Gå til innhold

Hvordan lager dere mme?


*Lucia*

Anbefalte innlegg

Det tar jo evig lang tid......... først koke opp vann og så avkjøle det til 40 grader før man heller i pulveret.....

 

Hvordan gjør dere det? Det tar jo fort en halvtime...... Noen som lager opp og har stående f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi koker vann vannkoker.

Heller riktig mengde på 2-3 flaser.

La det stå litt, mens jeg gjør noe annet.

Jeg er ikke så nøye med at det er 40 grader, bare det avkjøles litt.

Har i pulver - rister.

Setter det i kjøleskapet.

Når Kristin skal ha mat, så tar jeg en flske fra kjøleskapet - rister den - setter den i micro på 45 sek (120 ml - 750Watt) - rister igjen.

Serverer!

 

Synes ikke det er så ille jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke avkjøle til 40 grader før du har i pulveret - bare avkjøle "noen minutter" står det på Collett-pakka.

Du kan lage opp for 1 døgn av gangen (står også på pakka) og ha i kjøleskapet (men kanskje alle helst ikke lage mer enn for 2-3 måltider av gangen, dette pga bakterier som dannes i melkeprodukter når de står over tid - melk er ekstremt ømfintlig)

Jeg gir bare mme en gang i blandt, og hvis det haster så gjør jeg slik : koker opp vann - lar stå 2-5 minutter, visper i pulver og lar flaska stå i en dyp tallerken med iskaldt vann rennende i tallerkenen.

Blir drikkeklar på under 10 minutter på denne måten.

Hvis jeg har stående i kjøleskapet ferdig, så er det bare å varme i veldig varmt vann.

 

 

Lykke til !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har litt ferdig kokt vann på en flaske i kjøleskapet. koker opp litt nytt og blander med det i kjøleskapet til det blir ca. 40 grader også putter jeg i pulveret. vet ikke om det er den beste måten....jeg lager ikke så ofte. har dert bare som kriseløsning. sikkert noen her som er mer erfarne enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager opp døgndosen jeg. Koker vann, har i ei t-skje m malt, og kjøler ned før jeg har i pulveret. Rister og setter i kjøleskapet...

 

Har gjort sånn til alle mine 3, da er det fort å varme i micro når de er hysterisk sultne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager å opp døgndose med mme. Det gjorde jeg til førstemann også. Veldig greit det syns jeg. Har flere avant beholdere som jeg får lagt 240 ml mme i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Gjør dere dette med NAN også? Kanskje jeg ikke har lest nøye nok på pakka men jeg fikk forståelsen av at jeg ikke skulle lage å ha stående... Altså at jeg ikke kan varme det opp igjen.

 

Men hvis jeg kan det er det jo mye enklere. Vi gir litt som ekstra til kvelden bare.

 

Malt? Hvorfor og hvor kjøper man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bruker selv litt NAN avogtil... trodde også at jeg måtte følge den bruksanvisningen på pakken til punkt og prikke med at mme måtte være helt fersk osv... fryktelig tungvindt.

men så var jeg og vesla innlagt på barneavd i natt, der fikk vi jo også Nan når vi trengte det, snakka med de barnepleierene der, de lager ferdig en liter av gangen med nan (går jo litt sånt der inne) å har stående i kjøleskapet i litersmål med lokk på. De sa det ikke var noe problem, koke vannet avkjøles endel, bland i pulver og sett i kjøleskapet, dette var holdbart i et døgn. 900ml vann og 30 måleskjeer med nan var det dem lagde. helt genialt at man kan ha det ferdig i kjøleskapet, evt ferdig på flaske også:) går jo kjempe raskt å varme d i mikroen da:)

 

ha en fortsatt fiiiin lørdagskveld! :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker NAN,

Etter at man har hatt i pulver er det viktig å avkjøle fort. Man skal heller ikke varme opp mme som er varmet opp en gang (altså kaste maten hvis det er igjen etter måltid).

 

Maltekstrakt får du kjøpt på dagligvareforettning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg koker opp vann til alle falskene, så kjøler jeg det helt ned, så står det klart i kjøleskapet. Når det er tid for mat varmer jeg vannet i mikroen, så har jeg i pulveret. Da får hun "fersk" melk hver gang.. og jeg bruker ikke mer enn noen minutter på å lage det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør også som Mary1, har ferdigkokt og avkjølt vann på flaskene, så er det bare å varme vannet i mikroen før man har i pulveret. Raskt, enkelt og greit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...ser du har fått masse svar..men jeg legger til mitt også :)

da jeg laget flasker til min første, så laget jeg også for et døgn.

 

koket opp vann

helte det på flaskene

helte i pulveret

rørte rundt med en skje

tilsatt malt

i kjøleskapet.

 

samme prosedyre neste dag på samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...