oo00oo Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Hva ville dere valgt til spedbarn. Vet at bilstol er sikkrest , men finner ikke ut noe sted hvor ofte man bør stoppe ta barnet ut for å hvile ryggen. Bor langt unna familie 3-5timers kjøretur og får ikke bestemt meg hva jeg skal velge på disse bilturene. Noen som har gode råd eller vet om nettsider med mer info???
rampen_ Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 hmm.. vi har begge dele vi, har bagnettet fra lillemor var liten.. så vi skal ta i bruk dette på langturer.. men det finnes jo bilstoler man kan dra helt bakover i liggende stilling.. Den fra Besafe.... den IziSleep... den er slik... kanskje flere merker også...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 Man skal stoppe hver 2. time sålenge babyen sitter i setet. Vi har 4 timer til nærmeste fam og stopper en til to ganger pr tur med liten baby (Er noen år siden sist da) Det sete man kan legge ned ryggen på Besafe Izi Sleep kan ikke legges ned mens man kjører, så man må likevel stoppe. På så "korte" turer som 3-5 timer ville jeg stoppa heller enn å bruke bagnett. Men når vi skal til Nordnorge i sommer (ca 120 mil en vei) så skal vi muligens leie en boxette å ha i tillegg til setet (kun som et alternativ) slik at vi evnt kan kjøre lenger enn to timer på noen distanser.
oo00oo Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2007 Hvor lenge bør pausene vare når man stopper?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Vi har pleid å stoppe minst 30 min. tar tid med litt amming, bleiebytte, kos og dulling... babyen skal hovedsakelig få strekke på kroppen og få litt pause fra setet.
lillebolla -høygravid- Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Ser noen snakker om sånn der Boxette, hva er det, og hvor får man leid det?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. januar 2007 #7 Skrevet 13. januar 2007 Boxette er en bag i hardt skall med 5 punkt sele, den er tryggere enn vanlig bag med nett. http://www.barnesikringen.no/leie.htm http://www.renes.no/utleie.shtml
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 Vi brukte bilstol fra dag en til førstemann og kommer til å gjøre det denne gang også. Fødte over 20 mil unna der jeg bor så det var langt å kjøre allerede den dagen vi skulle hjem. Det er bare å ta det med ro og ta ut ungen innimellom det. Ellers har jeg også familie som bor 40-50 mil unna her jeg bor og vi besøker jo dem en del også.. Bilturene tar en del lengre tid nå som vi har barn, men det må vi bare venne oss til.
oo00oo Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2007 Ang boxette og bilstol leie ville jeg sjekka på helsestasjon. Her som jeg bor får man låne det gratis....
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Oi, da skal jeg sjekke det... Vet jo ikke om vi kommer til å bruke noe annet enn sete heller, må dele opp turen i tre dager regner jeg med... Men det vet vi jo ikke før vi drar... =)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 Bagnett er meget usikkert. Det er forbudt i Sverige nå.....
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 Ville heller brukt boxette fremfor bagnett, men setet er jo det tryggeste uansett...
2blånisser Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 Vi kommer til å bruke bilstol, siden det er tryggest. Dette står på Trygg Trafikk sin internettside, under Barn i bil, vanlige spørsmål og svar: "Hvorfor anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte? I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå