Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er 34 og har nå prøvd i over ett år, etter å ha mistet, sa, i uke 8. Har tatt tre blodprøver hos legen min for å sjekke hormoner og eggløsning. Legen min nekter å sende meg videre før mannen har tatt sædprøve. Han har hatt skikkelig motstand på det men skjønte i dag alvoret (da jeg igjen fikk mensen) og skal ringe legen sin mandag. Hvor lang tid er det vanlig at man må vente før man får tatt den prøven?

Hvorfor kan ikke legen min sende meg til utredning? iallefall en innvendig ul? Kan jeg kreve dette? Det er jo ikke sikkert at alt er ok med meg innvendig, selv om blodprøvene har sett ok ut? (og hvis det skulle vise seg at det er mannen min det er noe galt med betyr jo ikke det at det ikke er noe galt med meg!)

(leste her inne at noen hadde fått innvendig ul før mannen tok sædprøve?)

Å dette blir kaotisk, men i dag forvant all tilliten og tolmodigheten min!!

Er det noen som kan gi en kort abc i hva som skjer fra nå av når legen betemmer at jeg kan få gå videre?

KAN NOEN HJELPE MEG????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7773908-hva-kan-jeg-kreve-av-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk både innvendig ultralyd og pergo før mannen tok sædprøve. Men er idag litt lei meg for det pga at det sannsynligvis er svømmerne han som er årsaken. Så sett igang med begge deler. Han må sjekkes før det blir videre utredning i alle fall...

Lykke til :o)

Hei på deg :)

Det er nok lurt å få sjekka mannens svømmere så fort som mulig,da det uansett er det avgjørende for videre fremdrift.Men påkrevet at det foregår i den rekkefølgen er det jo ikke,men det kan spare dere for mye tid.

Jeg /vi er nå ferdig utredet,og de fant ikke noe feil hos noen av oss.Vi er såkalt uforklarlig barnløse.Hadde de derimot funnet noe med mannens prøve,ville det vært unødvendig for meg med noen av undersøkelsene.

Men uansett så er vel tidsbegrepene om hvor fort alt dette går avhengig av om dere går via det offentlige eller det private.

Ønsker deg/dere lykke til !

Hilsen

Du kan kreve mye, men hva du får er en annen ting.. men er du misfornøyd med legen, er det jo fult mulig å få byttet ut han/ henne på NAV.

Uansett er min erfaring ganske sprikende. Jeg vet at normalt sett blir mannen først sjekket (antageligvis mest av praktiske årsaker). Videre fortalte min samboers lege ( var min:-)) at det beste var at mannen ba om utredning.

Det funket i vårt tilfelle, nå er ballen igang. Sædtest- dårlig prognoser må han til uriolog. Meg har vært til innvendig ultralyd fler ganger, pga smerte i eggstokk. Venter på kikkhulloprasjon, som kan sjekke egglederene mine.

Du er 34 år, og blir selvfølgelig ikke mer fruktbar med alderen. Utredning har du krav på et år eller to år etter du startet prøvingen ( går ant å smøre på med et ekstra til legen din...)..Dermed er kanskje det en grunn nok til å starte utredning tidligst mulig.

Sædtesten i vårt tilfelle skjedde en mnd etter legebesøk. Det er vel store variabler innen vært fylke. Mulighet for privatsykehus er jo selvfølgelig tilstede.

Du finner antageligvis mer info rundt omkring på disse sidene:-) Lykke til!

Annonse

Tror jeg hadde bytta fastlege, jeg. Da jeg kom på første time til utredning tok de blodprøver av meg,og da de var klare fikk jeg time hos gyn. til innvendig UL,og deretter en hhenvisning til laparoskopi på sykehuset. Jeg har EL hver gang og alle prøvene så fine ut,også UL,men mannen min har de ikke sjekka,det behøvdes ikke enda,sa dem. Tror det er veldig forskjellig fra lege til lege hva som skjer i denne prosessen,så et bytte kan kanskje hjelpe deg til å få litt fortgang i sakene.

Jeg ble gravid like etter jeg og mannen min ble sammen,men hadde en SA like etter. 1,5 år etterpå ble jeg endelig gravid på nytt,men da ble det konstatert MA i uke 11 (dette var nå før jul) Siden jeg aldri hadde den forrige lap.'en,skal jeg derfor inn å ta den neste uke,siden vi fortsetter med utredninga. Vi vet jo at vi kan bli gravide,men det går tregt,og sykehuset og gyn. mente at vi bare skulle fortsette utredning,de sa ikke noe på det,selv om vi nylig klarte å bli gravide.

Jeg er 28,så er heller ingen ungdom,men vil jo si at du kanskje har det noe mer travelt. Når man er 35 eller eldre,har man faktisk krav på utredning bare etter et halvt år med prøving,pga alderen!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...