Gå til innhold

Vekt og mage

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i min 18. uke, og har lagt på meg ca. 5 kg. Var normalvektig før jeg ble gravid. Synes ikke at jeg hår fått ordentlig mage enda, men dette er sikkert normalt. Det ser med andre ord ikke ut som jeg er gravid. Spiste nok mer enn vanlig til og begynne med, og trimmet ikke pga at jeg ikke var i form. Jeg prøver å ikke stresse med vekta, men er ingen ungfole lenger så det blir nok ikke så lett å gå ned i vekt etter fødselen. Hvordan er det med dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du har lagt på deg 5 kg til nå behøver ikke å si så mye om den totale økningen, tempoet kan variere gjennom svangerskapet. Er mange som går opp mye i starten, såkalt ammetillegg! Jeg tror jeg hadde gått opp ca 4 kilo da jeg var 18 uker, nå er jeg i uke 34 og har gått opp ca 11 kg. Tenker det blir 13-14 totalt, dersom jeg ikke får masse vann i kroppen de siste ukene (har ikke det nå)! Har vært aktiv i svangerskapet og mosjonert stort sett hver dag, så jeg regner ikke med at det skal bli noe stort problem å bli kvitt vekten etterpå. Da blir det lange turer med vogn, kjempebra trim! Kroppen trenger jo litt å gå på til ammingen også. Har vært bevisst på kostholdet under svangerskapet, og prøvd å være litt forsiktig med sukker og fett, men jeg har heller ikke stresset med vekta, selv om jeg er blant de modne! Gå deg en tur når du orker, så legger du et godt grunnlag for resten av svangerskapet og tiden etterpå.

Skrevet

Jeg er i uke 35 og har lagt på meg 4 kg. De tre første kiloene kom i løpet av de første 3 mnd, det siste i forrige uke.Fikk ikke synlig mage før jeg var ca 26-27 uker på vei. Var nesten litt bekymra, for har jo lagt på meg mye i mine tidligere sv.skap. Men ting har vært annerledes denne gangen, venter en gutt, og er sikker på at det kan ha noe med hormoner å gjøre at jeg har lagt på meg mindre nå. Min erfaring er at man legger på seg mindre om man venter gutt. Har vært mer kvalm og spist mindre i gangen, det har liksom stoppa seg. Men føler at det er bedre nå. Så det kommer vel på noen kg til, tenker jeg.

Syns ikke du skal bekymre deg over vekta, 4 - 5 kg når man er 18 uker er ikke mye det. Prøv å gå deg noen turer, det er godt for kropp og sjel. Selv gikk jeg mye de første 7 mnd, men måtte slutte i jula pga nedtrykksfølelse og smerter. Tror hodet har festet seg, og da er det ikke godt å gå tur. Men gå så lenge man kan.

Selv gleder jeg meg til å gå turer med Lillegutt . Trilleturer får fart på forbrenninga.

Lykke til !

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg for vekta! Da jeg var gravid med min første datter gikk jeg opp 6 kg de første 3 mnd (var ikke kvalm, men ekstremt sulten). Sultfølelsen dabbet heldigvis av etterhvert, og på slutten av svangerskapet hadde jeg totalt gått opp ca 12-13 kg (jeg var slank før jeg ble gravid). En uke etter fødselen hadde jeg gått ned 10 kg. Resten forsvant i forbindelse med amming. Jeg trente ikke i svangerskapet - gikk bare litt tur. Nå er jeg i 33. uke (også jente), og denne gangen har jeg hittil gått opp 8 kg.

Skrevet

Var hos legen i forrige uke, var da 30+2 og hadde gått opp 8 kilo. Tror det er sånn omentrent det samme som sist gang jeg var gravid (fikk jente okt. 05) Da la jeg på meg 14 kg. totalt. Var vel en 3-4 kg. jeg måtte ta meg sammen og gå ned sånn etterhvert for å komme i matchvekt igjen. Regner med rundt det samme denne gangen. Har god matlyst og gidder ikke å "sulte" meg......Prøver å være litt aktiv, går masse på tur og sykler en del.

Skrevet

Eg er 26 veker på veg og har lagt på meg 9 kg. Utan at det stresser meg. Veit frå forrige gong at eg trilla/amma av meg 20 kg utan at eg tenkte over det. Så eg spis godt, er aktiv og storkoser meg med sprellemannen i magen!

Skrevet

er 12+3 og har lagt på meg ca 2,5 kg. i begge mine foregående svangerskap har jeg lagt på meg 18 kg, men gikk ned svært for begge ganger, amming og fysisk aktivitet etter fødsel har hjulpet meg. er klar over at det kanskje blir litt tøffere denne ganger, prøver å tenke på det jeg spiser, uten å sulte meg.

Håper og tror at det skal gå greit denne gangen også :)

Skrevet

Jeg er 24+5 og har lagt på meg 5 kg så langt i svangerskapet. I forrige svangerskap så la jeg på meg 6 kg totalt, men må da også nevne at sønnen min ble født 7 uker før tiden.

Hadde ikke noe problem med å gå ned etter forrige svangerskap og håper jeg heller ikke får den denne gangen. Merker at jeg spiser mer nå enn jeg gjorde ved første svangerskap. Men man skal jo kose litt også da - skal man ikke det??? :-)

Skrevet

Har lagt på meg 10 kg nå i uke 29. Helt greit det.

Skrevet

Jeg har ikke gått opp noen ting jeg, uke 24. Spiser det jeg har lyst på. Ungen har det fint, og alt er topp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...