Gå til innhold

Juni: Hele barselgruppa mi ammer med promille. Er HS overhysterisk?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan verken lege eller helsestasjon anbefale at man ammer om man har tatt seg en øl, eller har alkohol i blodet fra kvelden i forveien. Det er jo tross alt en del omsorgssvikt rundt omkring. Du er jo heller ikke skikket til å ta deg av barnet ditt hvis du er småfull. Jeg kjenner jo en del ammende mødre i disse dager, og dette er oppegående mennesker (lege, lærer, advokat o.l.), som gjerne tar seg noen pils, for deretter å amme. Alkoholen blir tross alt fortynnet ut i mors mage, blod, melk, barnets mage og til slutt blod. En sjelden gang vil ikke ha noe skade, og det er heller ikke snakk om noe fyll.

Jeg selv stiller meg helt åpen for andre synspunkter, men er nok enig i at alkoholprosenten fra en øl blir så forsvinnende liten når den når barnets blod, at det er ingen grunn til bekymring. Allikevel drikker jeg den ølen når jeg er ferdig med ammingen, og etter en fest tillater jeg meg ikke å amme før promilletesteren min viser 0. Er sikkert mye for min egen samvittighet - det føles bare bedre slik.

Kanskje de fleste ikke er så bekymret for dette. Det er jo også noe helt annet nå enn da man gikk gravid. Hadde vært interessant å høre hva dere mener om dette!

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri fått meg å drikke, ikke ens en øl, for siden å amme. Men hører stadig vekk om mammaer som gjør dette. Jeg mener det er så liten tid man må være uten alkohol og det er ikke det viktigste for meg uten barnet mitt. Hvis man først vil drikke så kan man vel gi flaske og skaffe barnevakt, det er min mening da.

De første mnd var jeg veldig forsiktig. Nå som tuppa nærmer seg 7 mnd må jeg si at jeg har slakket litt på det. Om jeg har tatt et glass vin eller to ammer jeg likevel, om det skulle bli aktuelt. Det skal sies at det blir svært sjelden, jeg legger henne 19, og det er ikke ofte det er aktuelt med alkohol før det.

Har også en legevenninne som gjør dette. Og hun tar seg mer enn to øl for å si det sånn... Hun sier det er helt ufarlig og at hun ammer når hun kommer hjem fra fest.

Tror nok ikke jeg ville gjort det selv nei. Har ikke hatt behovet for å gjøre det til nå iallfall!

Jeg har et rimelig avslappet forhold til dette. Om jeg er sugen på et glass vin til maten, så drikker jeg et glass vin med god samvittighet. Jeg ammer derimot ikke med promille.

Det er alltid denne hårfine grensen mellom det som er ok og det som overhodet ikke er ok, og det er vel derfor denne debatten kommer opp til stadighet.

Når innlegg av typen: "Jeg ble så drita i går at jeg spydde på vei hjem. Tror dere at jeg kan amme?" kommer, blir jeg bare oppgitt.

Jeg er en av (de få) heldige som har en jente med stort sovehjerte (for tiden), så jeg kan ta et glass uten å være redd for at hun skal ammes.

Når det er sagt, jobber vi med nr 2, så jeg er veldig forsiktig med hva jeg putter i meg for tiden:)

Nå har ikke jeg drikki så mye som en slurk alkohol sida jeg ble gravid.. Men hadde jeg drekki 1øl så hadde jeg nok venta 4timer med å amme... selv om tassen har blitt såppass "stor"..

Amming og alkohol hører rett og slett ikke sammen syns jeg da..

Hvorfor ta noen sjangser liksom.. er tross alt en baby..

Men for all del 1gang i blant skader sikkert ikke.. Folk gjør som dem vil uannsett.. Har jeg funnet ut..

Annonse

De første ukene rørte jeg ikke alkohol. Da er ikke leveren til babyen ferdig utviklet, og da kan den ikke bryte ned selv små mengder alkohol. Etter hvert som leveren er utviklet, er det ikke farlig selv om babyen skulle få i seg litt alkohol. Når man selv drikker, drikker man prosent, mens melka inneholder promille. Om man drikker noen alkoholenheter og kjenner seg litt bedugget, har man kanskje 1,0 i promille, og da vil melka også ha det innholdet. Det er mange matvarer som har så mye alkohol. Til sammenligning har jo lettøl ca 25 ganger så mye alkohol i seg som melka har da. Likevel sitter jeg ikke og drikker hvis jeg vet at jeg skal amme rett etterpå - selv om det egentlig ikke hadde gjort noe. Men når han har lagt seg, og jeg ikke skal amme før om noen timer, kan jeg godt ta meg et par glass vin eller øl uten snev av dårlig samvittighet.

Jeg har ikke drukket noe siden jeg ble gravid, og det frister ikke heller. Men, hadde jeg hatt lysst på et glass vin e.l. på kvelden så hadde jeg nok tatt det altså. Tror nok at det går så bra så. Så lenge det er noen timer til man skal amme igjen da. Hadde f.eks. ikke drekki et glass og så satt meg til å amme 5 min senere :)

Jeg ville ikke drukket noe tror jeg...jeg "ammet" "bare" 4 mnd og hadde jeg behov for et glass vin eller to eller fler tok jeg bare av mm jeg hadde fryst ned...eller pumpet den dagen (jeg hadde i overflod)...så jeg hadde liksom aldri det problemet..!! MEN hvis poden ik hadde tatt flaske og jeg hadde ammet lenger enn 4 mnd kunne jeg nok dristet meg til et glass vin eller to selv om jeg skulle amme litt senere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...