Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min pike på 13 mnd spiser ikke frukt.

Har lissom ikke kommet så langt at jeg har gitt henne det.

Hun spiser jo brødskive hver tredje time, og så leke og sove, vet lissom ikke heilt hvor jeg skal putte inn frukt. Dumt å gi masse frukt og så vil hun ikke ha lunch lissom.

Føler det er mat, mat, mat heile tia jeg.

Prøvde med banan, men hun vil ikke ta på den...ekkelt tror jeg.

Redd hun får eplebit i halsen.

Gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo gi henne frukt på sånne glass?så hun venner seg til en slik smak. så gå over til vanlig frukt etterhvert. skrape litt banan me skje, skjære opp tynne avlange eple skiver som er lette å holde i å patte i sæj.Kansje smøre banan på brødskiva. ja finnes mange triks:)

Skrevet

Fruktbeger fra nestle eller hipp elsker hun. Banan på brødskiva like så.

Skrevet

Vi gir frukt som "dessert" etter skjeve/graut/middag dei dagane vi får inn fire måltid (kjem an på når vi står opp). Når småen våknar seint får vi berre inn tre måltid, og han får då litt frukt som mellommåltid.

Er du redd for at ho skal sette eplebit i halsen kan du skjære tynne flak som ho kan halde i handa sjølv, eller raspe eplet på rivjern. Det same kan du gjere med pære og andre harde frukter. Appelsin/klementin kan delast i båtar og så kan båtane igjen delast i tynne skjever. Avocado kan du skrape med skei eller skjære i små bitar (når den er moden er den så mjuk at den neppe set seg fast i halsen).

Skrevet

Men spiser alle deres barn frukrt?

Skrevet

Sønn min nå 17 mnd har spist frukt kjempelenge og elsker den saftige smaken, sa eple sammtidig som pappa tror jeg hehe.

Pærer er ikke like faste og harde som epler. Bananen fjernet jeg litt av skallet.skjærte rundt slik at en del med skall som han kunne holde i og en del uten som han spiste av.

Skrevet

Hva med litt frukt etter middagen, som en dessert.

Eller spiser hun ikke middag?

Var også litt redd i begynnelsen, men fant fort ut at han hadde hele kontrollen:) Men han spiser det alltid under oppsyn. Er bare til å prøve seg frem. Ellers kan du jo lage fruktmos, evt kjøpe ferdig

Lykke til

Skrevet

Han er 14 mnd om ei uke forresten

Skrevet

Lillemann spiser banan, men annen frukt liker han ikke konsistensen på. Hvis jeg kjører det i blenderen så liker han det. Her i huset går det derfor i frutti, og varianter smooties.

Skrevet

Vi begynte med melon i tynne skiver (vannmelon og honningmelon) rundt 12 mnd, det var veldig populært og er lett å knuse for de små som kanskje ikke har fått alle tennene ennå.

Eple skar jeg i skiver med ostehøvel, lettere å spise, og skivene blir så tynne at de er vanskelige å få satt ordentlig fast i halsen. En hard pære kan være god å gnage på, plomme, mango og nektarin i tynne skiver og moreller delt i 2 er saftig og søtt, det er mange muligheter og bare å prøve seg frem.

Men som sagt, alt i tynne skiver hadde vi stort hell med til å begynne med. Nå ved 18 mnd går alt av frukt ned i store biter, druer, klementiner og eple er favorittene.

Skrevet

Lukas har spist melon og banan siden han var 7 mnd. Spiser og eple, pære(som eg rasper, har hatt noen episoder med å sette de fast i halsen)

han er snart 13 mnd og spiser bare frukt til lunsj+ melk.

bruker og most banan og most eple på brødskiva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...