Gjest Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Har verdens beste katt, og har hatt katt siden jeg var liten. Når vi snart skal begynne å prøve å lage baby, bør jeg være forsiktig m kos med katten og ikke gjøre ren kattedoen eller kan jeg regne med at jeg er smittet for lenge siden og dermed er immun? Stakkars pus kommer til å bli fornærmet dersom han ikke får sin vanlige kosestund.. :-) Kan/bør jeg teste meg for dette før vi begynner prøvingen?
lillegull2 Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Hei. Du kan og bør teste deg om du er immun. Enkel blodrøve hos legen. Pus får kose med både deg og din kjære, mens din kjære tar kattedoen for den bør du holde deg unna enn så lenge. Lykke til..
scubagirl med scubababy Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 Det er en av de faste prøvene som blir tatt tidlig i svangerskapet dette med antistoffer for toksoplasmose... Jeg hadde ikke smitte i meg og heller ikke antistoffer. Det betyr vel at jeg aldri har vært for nære katter... Men som jeg da har forstått, så er jeg mer sårbar denne tiden med tanke på å bli smittet. Dere som har katter har nok antistoffer nok sånn at man ikke er fullt så mottakelig i svangerskapet.. Men uansett så synes jeg du burde holde deg unna kattabæsjen. Bedre å være føre var liksom.. Lykke til med prøvingen.. Sprer litt babystøv til deg..
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Tusen takk for svar! Skal skaffe meg time slik at jeg kan være sikker på forhånd. Så kan min kjære uansett få gleden av å tømme kattedo for å være på den sikre siden :-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 14. januar 2007 #5 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har også katt som jeg har hatt i snart 10 år. Jeg har dessuten vært veldig "uforsiktig" før og kost med katter både i Hellas og Thailand, så jeg var helt sikker på at jeg måtte være smittet for lengst. Men det var jeg faktisk ikke, så det smitter nok ikke så lett som man skulle tro. Jeg skifter på doen til pus, men da bruker jeg hansker og så vasker jeg alltid hendene godt etterpå, og da skal det ikke være noe farlig. Og pus får selvsagt kos hver dag, hadde ikke gått an å la være da han er en skikkelig koseklump. Man kan også få smitten fra jord, uvasket frukt og grønt, rått/ikke gjennomstekt kjøtt.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Jeg fikk katt da jeg var ca 2-3mnd på vei med førstesnuppa vår (var faktisk jordmor da hun kom til verden omtrent på det tidspunktet snuppa ble unnfanget). Koste masse med pusen (var hjemme og sykemeldt og lå mye på sofaen), men gubben tok seg av alt som hadde med do å gjøre, og jeg unngikk bakenden på pusen. På mitt legekontor var ikke toksoplasmosetest en del av svangerskapsprøvene, men jeg spurte om jeg kunne få likevel pga pus. Selv om jeg er oppvokst med katt og har klappet masse fremmede katter så var ikke jeg immun heller, men ble ikke noe smitte på meg likevel i svangerskapet (ikke det at jeg er et representativt grunnlag altså). ...Og (planlagt) graviditet er jo en finn unnskyldning for å slippe "drittjobben" ;o) Etter svangerskapet mitt har det liksom bare fortsatt å være gubbens jobb det der med kattedoen :oD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå