MammatilE&E+2MA+julibaby? Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 trenger noen råd hvordan vi skal klare å slutte helt med smokk. sønnen vår fyller tre år i mars og jeg har ventet helt bevisst med å slutte pga av at jeg fikk ei tulle for 3 mnd siden. Men nå har smokken tatt helt overhånd her hjemme. han bruker ikke smokk i barnehagen, men når vi kjører bil f eks og er hjemme i helgene, hver etter middag, så spør han etter smokk. Det første han vil ha når vi henter i bhg er smokk. Og han blir sint når han ikke får det. Jeg synte sdet har vært griet som trøst og om natte, men ikke på dagtid. Han går rundt med den i munn hele tiden hvis han får sjansen til det. Og jeg innrømmer jeg har vært litt sløv og svak, og bare latt han få den. men nå har jeg lyst å få han til å slutte. Men hvordan gå frem? på dagtis i barnehagen er det jo ok, men ellers er det noen som har noen lure ideer.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Heisann.. Eg har ei jente på 2 år no som først hadde bare smokk om natten når ho sov og viss ho sov om dagen og då=). Men så plutselig ville ho ha smokken heile tiden, men det fikk ho ikkje, kanskje av og til=), Men så ble det bare masse tyt om den smokken og det me gjør no er å si at skal ho ha smokken eller "tutte" som ho kaller det så må ho opp på romet sitt. Så når ho vil ha tutten går ho opp på rome kommer ho ned med tutten tar me den i fra ho og sier at den skal være på romme. Det tok to dager og no kommer ho ikkje ned med tutten, ho har ein del turer opp og ned men det blir fort kjedeligt på romme aleine så ho kommer ned igjen og da er tutte ikkje med=) Så det har hjelpt masse her. No skal ho få ha tutte ein stund til så eg har ikkje prøvd det at ho slutter heilt med den då, men det er ein begynnelse=)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 14. januar 2007 #3 Skrevet 14. januar 2007 Vi tok vekk smokk på dagen når gutten vår var 16-17 mnd og fjerna den for natta tre uker før jul nå, da var han 2,4 år. Vi bare tok vekk smokken, vi. Han reagerte når han ikke fant den under puta der den pleide å ligge, men han sovnet uten nor tull... Ikke vært noe problemer etter det heller. Jeg tror det beste er å se an barnet. Noen barn takler det slik som min sønn, at den bare er borte og det er greit, mens andre ikke klarer det på den måten i det hele tatt. Høres ut på gutten din at han trenger en rolig avvenning, snakk om det og kanskje dere kan bli enige om en løsning der den blir brukt kun om natta, evnt gi den til en besteforelder, gjemme den i en skattekiste... Kanskje bruke et belønningssystem...
Absolutt mamma Skrevet 14. januar 2007 #4 Skrevet 14. januar 2007 Jenta vår blir 3 år nå snart og har bare fått ha smokken når hun skal sove. Tenkte ikke å stresse med slutten. Vi skal slutte når hun er gammel nok til å forstå hvorfor og at hun kan være med. Ser ikke problemet, for vår del, at hun kan ha den ennå, så lenge det bare er om natten.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Når barnet er 3 år blir de kallt inn til tannlegen. Disse pleier alltid å kommentere det med smokken og pleier å være flinke til å snakke direkte til barnet og spørre om det har tenkt til å slutte. Det går jo an å forberede barnet på dette og evt. snakke med tannlegen på forhånd og høre om de kan si det. De pleier å være med på det. Også er det så mye lettere når andre sier det og vi foreldre har noen andre å skylle på. Det går også an å finne noen måter å bli kvitt den på: Gi dem (eller sende dem) til Kaptein Sabeltanns Smokkarium, gi dem til fiskebabyene (altså bare hive dem i vannet), eller julenissen (det er jo kanskje litt seint nå). Det viktigste (og vanskligste) er vel for oss foreldre å være konsekvente og klare å holde ut gråten den tiden det tar å komme over trangen.
Chelsea Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Jeg luere også på hvordan få ham til å slutte. Han er 2 1/2 og helt avhengig!
mamma til 3 søte små Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 fikk et flott tips til min 3åring som var avhengig av smokken. vi tok en eske.. en skoeske er fint.. også fikk hun tegne på den, putte på klistermerker osv for at smokken skulle få det fint også snakket vi om det i et par dager før hun da puttet smokken i esken og sa "hade-bra" til den. hun la på lokket også bar vi den sammen ned til kjelleren. hun har ikke spurt etter den etterpå og det virker som hun synes det var helt greit lykke til !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå