Gå til innhold

Barn med på ultralyd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ordinær UL 12.februar, og har lovt min datter på seks at hun skal få være med. Tok dette som en selvfølge, og synes det er viktig at hun får dele dette med oss, hun er jo en veldig viktig del av familien, og gleder seg stort over det som skal skje. Så fikk vi innkallingen, og der stod det at de ikke anbefalte å ha med seg barn pga. uro. Det stod at den som gjennomførte ultralyden trengte å få konsentrert seg ordentlig. Skjønner jo dette, men synes det er et dårlig argument. Datteren vår er rolig og flink, dette vil garantert ikke bli noe problem.

Hadde skjønt det hvis de argumenterte med at noe kunne være galt med babyen, og at man da ikke ville være i like god stand til å ta seg av storesøster hvis man var i sjokk, men vi får lage en slagplan for det.

Er redd for å bli møtt med negative reaksjoner, men er likevel fast bestemt på å ha henne med. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har også lovt datteren min det..men så leste i det også.i var jo med i 89,når mamma gikk gravid med broren min.hun sa ingenting på det hun jordmoren da...litt usikker på ka i ska gjøre.tror det beste e å ringe plassen de tar ultralyd å høre hva de syns om det.den brosjyren de sender er en standard brosjyre tror i...

Skrevet

Du kan risikere at hun må være utenfor mens UL'en pågår..

Tenk om du får en trist beskjed der da?

Da er det ikke så lurt å ha med barn...

Du må jo selvfølgelig avgjøre det selv,men jeg valgte å ikke ta med jenta mi på 7,5 år,i tilfelle liksom..

Hun er også veldig snill og rolig,men jeg ville ikke utsette henne for det viss det skulle være noe..

Hun skal få være med hos jm neste gang, hun har også UL apparat

Skrevet

Jeg hadde med meg fem åringen min på ultralyden og det gikk kjempe fint, og det virket ikke som legen hadde noe problem med det heller. Det er jo en spesiel opplevelse for barna og, så syntes det blir feil av ul-stedene å si nei..

Skrevet

klart det er en stor opplevelse for de minste også men aldri om min sønn får være med uansett hvor snill han er.. litt fordi jeg vet jeg kommer til å begynne grine uansett om alt er bra eller ikke...*hormoner ja* hehe Men mest fordi at om det skulle være noe galt så vil jeg samle meg å kun ha meg sjøl å tenke på og ikke minst beskytte barnet mitt..heller forklare det senere..

Skrevet

Skjønner jo at du vil ha med storesøster, men jeg ville ikke uten videre tatt med min 5,5 år gamle sønn, selv om han også er en rolig og sindig kar. Tenk om en skulle få vite om en misdannelse som er uforenelig med liv, et lite barn kan ikke være med når både mamma og pappa griner og legen sitter klar med en samtale om senabort..

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en telefon til de som utfører ultralyden og lagt frem en plan. F.eks at storesøster og mormor sitter på gangen under første del av undersøkelsen, og hvis alt er bra kommer inn de de siste minuttene. Eller enda bedre, bare fortelle henne at det ikke er lov med barn på første UL fordi dere også må prate med legen osv, og heller love henne å ta en privat UL senere, når dere vet at alt er bra med den lille i magen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde med begge mine på ultralyd på fredag. De er 7 og 8 år da. Jeg prata med barna på forhånd at de måtte sitte å vente ute til å begynne med til vi fikk sjekket at alt var ok med babyen, og at vi hentet de etterpå. Når alle kroppsdeler var sjekket hentet vi barna og de fikk lov til å se resten. Ungene syntes dette var veldig stort og var veldig glade for å ha vært med. Men det var min erfaring, du må jo velge det som føles mest riktig for deg.

Skrevet

Jeg syntes det er viktig å tenke på at barn blir vokser mye på 1 år, ikke bare i kroppen, men også mentalt. Så de som er 7-8 år er ganske mye eldre enn en 5-6 åring egentlig. Jeg har ei datter på 5 1/2 år, og det var ikke spørsmål engang om jeg skulle ha med henne. Hun skal få være med meg til jordmor og høre på hjertet om hun vil det. Men utenom det så får hun se sin lillesøster når hun blir født. Jeg tror det enda er litt fjernt for henne. De skjønner ikke helt hva det betyr.

Men det er jo helt opp til hver enkelt. Og hvis man mener de andre barna er store nok kan dere ta en tlf til avdelingen som skal ha ultralyden og høre hva de sier. Men jeg hadde også hørt på deres erfaringe, så dersom de mener barna er for små hadde jeg ikke tatt de med.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Tror kanskje dette er mer relevant for de minste barna, kan blir gruelig kjedelig for en 2åring - og det kan jeg forstå er forstyrrende for den som skal gjennomføre ultralyden. Da er vel en 6åring mer tålmodig, og kan vel forhåpentligvis holde seg i ro de 30min det er snakk om.

Skrevet

Jeg tror ikke min datter på 5 1/2 år har tålmodighet til å sitte stille i 30 minutter og se på. Det er nok ikke så spennende for dem som det er for oss. Jeg tok med veldig tydelige bilder hjem av babyen, og hun så på det, syntes det var fint, kommenterte nesen til babyen, også var det tilbake til lek. Nå er jo barn forskjellig, men de er tross alt ikke SÅ store.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Du har vel rett c",) Mine barn er ikke så store enda, så her må begge eltes hjemme - og det er kanskje like greit :)

Skrevet

Jeg skal ha med pjokken min på 4, men jeg skal også ha med en vennine så hun kan ta han med seg ut om han blir urolig å slikt.

Regner med at det går bra.

Lykke til på UL alle sammen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Er fortsatt fast bestemt på å ha henne med. Hun er moden for alderen, og forstår mye. Men skal forsøke å alliere oss med en tante som kan være sammen med henne hvis det behøves.

Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...