Gå til innhold

Er min mor narcissist ? Noen som har greie på slike ting (psykolger,leger) ? (Samme som moden mor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje ikke rette forumet men....

Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger,

skjønner at det er umulig å si uten å ha møtt mennesket..

Men litt synspunkter er bra uten at det er "bindende"..

Kort fortalt:

Min mor er ganske gammel.

Jeg har flere søsken, en av de døde ung + min far noen år etter.

Min mors sorg har vært i fokus de siste 20 årene og

hun dyrker den virkelig. Det er bare hun som har mistet, vår sorg er

ikketema. Har nå funnet ut at hun bruker den for å få oppmerksomhet i mange sammenhenger. Visst er det grusomt å miste et barn, men sorgen hennes blir som sagt brukt for å få medlidenhet i enhver anledning. Hun lager feks.et rabalder hver julaften, drikker seg full og "får angstanfall" for å få full oppmerksomhet. Jeg høres kanskje grusom ut nå, men når dette har skjedd i 20-25 år kan det ikke lenger unnskyldes.

-Hun er veldig sjalu av seg, dette spesielt hvis noen av oss søsken finner på ting uten henne. Helt sprøtt, men ringte feks. i dag og fortalte at jeg om den ene søsteren min tenkte å reise sammen en uke i sommer, da ble hun helt stresset...Høres virkelig sjalu ut...

-Hun trigger alltid etter oppmerksomhet under samenkomster.

Får en annen kompliment for feks.pen kjole, sier hun sånn som "enn meg da, har ikke jeg pen kjole?"

-Hun skryter av seg selv, trekker frem episoder fra fortiden om hvor flink hun var da og da. Hun drev feks en forretning,og det var selvsagt hennes driftsperiode som var den mest velykkede, fordi det sier "alle"..De andre kunne det bare ikke.

-Hun gjør veldig forskjell på barnebarn. Mitt barn får mye mer i presanger enn de andre. Hun gir mer og bruker det på en måte i etterkant ved å nevne det i div.sammenhenger, dette reagerer selvsagt de andre søskene på, og det føles ikke bra for meg heller.

- Hun har ofte depresjoner og anklager andre for å være lite støttende,

mens hun hjelper jo alltid andre iflg.henne selv.

-Hun er ekstremt selvsentrisk.

-Hun har i beruset tilstand såret oss alle mange ganger, og har til tider hatt alkoholproblemer. Mens dette har hun vanskelig for å inrømme.Derimot kan hun trekke frem EN setning som ble sagt mot henne for "hundre år "siden.

-Positivt bryr hun seg tilsynelatende veldig om oss alle. Men ofte når det er noe negativt som skjer med oss. Da er hun der og støtter, men

på en måte er det som hun klarer å sette seg selv i fokus også i slike sammenhenger.

Dette ble langt..............

Takk hvis noen gidder å svare......

Skrevet

Legg inn spørsmålet ditt på doktoronline.no under psykiatriforum. Da får du en psykiater til å svare deg, helt gratis:-)

Skrevet

Takk det skal jeg gjøre !

Skrevet

Hei! Har studert psykologi, og utfra det du beskriver vil jeg nok si hun har en personlighetsforstyrrelse ja. Interessant å vite om un har vært slik så lenge du kan huske, eller om det har utviklet seg over tid? Begge deler forekommer. Det natas at ca 10% av befolkningen har en personlighetsforstyrrelse i større eller mindre grad, og gjerne 2 stykker.

Fra en fagbok av Torgersen står det følgende om diagnostiseringskriterier som brukes etter DSM-IV(Minst 5 må passe):

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse:

- En grandios oppfatning av egen betydning (overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre tross mangel på reelle prestasjoner)

- Er opptatt av fantasier omkring ubegrenset suksess, makt, skjønnhet osv

- Tror at han/hun er unik, og bare bør omgås personer med høy status

- Krever overdreven beundring

- Har en følelse av å være særlig berettiget, ha krav på særbehandling osv

- Er utnyttende i mellommenneskelige forhold

- Er misunnelig på andre, og anklager andre for å være misunnelig på en selv

- Mangler empati- ikke villig til å anerkjenne og identifisere seg med andre menneskers følelser og behov

Paranoid personlighetsforstyrrelse(4 må passe):

- Mistenker uten skjellig grunn andre for å ville utnytte, lure eller skade seg

- Beskjeftiger seg sterkt med ubegrunnet tvil omkring venners og andre folks lojalitet og pålitelighet

- Er forsiktig med å betro seg til andre av grunnløs frykt for at det skal bli brukt mot en

- Oppfatter uskyldige bemerkninger som noe skjult nedverdigende eller truende

- Mistenker stadig ektefelle for utroskap, uten at tegn på det foreligger

- Oppfatter ofte at ens eget omdømme angripes- uten at det er synlig for andre i settingen- og reagerer raskt med sinne og "motangrep"

- Bærer nag over lengre tid. Klarer ikke tilgi fornærmelser, urett og krenkelser.

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere :)?

-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...