Lepje Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Når dere lå på sykehuset etter fødsel, opplevde dere da et -ammepress? Eller -ammehjelp?
Hoppetussa Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Litt vanskelig å svare på, for jeg har jo hele tiden vært innstilt på å amme, og gir ikke opp så lett når jeg har begynt på noe. Siden jeg var på et mor-barn-vennlig sykehus, opplevde jeg mye god ammehjelp(selv om ikke alle der var like flinke til å hjelpe...)
Tiddelidu Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har aldri opplevd noe press. Jordmor spurte meg rett etter fødsel om jeg hadde tenkt meg å amme, men presset ikke. Selv var jeg veldig bestemt på å gjøre det, har kanskje noe med det å gjøre.
Nye sprell Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Ikke i det hele tatt. Heller omvendt, faktisk, gjennom insistering på råd som ikke er til det beste for ammingen - f.eks mas om at jeg burde bruke brystskjold, selv om ammingen gikk fint uten.
Line_78 Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Har ikke opplevd noe ammepress, verken på sykehuset eller ellers, men fikk råd/hjelp på barsel når jeg ba om det, og har fått støtte (som jeg ikke opplever som press) i forhold til amming fra familien. Har derimot opplevd litt flaske/fastfødemas da. ("Du må da for all del ikke slite deg ut med den amminga, få i ham grøt når han er 3-4 måneder, så du får sove" osv...)
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Absolutt ikke, heller omvendt!! Skjønner ikke hvorfor alle prater om det (men er nok ganske individuelt). Jeg VILLE amme selv om det hadde sin pris og jeg kom gråtene til både hs og sykehuset hver dag en uke og ba om hjelp (puppenekt/lite melk). De var mer opptatte av å fortelle meg om mme og at ikke alle kan amme og at det ikke er et nederlag og blablabla........ Bra jeg er sta av natur;-) Er jo så kos når det går seg til! Fikk forresten god hjelp av ammehjelpen og venninner, uten de hadde jeg nok ikke ammet idag.
Blomman Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 ikke ammepress nei, men mas om å begynne med fast føde og slutte med den nattamminga....
Hoppetussa Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Huff, den har jeg hørt også. "Det er jo bare å gi henne litt flaske da"... Ikke for meg.
Line_78 Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 He he, ja det verste er jo at de kommentarene begynte jo omtrent før ungen var født! Hadde nok melk, og ingen problemer med amminga, så jeg følte aldri at vi hadde behov for å begynne med flaske eller grøt før han var 6 måneder. Allikevel kommer rådene, helt ut av det blå :-) Men jeg regner jo med at de mener det godt, så jeg har ikke tatt det ille opp eller egentlig tenkt så mye over det.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 15. januar 2007 #10 Skrevet 15. januar 2007 Ikke ammepress! Men fikk ikke hjelp på sykehuset, der var det nesten som en selvfølge :-( Fikk ikke ordentlig med melk før dagen etter vi kom hjem jeg!
Murmeline Skrevet 15. januar 2007 #11 Skrevet 15. januar 2007 Ammehjelp fikk jeg da jeg spurte. Og måtte nesten mase litt for å få hjelp, fordi jeg var på barsel midt i julesesongens resultater... Har aldri opplevd ammepress, de spurte ganske tidlig om "jeg kunne tenke meg å amme", altså er amming en frivillig greie. Flott holdning de hadde synes jeg. Hvorfor spør du? Hva er din erfaring da?
Babyinord Skrevet 15. januar 2007 #12 Skrevet 15. januar 2007 Må fortelle litt om mitt utgangspunkt i korte trekk: Hadde omtrent ingen tegn til brystvorter, et barn som ikke var sugevillig og melken kom ikke før etter tre dager... Jeg opplevde at alle ville hjelpe, men at det var altfor mye mas og kjas ang mine bryster og den håpløse ungen, og at det var like mange forskjellige metoder og råd som det var jordmødre/pleiere. Vi var omtrent dømt til å mislykkes, men her sitter vi etter to måneder og ammer som om vi ikke har gjort annet:) Man får til det man vil hvis man bare STÅR PÅ!!. Skal på fødeavdelinga i morgen å besøk en venninne som fikk baby i går, og da skal jeg vise dem hva vi har fått til:)
Babyinord Skrevet 15. januar 2007 #13 Skrevet 15. januar 2007 Svarte jo ikke egentlig på spm... Ja, jeg opplevde et ammepress, men det ville sikkert vært ammehjelp hvis de hadde fulgt GODE ammeråd og ikke brukt alle mulige slags tvangsmetoder på babyen. Er jo mor-barn vennlig avdeling, men det stiller jeg meg litt i tvil til...
Guttemamma x 3 Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Fikk utrolig god hjelp og støtte på sykehuset. Har prematurbarn så det var 5 uker med pumping og sondemating før sugerefleksen var på plass og jeg kunne gå over til amming. Hvis jeg har opplevd press i noen retning er det fra helsesøster som drev med slutt-med-nattamming-press. Her på DIB har det til tider vært en del ammesluttpress på småfolk 1-2, men i det siste har det vært mindre av det der også.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Ingen av delene. Jeg opplevde vel heller å måtte lære meg ammingen selv. Jeg lå på familierommet og der fikk man visst ikke hjelp. Ante ikke det på forhånd. Men ammingen går bra, den.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Jeg som hadde problemer med ammingen, følte nok litt ammepress fra omgivelsene. Da tenker jeg på helsestasjonen og andre nybakte mødre i barselstreff, men ikke fra familie . Hvis en har problemer med sår som ikke gror, sopp i 7 uker og for lite melk, da går det faktisk en grense for hva jeg kunne klare. Derfor sluttet jeg etterhvert da barnet var 3-4 måneder(litt koseamming til 7 måneder, men det var ikke nok til måltid), og opplevde en fantastisk permisjonstid! Jeg angrer ikke et sekund, mitt barn har aldri vært syk og det derre maset om allergi m.m er jeg ikke redd for. Stol på dere selv, det er ikke alltid helsestasjonen vet hva som er den beste løsningen for akkurat deg og ditt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå