Gå til innhold

Trenger hjelp! Få 9 mnd baby til å sove om natten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å så sliten jeg er! Legger gullet ca halv åtte, og så våkner han som regel 23, 1, 3 , 4, 5 og halv åtte. Trenger råd for å få han til å sove i ett, er helt fortvilet...

Har faste leggerutiner (grøt, bad, flaske, snag og aftenbønn), han sover som regel ikke de 3 timene før han skal legge seg heller. Jeg føler jeg har prøvd alt.

Han latt han sove mye og lite på dagtid, det har ikke spilt noen rolle for hvordan natten er. Har gitt flaske om natten, bare vann om natten, sovet på samme rom som han, prøvd babysafe med og uten snøring. I 8 dager nå har vi prøvd skrike/trøstekur der han ikke får komme opp når han våkner, og heller ikke melk. Han får smokk og etter 01 vann på flaske...kl 5 får han melk. Har også prøvd å gi han flaske kl 23 og 05, for å se om det har effekt. Vet at det er feil å gi flaske mens han ligger i sengen, men det får han altså. Kan det ha noen effekt å slutte å gi han flaske der? (gjorde det ikke før, men han sov ikke da heller)

Føler egentlig at alt er utprøvd, men kanskje kanskje er det noen som har en vidunderkur???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har desverre ingen gode råd.Virker som du har prøvde det meste! Kjenner meg så igjen i det du skriver. Sønnen min på 9 måneder ble lagt på eget rom for 8 dager siden. Tar han ikke opp, men roer han i sengen. Da han spiser lite om dagen får han pupp en til to ganger om natten, men sover aldri lenger en 1,5 timer i strekk. Våkner flere ganger i låpet av kvelden og natten. Har gråte perioder på 2 timer hver natt. Kjempe slitsomt!!

Har lest alt jeg kommer over om søvn og det eneste jeg kan komme på etter å ha lest om ditt spørsmål er tidspunkt for siste lur om dagen. har lest at barnet ikke bør sove etter kl 15. og at det bør ha den lengst perioden uten søvn før leggetid. Anbefalt 5 timer.

Lykke til!

Skrevet

Om han tar smokken, så kutt ut flasken på natten. Han gjør det han er vant til, nemlig å gråte og få flasken. Så må dere venne ham av. Men det ser ut som dere har prøvd alt som går an å prøve. Hva med å ikke forsøke så masse forskjellig, men gå for varianten at han skal sovne i egen seng. Få kun smokk når han våkner igjen. Det kan ta noen netter med gråt og tårers gnissel, men vi må ikke glemme at det er vi som foreldre som også har latt dem få alle vanene sine, og må hjelpe dem inn i et godt system. Og han er så stor nå at han ikke trenger verken vått eller tørt om natten. Kan nok hende at han ikke lærte å sove de 8 døgnene dere holdt på, nettopp fordi han visste at det kom en flaske med vann til slutt. Om det ikke nytter etter en ny runde med kun smokk og stryking på ham, så hør evt med hs om hun har noen gode råd. Og jeg kan love at en dag, så sover han hele natten, men noen barn bruker litt lengre tid enn andre på å lære seg det. Og da er det viktig at vi voksne er tålmodige også....det er tøft å høre barnet sitt gråte. Det tror jeg alle foreldre synes. Men søvnen er så utrolig viktig for dem at det er viktig å la dem få muligheten.

Lykke til!

Skrevet

Enig med Attpåklatten her. Jo mindre service på natten jo bedre, selv om det bli protester noen netter først er det viktig at dere bestemmer dere for hva dere vil gi av service og deretter holde dere strengt til det... Skifter dere rutiner hele tiden, blir han bare forvirret.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar! Er enig i at flaske på natten bør kuttes ut...men er jo redd han er tørst, så kanskje jeg kn gi han vann på tutekopp? Eller er det også feil?

Vi har stort sett latt han følge sin egen rutine vedr. soving siden han var født, og han har alltid sovet godt på dagen. (frem til 5 mnd sov han også ca 9 timer i strekk om natten) Han har vært lett å legge både på dagtid og kveldstid, men etter at han begynte å reise seg er vi inne ihvertfall 10 ganger og legger han ned...

Er også enig i at det å bytte rutiner ikke er så lurt. Men så har han vært syk et par ganger, og da blir det jo til at han får melk døgnet rundt (han har hatt omgangssyke 2 ganger). Huff, ikke godt dette her. I natt var det pappan som hadde han og da var han våken ihvertfall 10 ganger. Men vi får forsøke å slutte med all service om natten....

Så forresten et innlegg om sur baby her inne, og kjenner igjen minsten her på det også. Jo mer han er våken om natten jo mer sur er han om dagen. Det er en skikkelig ond sirkel dette her.

Jeg har jo et barn fra før, og har vært veldig flink med rutiner, men det er jammen ikke lett når babyen gjør stikk motsatt av hva som er forventet!

HI

Skrevet

Har dere prøvd at det kun er far som går inn til han noen netter? Et vennepar av oss hadde samme problem, og de var utslitte for babyen hadde holdt det sånn i måneder. Rundt 9 mnd alder har de kanskje litt separasjonsangst i tillegg, og trangen til å ha mor i nærheten er kanskje ekstra stor. For dette paret funket det kjempebra. Etter fire netter sov minsten rundt.. Lykke til!

Skrevet

Hei!

Har selv en gutt på snart 9 mnd. Vet ikke om vi har gjort noe veldig riktig, eller om vi har vært heldige, men mitt råd er som følger:

1) Bestem dere for èn taktikk, og ikke vingle frem og tilbake mellom flere alternativer. Da blir han bare usikker og vil teste dere.

2) Fortsett med gode leggerutiner slik som du gjør, og forbered ham på at han skal legge seg. Si de samme tingene hver kveld, og si ting som f.eks. "nå skal vi ta på pysjen", og "nå skal du få legge deg i den deilige sengen din" (gjør det positivt)

3) Sørg for nok mat og drikke om dagen, og ikke flaske eller vann om natten. Er han syk må du kanskje endre rutinene. Men kom raskt tilbake til den opprinnelige rutinen. Trøste i sengen, og ikke ta ham opp. La pappa ta avvenning en helg det passer. Kan ta lenger tid enn en helg, men her tok det 3 dager.

4) Våkner han om natten etter at dere har avvent ham, så gå da stille inn å si at nå er det natta og nå skal vi sove. Gå så ut igjen. Vent litt med å gå inn igjen dersom han gråter, men la ham vite at du er i nærheten. Si MINST mulig og vær drit kjedelig :) Er vanskelig i starten, men så blir det bra.

5) Ikke sove etter kl. 16, og bør legge seg ca. 19.

6) Morgenen starter kl 6, og da kan du gi første måltid og stå opp.

Dette er slik vi har gjort det, og det har fungert veldig bra så langt. Vi tok avvenningen ved ca. 7, 5 mnd. Ikke ha dårlig samvitiighet for at du må gjennom litt skriking noen netter. Både dere og gutten deres trenger nå sammenhengende søvn. Han skriker kun fodi han er vant til full service om natten :) Prøv å ha det i bakhodet!

Lykke, lykke til :)

Skrevet

Hei.

Vet ikke om dette hjelper, men dette skjedde med oss:

Da han var ca 8 mnd, dro vi til syden, og dermed stillte vi klokka tilbake en time. Vi bodde alle i samme rom, så han måtte sove med lyder fra tv på kvelden osv. Han la seg også seinere enn vanlig. Etter en uka kom vi hjem, og fulgte det vi nå hadde gjort i en uke, la han seinere...

Vi la han vanligvis i 1830-1930 tiden, og da var han knalltrøtt, men våknet mange ganger om natta... Nå legger vi han rundt 2000, og gir han et flaskemåltid rundt 23-2400. Så sover han faktisk helt til mellom 06-0700, hvor vi gir han flaske, og så sover han videre til ca 0900. Driiit deilig!

Fra før av hadde vi som deg prøvd alt mulig, og det eneste som funket var å bytte på å ha han, slik at en av oss fikk søvn hvertfall...

Skrevet

Vi var også i syden for en måned siden og måtte stille klokka en time tilbake, akkurat likt dere... Før vi dro la han seg fast kl 18:30, men etter det har han lagt seg senere og sovet lengre, men våknet oftere på natten. Helt rart at ting kan virke så forskjellig på barn!

Da vi kom hjem kunne han også sove til 08:30, men han våknet oftere om natten... Før vi reiste sto han opp mellom 05:30 og 06:30, nå står han opp ca 07:30.

Vi bytter også å ha han på natten, 3 dager hver noen ganger og noen ganger annen hver natt. Jeg er så heldig å ha mannen min hjemme en lang periode nå.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...