kjøpt meg canesten stikkpille og salve og det hjalp en stund, men nå er det tilbake igjen.Jeg slår meg til ro med at det helt sikkert bare er soppinfeksjon, som er veeldig vanlig å kunne plages med i svangerskapet.Jeg slet med det samme i forrige svangerskap, så det kan jo hende du har det også? Det at du føler trang til å gå ofte på do, behøver ikke avta enda..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...