Gå til innhold

Halsbrann!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 4+2 og har hatt halsbrann en uke...testet postiv 13 DPO, fikk sjokk for jeg ventet ikke å være gravid, skulle bare teste for sikkerthetskyld da jeg skulle til akupunktør. Fikk det bektreftet dagen etter hadde hcg på 74, men halsbrannen blir bare værre og værre spesielt om natten. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

melk skal du ikke drikke når du har halsbrann. det gjør det bare værre har jeg lest. Drikk vann eller spis noe som nøytraliserer magesyren. Yoghurt funker for meg. Du kan også prøve banan. Men det kan også gå andre veien. MIn mor får halsbrann av banan. Du får prøve deg litt frem. Sikkert et eller annet om temaet et eller annet sted;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matens vei.. oppover!

Vanligvis skal det bare gå mattransport fra spiserøret og ned til magesekken, og ikke omvendt. Når du har halsbrann greier ikke lukkemuskelen mellom magen og spiserøret å gjøre jobben sin, og syreholdig mageinnhold presses opp i spiserøret. Det svir og du kan også få sure oppstøt. Noen typer mat gjør halsbrannen bedre, mens andre typer kan forverre og også fremkalle halsbrann.

 

Lommelegens ernæringsfysiolog gir deg disse rådene:

 

Prøv dette:

 

* spis regelmessig

* spis flere, men mindre måltider

* brødmat gir deg minst plager

* bruk god tid og kos deg med maten.

 

 

Styr unna:

 

* fet mat

* syrlige drikker

* mat med tomat

* brus med kullsyre

* sigaretter

* alkohol

* sjokolade

* peppermynte

* drikke med koffein (kaffe og te)

* luftdannende matvarer (kål, løk, erter, bønner)

* vær litt forsiktig med melk og fløte

* ikke spis senere enn 2-3 timer før du legger deg.

 

Gravide som får halsbrann blir som regel helt bra igjen etter fødselen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uffda ja da tenker jeg du sliter litt ekstra nå som du er gravid ja!!! Sliter endel med halsbrann selv om dagen og har egentlig gjort det siden den uka etter jeg ble gravid.

 

Råder deg til å være forsiktig med hva du spiser i løpet av dagen. forhør deg på apoteket om det er noe reseptfritt du kan ta når du er gravid.

Eller hør med legen. Halsbrann er en skikkelig pain in the ass og en av de mindre festlige grav. symptomer!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tabilettene jeg fikk på respet skulle man helst ikke ta når en er gravid, men kan høre om no annet, men har ikke lyst til å gå til legen enda, prøver litt med dette som er skrevet her og ligge høyt med hodet.... selv har jeg positive tanker rundt graviditeten og det kommer til å gå bra, selv om den kom som ett sjokk, har prøvd i 4 1/2 år 2 ivf forsøk det siste i nov/des som var negativt så gravid på egenhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss ikke dårlig!!!! gratulerer da!! Vel fortjentog godt gjort!!

 

Er vel som regel sånn at når man har gitt opp eller venter til neste gang man kan prøve igjen så ordner kroppen opp selv;)

 

Her brukte vi 5år på å blir gravid første gangen, men har aldri hatt ivf eller noe. Men vi var syke i 3av de åra da med en sånn unevnelig sykdom jeg ble påført av en utro eks. Lang historie om hvorfor jeg var syk så lenge men det var faktisk legens skyld. Og da hadde jeg infeksjon i egglederene og da er det jo ikke noe rart i at jeg ikke blei gravid. Et mirakel at de ikke blei tette.

 

Jeg tenker også veldig positivt rundt denne graviditeten selv om det ikke har gått så bra tidligere men det føles veldig annerledes denne gangen. Jeg er sikker på at det går bra!!! Har senket stressnivået og fått litt "tilrettelegging" på jobb pg det hjelper.

 

Prøv rådene mot halsbrann du. Alltid best å prøve noe naturlig før man stapper i seg medikamenter for all verdens småting;)

 

Og gratulerer igjen med mirakelet ditt!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har det på samme måte. Bruker egentlig medesiner på blå resept pga brokk ved lukkemuskel og for stor produksjon av magesyre,men dette kan jeg ikke ta nå pga smurfen i magen. Men i mitt forrige og dette svangerskapet ble jeg anbefalt GAVICON som du får på apoteket,den fungerer bra. Gratulerer med graviditet og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har og hørt at melkeprodukter ikke hjelper, fordi det er basisk og da produseres det bare mer syre for å nøytralisere melken en drikker. men fikk et godt tips av noen. spise en neve med mandler. prøvde det (litt tørt og kjedelig å spise), men hjalp for en kortere periode iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var såååå pala med halsbrann da jeg gikk med nr 1 . men på ica, rema osv selger de en syrenøytraliserende tabeletter som heter collett trur jeg..noe sånt i allefall. de var super!! hadde de med overalt og de redda meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man har halsbrann så puster vi ikke helt ordentlig,

så jeg tenker mere på å puste dypt og da brenner det ikke så ille!!

jeg drikker vann og tar gaviscon i flytenes hilsen mor til snart 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOVEHAEARTS!!! Det funker, gjorde hvertfall på meg da jeg var gravid med prinsessa mi, men fikk ikke halsbrann før i 5 mnd ca...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...