Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere !

Jeg er syv uker gravid med femtemann .

Jeg har hoftedysplasi , hypermobileledd, snapping hip og en symfyseskjevhet som fører til ekstrem bekkenløsning ,, også etter fødsel.

Dette svangerskapet kom meget brått på da vi har brukt prevensjon . Legen min sier abort er eneste alternativ. Jeg fortviler . Ble i forrige sv.skap forespeilet en framtid i rullestol . Har trent og ikke gitt opp og var nå faktisk ganske fin i både hofte og bekken (sistemann er to år). Men nå "brenner " det i venstre hofte igjen og om jeg tar sjansen på å fullføre dette sv.skapet kan jeg risikere full invaliditet.

(Leste her om HMS og tomme jernlagre. Jeg har så lite jern at de i sv.skap gir meg flytende m sprøyte. Ingen har fortalt meg om en mulig sammenheng her ! )

Problemet mitt er også at jeg har mottatt rehab. penger i 1 år . Hva skjer med dette nå? Vil jo gjerne rehabiliteres ut i "vanlig" jobb igjen . Da jeg skulle opereres i hofte nå 18 jan. får jeg penger tom april. Har ikke informert trygdekont. om graviditeten enda ,men har fått utsatt operasjon inntil abort\ikke abort er avklart.

Sitter her og gråter nå for jeg aner ikke mine arme råd . Har fått time til kirurgisk abort i neste uke , men tenker på dette lille livet i meg og vet ikke om jeg klarer å gjennomføre det ! Er der noen som kan gi meg gode råd? Har tro på at om jeg stålsetter meg og oppsøker alt. behandling og kjemper for at dette skal gå bra så kan det også gjøre det .. eller lurer jeg meg selv ?

Dette ble et rotete innlegg , men det er situasjonen min også.

Vet at om jeg trener i vann og holder motet oppe KAN dette faktisk gå bra, mot alle odds (det gjorde faktisk det i de to siste sv.skapene selvom smerten var drøy .. man blir jo litt tøffen av mye vondt)... men det er det kun jeg som tror på. Liten støtte hos lege der. Hva i all verden bør jeg gjøre ??

super fortvilet og rådvill , takknemlig for svar .

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7771450-trenger-s%C3%A5rt-noen-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Emelèn

Fikk lyst å svare deg, selv om jeg synes det er vanskelig å komme med gode råd. Forstår at du står ovenfor et vanskelig valg. Det at du ikke får noe støtte hos legen din er jeg ikke overrasket over å høre. Jeg har selv en medfødt funksjoneshemming og da jeg fikk barn for noen år siden, følte jeg at legen/helsepersonell var ganske over-nervøse. Selv om min diasnose er konstant og et svangerskap ikke ville endre min situasjon, hadde lege/helsepersonell en helt annen holdning enn meg selv. Du kjenner kroppen din best selv og jeg tror det er viktig at du legger vekt på hva du vet du kan klare mht opptrening etc. Du skriver at om du tar sjansen på å fullføre dette sv.skapet kan du risikere full invaliditet. Men selv om du skulle måtte bruke rullestol kan du jo med tilrettelegging leve et normalt liv. Kanskje kan rullestolen være et hjelpemiddel en stund men at det ikke nødvendigvis trenger å bli permanent.

Jeg er en person som stort sett tenker optimistisk og sier til meg selv at dette skal gå bra. Men det er klart at noen ganger kan man ta for godt i og feilvurdere sin egen situasjon. Det er nok lurt å lytte til andres meninger men til slutt er det du som er den beste til selv å vurdere din egen situasjon. Forstår at du synes det er vanskelig å ta stilling til en abort. Jeg tror ikke jeg ville ha klart det selv. Du har jo blitt gravid selv om du brukte prevensjon og det i seg selv gjør det jo ikke lettere. Det er lett å tenke at dette barnet har livets rett...

Men som sagt, dette er vanskelig.Jeg kan desverre ikke komme med noen gode råd til deg om hva du bør gjøre. Men jeg hadde lyst å komme med noen tanker.

Håper du har noen rundt deg du kan snakke med.

Fortell oss hvordan det går med deg videre. ønsker deg lykke til.

Klem fra

Tusen takk for det fine svaret på mld min !

Du har helt rett i at et liv i rullestol kan være et normalt og godt liv , det er bare det at jeg har fire barn fra før og en hardt arbeidende mann , så jeg er ganske engstelig for hvordan et liv i stol vil fortone seg . Men du gav meg noen gode tanker der og jeg setter utrolig stor pris på ditt svar .Kanhende er en rullestol slett ikke så ille når man aksepterer den og lærer å leve med den som en naturlig del av seg. Positivitet betyr SÅ mye , og jeg blir litt motløs av dommedagsprofetiene og hoderistingen av de rundt meg som kjenner til graviditeten min , inkl. leger. Jeg merker at jeg beskytter livet inni meg med alt jeg har nå, muligens et ur-instinkt .

Innlegget ditt lyste opp tilværelsen min og jeg er deg evig takknemlig .

Føler meg både modigere og ikke så alene nå . Tusen takk !

Stor klem ,

C. Em.

og ps; skal fortelle hvordan det går videre ;)

hei!

svarte deg under HMStråden også.

sett deg i rullestol med en gang, så kan det hende du slipper senere. selv bruker jeg krykker til avlastning en gang i mellom, og syns det bare er deilig å ha et hjelpemiddel i hverdagen.

Ja, så og leste svaret ditt under HMStråden nå ! Kjempe flotte råd !

Brukte krykker f.o.m tredje mnd i forrige sv.skap . Nå er jeg ca 8 uker på vei og hofta er slem og bekken begynt å fuske . Skal ta meg en skikkelig prat m legen nå (skal sjekke opp\snakke m de du anbefalte først av danske spes. og Bet. hospitalet) da jeg er plaget hele tiden utenom grav. også og det er påtide at jeg får litt støtte og ikke bare formaninger og skjenn. Har en haug m unger og trapper i huset så det blir lite ro på meg sånn sett , men de verste smertene er faktisk når jeg sitter v dataen som nå. Lurer veldig på hvordan trygdekontoret vil reagere på at jeg er gravid og beholder barnet . Jeg har jo liten mulighet for jobbrehab. akkurat nå , men hjernen er det ikke noe galt med .

Leste at du var i Kina ! Wow , høres fantastisk spennende ut ! Du er heldig, håper turen var flott :)

vel, er du gravid, så er du gravid, får håpe du får hjelp av noen med et snev av medmenneskelighet i seg på det trydekontoret! har inntrykk av at det er ganske så personavhengig hva en får til der!

Huff, i dag har jeg hatt en hard arbeidsdag med mye løft. Merker det nå ja! Huff, håper hofta er på plass igjen i morgen, når jeg har fått sovet og vært varm en stund!

Du kan vel på sett og vis på jobbrehab, får du si, men kan hende de tjener mer på å rehabilitere deg etter fødsel!

Tenker på deg, og håper kroppen, trygdekontoret og familien er snille med deg! Hva tenker mannen din oppe i det hele?

klem

• 2 uker senere...

Annonse

Hei ! Tusen takk for all omtanke og gode ord ! De varmer så ! Håper det går bra m hofte og den voksende magen . Løfter du mye i jobben ? Det er vel mildt sagt ikke så bra for deg ! Mistenker deg for å være en tøffing så vær nå forsiktig med deg selv .

Her har det vært noen slitsomme uker , men alt går bra på sett og vis . Er så kvalm i tillegg og føler meg totalt ubrukelig .. Har enda ikke vært på trygdekontoret (drøyer det litt , men må nok varsle snart). Skriver på et drama-prosjekt om kveldene , men energinivået er labert . Familien er så snille de kan men som mamma kan jeg jo ikke ta meg fri . Egentlig føler jeg at svangerskapskvalmen er et større hinder enn hofte og bekken da kvalmen legger seg som et lokk rundt hodet og forhindrer all konstruktivitet hos meg .

Mannen min forsøker så godt han kan med å hjelpe til , men han har full jobb i barnevernet og er ganske sliten .. tør ikke klage så mye til ham . Heldigvis er han både snill og veldig uegoistisk , men jeg ser at han ofte går på akkord med seg selv . Håper å rette på det om noen uker for vi er nødt til å være et godt team nå.

Fikk forresten se den lille spirende på UL i forrige uke ! Det var på en pre-abort sjekk som jeg gjennomførte mest for å dobbeltsjekke at jeg hadde tatt den riktige avgjørelsen . Det føler jeg at jeg def. har og det var befriende å kunne fortelle noen få rundt meg at jeg skulle ha en baby til og gå fra gyn. vel vitende om at på sensommeren ligger jeg forhåpentligvis på en noe hyggeligere avd. , én etasje opp.

Legen min ble ikke super glad over avgjørelsen , men jeg fikk han til å love å hjelpe meg igjennom dette sv.skapet på best mulig måte .

Sender deg mange gode tanker og en klem

;)

uff, den kvalmen er ikke god nei!

Prøvd epler?

Jeg spiste masse epler de dagene jeg var kvalm, og syns det hjalp jeg:)

Skriver du på et dramastykke?

Så moro, teatermenneske, altså? (:-) )

Jeg er jo egentlig student, så jeg jobber bare litt ved siden av. Har to jobber som inneholder mye løft, en i Princessbutikk og en som avlaster for ei jente med cp på 14 år. Henne skal jeg ikke jobbe så mye med nå da, har bare drevet opplæring med nye folk på bolig, fordi hun nå begynner å bli så stor at hun godt kan dra på hybel en helg innimellom og forberede seg på voksenlivet, bedre enn å sove på feltseng og måtte løftes hele tida hos meg!

Hehe, jeg er nok en tøffing ja... liker ikke å be andre gjøre ting for meg! Men har innsett at jeg nok må bli flinkere til det! Særlig i butikkjobben, må nok også be om kortere vakter eller mulighet til å sitte en gang i mellom/bære mindre. Blir lettere overfor kundene nå som magen syns litt etter litt da.. de forventer jo at jeg skal bære for de hele tiden..

-syns egentlig det er ganske frekt.. som om ikke det er andre kunder i butikken! (vi står ofte bare en person på vakt, flere timer i strekk.. da har du ikke mulighet til hverken å gå på do, spise eller hvile..)

Får se om jeg enten får det tilpasset, eller rett og slett blir nødt til å sykemelde meg/si opp.. litt kjipt det og da, deilig å jobbe litt, og å tjene litt penger!

I dag har jeg vært hos legen pga UVI da, så nå er jeg på antibiotika.. hadde håpet å slippe det, men den gang ei. Jeg liker ikke antibiotika, føler meg småfull!

Mannen min er hjemme frem til mandag (han bor delvis i skottland dette året) og mens han er her er han kjempeflink og gjør unna litt bæring og snekring og fiksing.. driver på og ommøblerer to rom, vi gjør soverommet vårt som er det største rommet, om til felles kontor, så han skal slippe å sitte i kjelleren, og så flytter vi soverommet inn på gjesterommet/mitt kontor...

Blir helt imponert jeg, hvordan han klarer å skru fra hverandre senger og bære ned madrasser to etasjer og styrer og ordner!! Akkurat som om han finner noen kjempereserver nå som jeg ikke kan bidra så mye!

Får håpe du slipper denne kvalmen snart, en blir jo så redusert som menneske av å føle at en ikke kan åpne munnen eller bevege seg noenting uten å kaste opp..

Hvor er du fra, egentlig?

klem

Ja , tygger i meg sure, grønne epler og har faktisk gått opp i vekt på tross av kvalmen . Har ulvehunger , den begynner heldigvis å avta litt nå .

Jeg er teatermenneske på sett og vis ja .. hehe , men blir nok oftere betegnet som sær forfatter av de få som vet hvem jeg er . Hadde deadline på en prosasamling i april og er enda ikke ferdig . Jeg misliker egentlig å skrive , men det er vel et hat\elsk forhold der som gjør det lidenskapelig. Har skrevet så mye på engelsk i det siste at norsken min er blitt helt rotten . Mannen min dasker meg litt i bakhodet når han tar meg i å smugskrive på et engelskspråklig prosjekt , og det er bra . Han har selv ti tommeltotter og egner seg best med de skrevne ord .. grenseløst irriterende i grunn ettersom vi kjøpte et gammelt "problemhus" som gir oss ubehagelige overraskelser hver eneste måned . Må si jeg kjente et stikk av misunnelse da du fortalte om din litt mer nevenyttige mann (selvom du nok må savne ham veldig når han er i Skottland .. det var laangt unna!) . Men det er kjempe bra at han fikser og styrer , for det høres ut som om du har det slitsomt nok med jobbene dine . Huff ja , det er mange ubetenksomme og ekle kunder der ute . Litt typisk norsk egentlig . Er selv vokst opp i Spania (nord) og slutter aldri å forbause meg over mangelen på normal høfflighet her i Norge. Her tar ofte nordmenn ingen hensyn til gravide heller, en skam.

Men tar av meg hatten for deg og hvordan du står på i to tunge jobber + studier (!). Hva studerer du ?

Selv har jeg rømt fra med.antropolog studiet mitt da jeg måtte til Lund i Sverige for å avslutte .

Jeg bor nå i trondheim (litt utenfor), eller Sør Trøndelag er vel mer korrekt , men kommer delvis fra vestfold. Har nomadeforeldre , men basen er\var Tjøme og Madrid . Pga mikset blod er jeg den eneste mørkhårede blandt røde og blonde familiemedlemmer . Irsk, nordindiansk jødeblod ispedd viking er grunnen til at unger ofte spør mine om moren deres er indianer ..hehe . Ugh. Ja, hu er Lakota svarer de da . Søtt.

Hvor bor du , og hvor langt er du på vei nå ?

åå, du skriver?

Spennende.

Jeg er periodeskriver jeg. Kan få sånn "kreativ raptus" som noen rundt meg en gang kalte det..

Akkurat nå studerer jeg design. Ønsket er å kunne jobbe med produktutvikling, drømmen er å kunne jobbe med kunst, i alle former og varianter..

men raliteten er vel å bli lærer til slutt!

Hehe, mannen min kan da være nevenyttig, men han er ingeniør og lyd/lys/pyrotekniker på si, og det blir det mest rot av! Kabler!! over alt!

Og massevis av halvferdige elektronikkprodukter!

Så alle medaljer har vel sine baksider:)

Jeg har vokst opp i Vestfold-Tønsberg. (eller litt utafor da, ei lita bygd som ingen vet hvor er:) akkurat nå bor jeg på Notodden pga studier. Men trives ikke noe videre da, selvom det er bedre nå som sola skinner noen timer hver dag!

I dag har jeg vært ute og gått, nesten to timer til sammen! Kjenner det i knærne, men det var godt også. fått meg ispigger til å ha under skoene, det var en fin ting! Gikk så godt med dem!

Var på ultralyd i går, forresten (mandag) og vi får ei lita jente!!

alt så fint ut på henne, helt normal i størrelsen! *lykkelig*

Helt forelska i lille jenta mi jeg!!

Termin ble flyttet enda tidiligere, så i dag er jeg 20 fullgåtte uker!:)

Åhh ! Ei lita jente !! Ut å kjøpe jente klær :) Så flott at alt stod bra til på UL. Alltid litt nervepirrende synes jeg , men merker ikke at jeg har vært nervøs før etterpå .. da har jeg alltid boblet over og pratet som en foss.

Selv skal jeg ikke dit før i April tror jeg . Så den lille såvidt på preabort kontrollen , men de ville ikke vise meg og alt jeg lurte meg til å se var en bevegelig peanøtt ..hehe.

Design er et bra studium . Verden trenger innovative sjeler for å mette et stadig mer utfordrene formbehov. Selv har jeg treårig keramiker utdannelse fra ScanForm i Stokke ,, og jeg vedder på at jeg har hørt om bygda du kommer fra . Vestfold er lite vet du , og vi fastboende er ofte i slekt . Kanhende det gjelder mest for øyene .. Farfar var hvalfanger , han var firemenningen til farmor som kom fra Nøtterøy .. say no more .

Jeg har også gått tur i dag ! Gikk en mil (ja, klarte ikke stoppe) i tjueén minus og flettene mine ble hvite av rimfrost , men det var kjempe deilig å gå . Kjente det godt i hoftene og spiste 8 brødskiver når jeg kom hjem , men føler meg gladere i dag enn på lenge . Vi får suge i oss det sola gir nå .

Du må fortsette å skrive . Plutselig sitter du der med et bra manus !

Læreryrket er et godt yrke , man blir skjeldent arbeidsledig . Tror du er veldig kreativ og kommer til å gjøre mange morsomme ting ! Kanhende kan vi en dag lage noe revolusjonerende sammen .. hihi ;)

Vi har jo en del ting til felles du og jeg .

hehe, ja, vi har visst det!

Lurte på å ta et år keramikk, faktisk, for ¨å få inn dette med tredimensjonal form.. men det passer visst dårlig med baby. dessuten lengter jeg "hjem" til vestfold og kysten!

Så deilig det hørtes ut å gå tur! Det gjør godt å få litt frisk luft i kroppen, gjør mye med humøret! :)

Nå i helgen har jeg vært hos foreldrene mine, det har vært hyggelig! De bor på et sted som heter Volden. Ved Essoraffineriet, vet du:)

Selv disponerer vi leilighet i Horten, den eies av svigerforeldrene mine, men de bor i Kina om dagen:)

Design er kjempespennende!! Særlig er jeg jo opptatt av hjelpemidler som gjør hverdagen enklere for de med forskjellige funksjonshemminger eller begrensninger. Men annen design er selvfølgelig også veldig spennende! Jeg liker den utrolige frustrasjonen som ligger i arbeidet, den driven du får til å overkomme problemene for så å finne en løsning.. aiai, så moro.

Husker ikke om jeg har tipset deg om det tidligere, men å få deg en babyseng som står på høye ben? Sånn som du kan ta vekk fronten på, i stedenfor å bøye deg ned for å hente barnet?

Må være bra for deg med hoftene dine!

http://www.bardum.no/default.asp?ArtID=1115

endelig fant jeg dette!

dette er en kjempefin side for de med rygg/bekken/hofteproblemer, sitter i rullestol etc... i linken er det en hev-senkbar sprinkelseng med åpning i front.

:)

Annonse

Hei ! Tusen takk for den supre linken !! Har vært borte en liten stund for å se til moren min som er bitt av denge-fluen (!) og ligger på sykehus. Globetrotter foreldre vet du .

Ja , jeg bør skaffe meg en sprinkelseng med hev\senk side . Lurer på om hjelpemiddelsentralen yter noe der . Den gamle jeg har er ikke god for rygg og bekken.

Fikk forresten en kjip beskjed i dag . Jeg har fått påvist streptokokk B og det er en ganske skummel sak for fostret , spes. nyfødte . Men skal kreve antibiotika ved fødsel og krysse fingre for at det ikke sprer seg til morkake. Heldigvis ble jeg testet for dette (ved slump) så tidlig , og dermed er mulighetene for å forebygge et evnt. tragisk utfall større.

Essoraff. ja ! Klart jeg vet hvor det er ! Jeg lengter også til Vestfoldnatur , men ikke så mye til folka. Jeg var den eneste indianeren på Tjøme også .. og barn\ungdomsminnene er litt kjipe. Det var et trangt sted og jeg merker fremdeles bygdedyret der. Da er det bedre med gamle gymnasgjengen i Tønsberg.

Kanhende sees vi på ringshaugstranda til sommeren ?? Det hadde jo vært litt gøy !

;)

Huff, dengue er skummelt!

Blitt bitt av denguemygg selv, men heldigvis ikke fått noe smitte, ble bare febersyk noen dager, (mest av alt fordi jeg fikk så syykt mange stikk)

Oi, skikkelig vandrerfamilie din da? reiser og sirkus og greier. så moro.

Så ille at du har fått streptokok da?! Syns da du for all del har fått nok nå! Men kan ikke denne gå utover babyens hjerne, ved feber?

Husker ikke nok om streptokokker desverre.. godt du har fått testet det tidlig da!

Hehe, kjenner til det å ikke lengte til folka i vestfold, nødvendigvis.. lengter ikke akkurat hjem til Slagen jeg heller! men Horten har jeg lissom funnet ettersom jeg har blitt eldre. Fant nå et miljø ved tønsberg gymnas jeg og (eller greveskogen, som det heter nå) men der var det fremdeles for jantelov for min del. Horten derimot, har et mye mer laidback miljø.. liker det.. det er lov å både pynte seg , og å gå i joggedress, uten at noen syns det er noe rart, lissom.

Og folk får lov til å dyrke sine særheter noe mer..

(kan det ha noe med at horten er en litt nerdete by? mye ingeniører og elektronikkindustri der.. bærer preg av det..)

Du ser meg nok ikke på ringshaugstranda, alt for mye folk der!!

Men ta turen til Vollane i Horten, eller bare ned i slagentangen ved esso der.. evnt åsgårdstrand.. hele strandstripa der kommer jeg nok til å vandre ja! (forhåpentligvis med barnevogn)

Er vel ikke store håpet om å få badet stort i år, men kan iallefall vasse og spise is! hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...