Gå til innhold

Hun vil ikke sove, bare gråter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er galt?

Jenta mi på 8 mnd er helt umulig å legge, både på dagen og kvelden.

Når jeg legger henne gråter hun bare.

Føler jeg har prøvd det meste, men ingenting nytter.

Dette begynte for et par mnd siden, før det var det småsutring i maks 5 minutter før hun sov.

Hun sover heller ikke mye på dagen. Det er ca en halvtime 2-3 ganger om dagen.

Holder på å bli sprø, vil jo ikke at jenta mi skal gråte hver gang det skal soves.

Hjelp meg noen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva har du prøvd da? kanskje lettere å gi råd hvis du forteller litt mer om hvordan leggesituasjonen er og hva du har prøvd å gjøre?

Skrevet

Kan ikke hjelpe så mye men vi har litt av det samme her

Gutten min er bare 5,5 mnd men har begynt å ikke få til å sovne

Det jeg har funnet ut hjelper litt er faktisk å "tvinge" han i søvn for da er det i allefall litt lettere neste gang han skal sove- ikke så overtrøtt.

jeg rugger han i søvn på tur eller så bærer jeg han i sjal til han sovner

Sjal er noe helt annet i forhold til søvn enn babybjørn sele.

Her tror jeg dagslyset forstyrrer søvnen så i sjalet eller i vognen med teppe over er best for min sin søvn.

Noen ganger tenker jeg at han er våken o g ikke vil sove, men han er egentlig trøtt

Vet at det ikke v ar ordentlig svar da men ville dele det med deg likevel

(min sovnet alltid av seg selv før)

Skrevet

Hun får grøt. Vi skifter til pysj. Hun får litt mme om hun vil ha, også legges hun i seng. Dette funket før. Da bablet/skjente hun en liten stund, så sovnet hun.

Nå begynner hun å gråte enten med en gang vi kommer inn på rommet, eller når hun blir lagt i senga. Hun blir rasende.

Har prøvd å sitte med henne på soverommet en stund, men da skravler hun bare, evt gråter og spreller. Har prøvd å gå inn med jevne mellomrom, da skriker hun mer når jeg kommer inn.

På dagtid er det kun i vogna hun sover uten de alt for store protestene.

Skrevet

Da min eldste begynte å tulle med søvnen (husker ikke nøyaktig mnd, men tror det var rundt 10 mnd) fungerte det å redusere til 2 dupper på dagen i stedet for 3, og en "regel" om at hun ikke fikk lov å sove etter kl. 1600 på dagen. En stund måtte vi også gjennom litt skriking på kvelden, men jeg vet at ikke alle vil prøve dette. Her gikk det seg til etter 2-3 kvelder med det som noen kaller "skrikemetoden" eller ferbers metode. Du bestemmer om du vil prøve det, hvis du prøver det er det viktig å være konsekvent :).

Skrevet

Hun sover jo bare 1-1 1/2 time på dagen. Kan ikke la henne sove noe mindre. Og om hun sover kun 2 dupper, så er de fremdeles bare 30 min lange.

Prøvde også med å la henne gråte, men hun blir bare sinna, og romsterer slik at hun ligger på tvers i sengen.

Blir litt frustrert. Ellers er hun verdens blideste unge.

Skrevet

Høres ut som vi har det ganske likt. Sønnen min sovnet nettopp etter en times skriking. Han er snart 8 mnd. Vi strevde veldig med å få han til å sovne av seg selv. Fra han var 3 til 4 mnd strevde var det umulig å legge han, men så ordnet det seg. I en tre måneders tid var det så enkelt å legge han. Da snakket han bare med seg selv i senga eller lekte litt før han sovnet (tok max en halvtime). Men nå i midten av desember sluttet det. Nå hylskriker han.

Sånn var det i dag: Han fikk pupp, ble badet, tatt på pyjamas og lagt. Han begynte å hylskrike med en gang. Jeg gikk inn stadig vekk og sang for han. Han roet seg med en gang jeg begynte å synge og var rolig så lenge jeg holdt på. Med en gang jeg forlot rommet, hylte han igjen. Jeg gikk inn, sang, skriking da jeg gikk ut. Til slutt roet han seg IKKE da jeg sang for han. Jeg tok han da opp og holdt han inntil meg mens jeg sang. Da jeg så la i senga, roet han seg. Jeg sang for han inntil han sovnet. Dette tok altså en time.

Jeg håper dette bare er en periode og at han snart vil sovne igjen av seg selv uten å hyle så mye. Det er vondt å høre på. De siste ukene har det også vært vanskelig å få han til å sovne igjen når han våkner utover kvelden og natta. Det har ofte endt med at jeg tar han i senga vår. Da roer han seg med en gang og sovner ved siden av meg. Jeg sover best når han ligger i sin egen seng, men samtidig orker jeg ikke å høre på skriking i en times tid for å få han til å sovne igjen i sin egen seng. Derfor har det ofte endt med at jeg har han i senga vår. Jeg skjønner ikke hvorfor dette søvnmønsteret har snudd. Før var det bare å legge han i sin egen seng på natta etter at jeg hadde ammet han. Nå fungerer altså ikke det....

Om dagen sover han bra, men ikke inne i senga. Vi må ta han med ut på tur. Da sover han alt fra 1-2 timer. Han kan også sove i vogna utenfor huset. Jeg passer på at han ikke sover etter kl. 16-16.30 sånn at han forhåpentligvis vil sovne på kvelden. Altså sover han kun i vogna på dagtid. Har gitt opp å få han til å sove innendørs. Vi har prøvd flere ganger, men da hyler han som besatt akkurat som på kvelden.

Tips til hva vi kan gjøre annerledes?

Skrevet

Skrev et lignende innlegg for noen dager siden.

Min snupp har plutselig blitt umulig å legge på dagen, og sover kun 20-30 min 2 ganger.

Blir helt vill i senga, nummeret før hun sliter løs sprinklene.

Mener å huske fra førstemann at det er "8 mnd krisen".

Håper det går seg til:)

Skrevet

Ja, det er jo merkelig når dette plutselig snur - i og med at det har gått så greit med legginga i flere måneder. Får satse på at det er en "8 mnd krise"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...