Gå til innhold

Noen som er 38 år og skal igang med første forsøk IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 ( 39 om en drøy måned) og skal igang med første forsøk IVF etter 4 forsøk med AIH uten resultat.

I fjor sommer tok jeg laparaskopi og de fant endometriose som de fjernet. De har ikke funnet noe annet som er feil med noen av oss, så vi er blandt de uforklarlige barnløse.

Jeg vil gjerne dele erfaringer og trenger litt oppbacking fra andre i samme situasjon. Det tærer på humør/psyke og prøve og prøve og vente og vente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er 39 (hadde bursdag 5.januar). Det vil si jeg var 38 når jeg ble gravid med IVF i november 2006.

Jeg har også en lett form for endometriose; vi var også uforklarlige barnløse.

Har hatt 5 forsøk på et drøyt år (Jeg vil ikke skremme deg med dette, du kan bli gravid på 1. IVF forsøk!) og jeg er som sagt lykkelig gravid :)))))) i dag, 9+5.

Når skal dere begynne? Det blir spennende :)

Ja, det er godt å dele erfaringer; det er flere "modne" kvinner her inne .....hehe..........

Masse masse lykke til videre!

Skrevet

Hei! Jeg føler meg nesten litt ung, blir 37 i år og er også på gang med mitt første forsøk!

Ble litt nyskjerrig på dette at du har hatt 5 forsøk på et drøyt år! Hvordan rekker du det? Er det fryseforsøk! Og hvor lang tid tar det fra en har hatt ett misslykket forsøk til en får prøve igjen?

Skrevet

Hei!

Du er ung, og det er vi også! (Jolanta og jeg.) Jeg bruker å si at jeg er cirka 26 i sjelen...... hehe........det føles jo sånn...........

Vi har hatt 1 IVF, 3 fryseforsøk og 1 IVF. (På Medicus i Trondheim og i Falun.)

2005: oktober----IVF, desember---- 1. fryseforsøk

2006: mars---- 2.fryseforsøk, juni------3.fryseforsøk, november----ny IVF i Falun i Sverige, ble gravid der på 1. forsøk med 5-dagersodling!

Du kan lese om denne metoden på ivffalun.se, hvis du vil........

Jeg tror det er litt forskjellig fra plass til plass hvor lang tid det må gå etter et misslykket forsøk.

Har du begynt med nesespray?

Lykke til videre, håper du blir gravid på 1. forsøk!

Skrevet

Er "bare" 33, men skjønner godt hva du mener med alder. Sambo har 2 barn fra før ogjeg føler at alle rundt meg har barn. Syns det er tøft å gå igjennom dette og sliter med humøret.

På forrige forsøk ble jeg gravid utenfor livmoren og ble akutt operert. Ved laposkopi fant de ut at det var noe galt med den ene egglederen min og de fjernet denne. Er nå igang med mittandre forsøk og har uttak på tirsdag.

Ønsker de masse lykke til.

Skrevet

Hei jolanta og til dere andre :)

jeg er 37 og et halvt og er også i gang med mitt første forsøk!

jeg går nå på både nesespray og hormoner og skla til UV fredag den 20 januar og når det blir egguthenting vet jeg ikke:) Jeg synes det er en spennende tid og vet jo ikke helt hva som skjer videre. Jeg tihører tromsø. Vi håper selvsagt å lykkes med 1 forsøk. Jeg er av de heldige som til nå har hatt lite bivirkninger med både nesespray og hormoner ( er på min 3 stikkedag)

Vi er også uforklarerlig barnløse, alt virker på ham og meg.

jeg gruer meg til egguthenting, det høres vondt ut!

Uansett jeg ønsker alle sammen kjempemasse lykke til!

ha en flott lørdagskveld

Skrevet

Så godt å høre fra dere andre "modne" som er igang også. Kjempeglad for alle svarene og håper vi kan holde litt kontakten framover for å backe hverandre opp.

Og gratulerer Susanna med graviditeten!!! Håper får noen fine måneder framover i ventetiden. Gleder meg til å høre fortsettelsen....

Jeg trodde man kun får 3 forsøk på sykehuset her i Norge?? (Vet at på privat klinikk kan man få flere forsøk.) Eller er det forskjell om man har fryseforsøk eller må ha egguttak hver gang?

Jeg kan jo ingen ting om dette, men er det sånn at man kan fryse ned egg til de neste forsøkene hvis man produserer nok egg på første forsøk? Må man da ta alle disse sprayene og hormonene foran hvert forsøk?

Jeg har ikke startet med spray enda - jeg venter mensen i slutten av neste uke og skal da ringe RH for å høre videre framdrift. Både gleder og gruer meg. Reagerte ikke noe særlig på de hormonene jeg tok i forbindelse med AIH, ble bare trøtt, men det er kanskje annerledes hormoner i forbindelse med IVF?

Til Mette: Masse lykke til. Gleder meg til å høre fra deg om hvordan det går.

Skrevet

Hei Jolanta

Slik jeg har forstått dette så teller ikke fryseforsøkene i de 3 offentlige. Fryseforsøka blir på en måte en "bonus" I hverfall fikk jeg forklart det slik, dersom du har gode egg ved egguthenting.

jeg vil vel tro at hormonene er det samme på IVF, det er jo de samme mekanismene som skal skje i kroppen,.

Ja det er en utrolig spennende tid! Lykke til du også:)

Skrevet

Jeg er 35 og ferdig med to forsøk. Mistet en liten stund etter positiv test.

Vurderer nå når jeg skal ta det siste forsøket.

Jeg har også forstått det slik at fryseforsøkene er bonusrunder. De tre forsøkene handler om uttak av egg. For hvert uttak som fører i at det blir satt inn egg, teller som et forsøk. Har du mange egg og får noen på frys, varer det første lengre enn hvis du ikke har det. Det er jammen meg et urettferdig og skjeivfordelt system vi har i norge.

Skrevet

Ja, nå har jeg brukt nesespray siden 7. desember, så i over en måned! Brukte puregon i 5 dager, men hadde dårlig utvikling og ble bedt om å stoppe. Nå sprayer jeg for harde livet og håper jeg snart blir nedregulert igjen, slik at vi kan planlegge tid for nytt forsøk. Skal til Sverige, og utføre pgd i tillegg til IVF.

Ser da at mine egg også blir liggende litt lenger enn vanlig IVF. Forstår det slik at egg tas ut på fredager og settes inn på tirsdager - de trenger altså 4 dager, 3 dager til deling og en dag til PGD og hvis det blir ett befruktet egg som er friskt blir det satt inn. - Så kanskje det kommer meg til gode at de ligger så lenge før de settes inn... :-) Håper det!

Spennende å lese om Falun, de ser jo veldig profesjonelle ut, og spennende dette emd odlingsprosessen!

Skrevet

Hei nick_352878!

Da sprayer du virkelig lenge. Men det gjorde jeg faktisk også; i cirka 45 dager måtte jeg spraye sist for å bli ordentlig nedregulert.......

Ja, du har 4-dagers odling; jeg vet dessverre ikke hva PGD er...........

Jeg tror det er helt sikkert en fordel at eggene får utvikle seg litt lenger utenfor livmora. Jeg hadde 9 egg sist, 7 ble befruktet og etter 5 dager var det 4 som utviklet seg videre til blastocyster. 2 ble satt tilbake og 2 ble fryst ned.

Etter 2-dagersodlingen ser man ikke forskjell på eggene.

Så lykke til! Dette skal gå kjempebra!

Skrevet

Da får jeg håpe det blir mange bra egg da....:-) når jeg kommer igang. Noen som vet om det er mindre sannsynlig med flere egg av bra kvalitet i "vår alder"?

Gleder meg til å høre fra dere igjen og jeg krysser fingrene for dere som er igang med forsøk.

Skrevet

Tusen takk Jolanta!

Jeg vet ingenting om hvordan det er å være i det offentlige i Norge; vi har kun vært på Medicus og det er en privatklinikk. (Da var det ventetid på sykehusene, og vi ville komme fort i gang .......)

På privaten kan du ha så mange forsøk du vil ha; det er kun et pengespørsmål.......

Ja, du kan fryse ned egg til de neste forsøkene, hvis du har nok egg og de har god kvalitet. Fryseforsøkene er mye "enklere". Litt eller ingen hormoner på forhånd.

Ikke alle som får bivirkninger av nesesprayen; jeg hadde litt hodepine iblant.

Så masse lykke til videre!

Skrevet

Dette var et svar på "kl.16.57" innlegget ditt ......hehe.........

Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare - det er utrolig hjelp.

Kommer helt sikkert til å stille masse spørsmål underveis, når jeg har startet med behandlingen også.

Er så greit med dere som er erfarne, i forhold til meg :-)

Og takk for lykkeønskninger - det setter jeg stor pris på.

Klem fra

Jolanta :-)

Skrevet

Hei på deg Jolanta!

Jeg var 38 da jeg hadde mitt første forsøk, alder ingen hindring. Ble gravid på 3. forsøk, men mistet desverre i uke 11 pga en infeksjon. Forsøk 4 var uten resultater, så nå er jeg i tenkeboksen om hva vi gjør videre.Fyller 40 om noen måneder, så klokken tikker HØYT ;-)

Hadde i likhet med Susanna "odling" på det egget som gjorde meg gravid, så det er noe jeg har veldig tro på (forresten veldig fint å høre at det går bra med deg Susanna!!)

Ønsker deg masse lykke til videre! Har du spørsmål skal jeg prøve å svare etter beste evne selv om det er sjelden jeg er inne på disse sidene.

Skrevet

Hei Benta!

Tusen takk skal du ha!

Var du på offentlig sykehus eller privat? Kan man bestemme selv om man vil ha eggene/egget på "odling", eller må man bare følge løpet til sykehuset? Det kan jo se ut som om det gir godt resultat da....:-)

Jeg er på RH - venter spent på hva som skjer framover.

Skrevet

Jeg er 37 om en mnd.... og sitter her å ruger på dag 9.. dette er vårt andre forsøk i Danmark.. er kjempe spent.. og litt redd siden det gikk galt sist. Men har en veldig god følelse også...

I danmark er jeg bare ungfolen hehe..... rart at man blir ung av en tur over fjorden gitt...

Lykke lykke til..

Skrevet

Jeg tok de 3 offentlige forsøkene hos UNN i Tromsø, og valgte også å ta et privat forsøk der siden de kjente saken vår.

Det anbefaler odling så lenge det er flere enn 2 egg som har klart seg gjennom de par første dagene. Desverre fikk vi prøve dette på bare ett av forsøkene, da det var dårlig med antall egg ved de øvrige forsøkene. Da vi lyktes hadde vi 6 befrukta egg i live på dag 2, og bare ett som klare seg til dag 5.

Grunnen til vi nå velger utlandet for videre forsøk er at Danmark tillater såkalt "hatching", noe som har vist seg å ha høy suksessrate for oss over 38 år.

Skrevet

Hei Benta;)

Jeg lurte på hvilken erfaringer du har med UNN i Tromsø? Jeg skal dit nå på fredag til blodprøve og UV og er spent på om jeg har produsert egg. Pr i dag går jeg både på nesespray og stikker med hormoner.'

Er nyskjerig..Hva er hatcing?:)

Skrevet

Hei Mette!

Bare positive ting å si om UNN, de tok godt vare på oss og er veldig flinke og oppdaterte. Eneste jeg ikke likte var den lange ventetiden og uker på hotell, men du er kanskje heldigere og bor i nærheten?

Hatching er at de lager et lite hull i eggeskallet vha laser, slik at det fester seg enklere. Noen kaller det også "klekking"

Ønsker deg masse lykke til, ganske mange av de jeg har hatt kontakt med i prøveperiodene våre er nå gravide, så tror suksessraten er relativt stor hos UNN

Skrevet

hei Benta igjen!

Takk for svar! Jeg er såå spent jeg nå. vi starter reisen i morgen til tromsø. Også vi må belage oss på å bo på hotell eller camping fordi vi bor ca 400 km unna.

Jeg håper tiden går fort iallefall. Hvor lang tid brukte dere fra dere kom opp og til at dere kunne dra hjem da?

Ja jeg har også hørt at de er flink på UNN og at de har relativt god suksessrate :)

Hmm hvis denne hatcingen er en bedre metode for at egget skla feste seg, ja du lurer jeg på hvorfor ikke det er mer utbredt i Norge da?

Ha du foresten lykkes i ditt forsøk utelands?

unasett ha lykke til du også hvor enn du er i løypa :)

Mette

Skrevet

Hei igjen Mette, og masse lykke til i morgen!

Brukte sånn ca 10-14 dager i Tromsø, og det er leeenge å bo på hotell aleine. Jeg taklet det dårlig, og var helt oppløst når mannen kom for å gjøre sitt :-) Så jeg valgte de neste forsøkene å reise hjem i helgene, og heldigvis dekket Ttrygdekontoret dette (jeg spurte ikke, bare leverte kvitteringer). Da vi hadde siste og privat forsøk der bestilte jeg meg billigbilletter for helgen, og var forberedt på å måtte være igjen. Men fikk brukt dem, svært sjelden noe som skjer fra fredag til mandag.

Hatching er ikke lov i Norge pga bioteknologilova, så derfor danmark nå virker fristende. Vi har ikke tatt andre forsøk en de 4 i Tromsø, og vi prøver tidligst igjen i mai.

Blir spennende å følge med deg fremover!!

Skrevet

God kveld Benta:)

Takk for det:) Da var vi på plass på tromsø caming.

wow det tar såpass lang tid ja) Vel jeg har vel regnet med dette da sånn noenlunde iallefall. heldigvis er sambo med meg her oppe og kan forstå at det må være kjempevanskelig å være her alne med alle følelser og tanker og alt det man fysisk og mentalt skal gå igjennom. Det hadde ikke vært aktuelelt for meg å gjennomføre dette alene i allefall. jeg håper selvsagt at eggene mine er overmodne slik at jeg kan ta dem ut på mandg og satt inn på fredag eller noe der omkring.

Klem

Skrevet

Hei på deg jolanta:))

Jeg skal også i gang med IVF og fyller 41 før jeg får satt igang...

Fyller i neste mnd da..

Her tikker klokka kjempehøyt, men siden jeg ikke har noen barn fra før så vil jeg ikke gi opp før jeg har prøvd alt..

Jeg skal til ciconia i Danmark.

Så det ser ut som jeg er den eldste her som setter i gang nå..

Blir spennende å følge alle her som må igjennom dette!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...