Gå til innhold

tidlig svangerskapskløe, redd jeg....!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare 19 uker på vei jeg, men må inn her for opplysninger og forhåpenligvis litt trøst.

Jeg klør intenst inni fotsåler og hender, har skjønt at dette ofte er de første tegnene på svangerskapskløe. Men overalt står det jo at dette som regel ikke kommer før i tredje trimester. Når jeg begynner så tidlig, er det større sjanse for at leverfunksjonene skal påvirkes så det må settes igang tidlig fødsel?

Er plutselig kjemperedd for at leveren min skal "svikte" så de må hente ut en liten fugleunge av et prematurt barn i uke 25 eller noe jeg..

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki, JM sa til meg at svangerskapskløe hovedsaklig sitter på magen og området rundt der. Jeg har nemlig hatt klø under armer og på skambeinet siden jeg ble gravid. Er du i tvil om det er svangerskapskløe skal du bare kontakte jm/lege, her inne er det ingen som kan si noe uten å ha sett det uansett om de er helsepersonell, men tror det er SVÆ'RT sjeldent svangerskapskløen sitter på de to stedene du nevnte, selv om jeg ikke vet svaret på det.

Skrevet

Svangerskapskløe i seg selv er ikke farlig, ble jeg fortalt. Men i kombinasjon med høyt blodtrykk og gjerne ødem/hevelser i kroppen. Riktig at kløe under føtter og i hender ikke er bra, men ikke ta sorgene på forskudd, ta kontakt med lege/jm og lykke til!

Skrevet

Av ein eller annan grunn pleier eg å klø inni handflatene til vanleg. Det kjem og går litt, men er spesielt på eit punkt midt inni handflata, mest på den eine handa. Det har vore endå meir no når eg har vore gravid...

For å få "ro i sjela" kan det vera greit å bestilla ein time hos jordmor eller lege.

Veit ikkje om det var så mykje hjelp i dette innlegget mitt men eg har iallefall vore kjempebekymra dette svangerskapet. Og sidan eg har sluppe unna blødningar har eg funne litt andre saker å bekymra meg over...

Håper og trur at det går greit med deg og babyen!!!

Skrevet

Hei..

Jeg har hatt sv.kløe med nr 2 og har det nå med nr.3.. Og sv.kløe kan være farlig alene, det trenger ikke å være i sammen med høyt blodtrykk eller ødem som hun over her sier...

Det er 3 forskjellige sv.kløe. 2 av de er ikke farlige, men den 3 kan være farlig for baby, MEN ikke før etter uke 37.

Det at du klør inni hendene og under føttene er et av de viktigeste tegnene på denne farlige kløen. Du må be legen din ta leverprøver av deg, og gallesyre prøver, der måler de verdien, og holder den under kontroll, men jeg har fått det presisert at før uke 37 så er det IKKE fare for baby..

Håper du ble litt klokere, bare og spørre, jeg graver og spør på hver kontroll jeg er på nå, er i uke 36 +5 og tar fastenede gallesyreprøver hver uke..

Det finnes også medesiner som hjelper på kløen din, jeg har ikke vært plaget så tidlig som deg, så jeg har bare hatt noen medesiner nå i det siste som hjelper meg til og sove bedre...

Lykke til, det går så bra så...

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til legen i mårra. Ei venninne av meg hadde det slik og fikk beskjed om å komme seg til legen og få tatt blodprøver som viser om det kan være den spesielle typen svangerskapskløe (til henne var det tilfellet og ble satt i gang tidligere) Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar. Skjønner jeg må komme meg til lege så de blir gjort oppmerksom på plagen og kan sjekke meg resten av svangerskapet.

Da prøver jeg å puste ut og satse på at lege osv veit hva de gjør og passer på meg og lille prinsessa mi. Merkelig hvor mye mer en skal engste seg for alt mulig nå som det er tredje gang, trodde jeg skulle bli tryggere og roligere jo mer erfaren jeg ble jeg, men den gang ei gitt..

Lykke til videre alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...