Gå til innhold

eg er 17 år gravid, jobbar ikk.. men faren jobbar.. får me støtte?

Anbefalte innlegg

hei.. eg lurte p om det er mulig fu at me får støtte frå han sin sida?

kan han få fødselpenger eller må d absolutt vere mor som må jobba for å få det?

problemet mitt var at eg gjikk p skolen men måte slutte pga eg sleit mye.. og sidan eg er ikk norsk (har budd har 4 år) så kan ikke eg jobba før eg blir eg 18.. ( 1 mnd etter at ungen blir født)

Så eg lurte p får eg støtte?

barnetryg?

får faren hjelp og?

håpa å få svar:)

Fortsetter under...

Du har rett til engangsstønad på 33000. Far har i denne sammenhengen ikke rett til fedrekvoten med betalt lønn, da du ikke er i arbeid. Mor må ha jobba for at far også skal ha betalt lønn.

Slik jeg ser det, har dere kun rett til engagsstønad, med mindre du er student og får stønad fra lånekassa.

Mulig at far kan ha rett til 2 ukers velferdspermisjon rett etter mors hjemkomst. dette er ikke en del av fedrekvoten. Dette er i utgangspunkt ubetalt perm, men enkelte arbeidsgivere betaler lønn som vanlig. Min mann jobber i staten og fikk dette betalt.

altså

spm1: du får engangssgtønad

spm2: barnetrygd som vanlig gjeldende fra måneden etter barnets fødsel

spm3: han får ikke noe støtte, har ikke rett til fedrekvote, med mindre han får 2 ukers betalt velfredsperm, gjeldende fra dagen mor kommer hjem. Dette går ikke an å utsette det til senere. DET SKAL VÆRE FRA DAGEN /EV DAGEN ETTER Mors hjemkomst.

Blir litt oppgitt over feilinnformasjonen om fars rett til permisjon.

Mor skal ha 3 uker før og 6 uker rett etter fødsel. Siden du ikke har rett på foreldrepenger får du engangsstønaden på ca. 33000 kr hvis du er medlem i folketrygden.

Fedrekvoten på 6 uker faller bort på grunn av at du ikke har opptjent deg retten på foreldrepenger, noe som er et kriterie for at far får disse ukene.

De resterende ukene kan far ta permisjon med full lønn(100%) i 29 uker eller 39 uker med 80% lønn hvis du begyner å jobbe eller begyner på skolen.

Barnetrygden på 970 kr får dere fra mnd etter ungen er født, men det kan ta 2 mnd før dere får den første utbetalingen, da får dere selvsagt alt dere har rett på.

Lykke til med graviditet og fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...