Silker Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Tror dere str. på babyen har veldig mye å si for hvordan man opplever fødslen? Tenker mht. revning, hvor lang tid babyen bruker på veien "nedover" der ogsånt? Vet at jeg får en ganske stor plugg...
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Tror ikke nødvendigvis størrelse har så mye å si...vet søstern min syntes nr 2 var mye værre selv om nr 3 var 500 gram tyngre, og hun revnet visst mye mer med nr 2. Nr 2 brukte mye lengre tid ned, og åpningstiden var mye lengre og smertefull. Ofte er jo hodet ikke nødvendigvis så mye større selv om babisen er tyngre sier de, og det er jo hodet som er har størst omkrets
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 Jeg har hørt at det kan være lettere å føde en "stor" baby pga at man får mer hjelp av tyngdekraften. Er selv føstegangs, men kjenner noen som har født flere og syns fødslene med de tyngste babyene har vært lettest. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Mht revning vet jeg ikke. Tror det kommer litt ann på hvor flinke vi er selv til å følge jordmor sine instrukser osv.... Lykke til!!!!
bumbibjørn Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 jeg er gravid med min tredje. den er større enn de andre 2 og over gjennomsnittet i str, legen sa å det ikke hadde så mye å si når det kom til fødselen. som regel er de store rundt magen og ikke rundt hode og da er det ikke vanskeligere å føde dem. tror ikke det har noe å si ang revning heller. dette går nok bra:)
Brokade Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Har dere sett denne http://www1.nrk.no/nyhetsspiller/type/loop/verdi/4253/tab/nyheter
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 13. januar 2007 #7 Skrevet 13. januar 2007 Der er det nok hodet som har mest å si... Eller setefødsel såklart. hodet er jo det som minst gir etter og som er "størst". Sønnen min var 37 cm rundt hodet og veide 3570g. Nå var jo ikke vekta annet enn normal... men hodet derimot sa de var stort, og det merket jeg for å si det sånn. resten av kroppen kjente jeg nesten ikke. Føltes som en gele klump:)
bobby - nr 2 i juli Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 Jeg fikk estimert fødselsvekt til ca 5 kg ved termin, og da ble det automatisk keisersnitt (jeg kunne sikker ha nektet), selv om hodeomkretsen ikke var unormalt stor. Dette var i Trondheim. Han var 4950 g da han kom ut, og legene var glad for at det ikke hadde vært en vanlig fødsel, for det hadde mest sannsynlig blitt veldig hardt.
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 13. januar 2007 #9 Skrevet 13. januar 2007 Tror de er veldig obs på det ja, når de blir såpass store. de går veldig utifra hvor stor mor er i bekkenet også, så de kan faktisk være mindre når de vurderer ks. litt forskjell fra sted til sted også tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Min første baby var normal størrelse; litt over 3 kg, mens nr 2 var nesten 5 kg. Fødsel nr to ble jeg fortalt på forhånd skulle bli så mye lettere enn fødsel nr 1 en. Men pluggen på nesten 5 kg var mye verre å føde, i fra full åpning til hun var ute var det som virkelig skilte de to fødslene. Pga størrelsen ville hun ikke skli langt nok ned til å presses ut - det var problemet. Hun kom til slutt, men fødselslegen hadde da gjort klar tang for å dra henne ut med. Dette sier jeg ikke for å skremme, men for å imformere. Denne gangen skal jeg på ultra i uke 36 for å anslå vekt - og hvis det viser seg å være sans. at babyen er like stor - skal i alle fall jeg gjøre mitt for å få keisersnitt. I utg.punktet er jeg for naturlig fødsel, men ikke for en hver pris. Jeg hadde en tøff, men normal førstefødsel, og kunne tatt den engang til. Men ikke fødselen av babyen på nesten 5 kg. Jeg er normal størrelse selv.
godiva med 3 gull Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 Min første veide 5 kg, brukte 57 timer. Samme opplevelse som hun ovenfor her. Brukte veldig lang tid på turen ned! Ble til slutt tatt med vakum. Og at hode er størst er ikke akkurat tilfelle alltid.. Det var skuldrene på min som var store, 36 i hode.. Ville tro at det i de fleste tilfeller er "lettere" å føde 3,5 kg enn 1,5 kg mer..
lettereforvirra Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 Hei! Herregud, 57 timer! Hvordan skal du føde denne gangen? Får du keisersnitt? Mi jente var 4250 og ville ikke skli ned i bekkenet og jeg hadde hastekeisersnitt..Ikke sånn kjempestor men stor nok at hun ikke ville ut. Var på samtale med gynkolog nå før neste fødsel på sykehuset og hun sa til meg at det var snakk om gode rier eller ikke som avgjorde om babyen skulle komme lett ut. Men er redd uansett jeg... Jeg er en av de som gruer meg veldig til å føde igjen i frykt for at babyen denne gangen skal bli veldig stor. Orker ikke tanken på å måtte gå igjennom en slik fødsel som sist. Og hvis neste baby blir større enn sist og de ikke vil gi meg keisersnitt, hvordan går jeg frem? Orker ikke å lage noe hysterisk sene ...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 "Jeg har hørt at det kan være lettere å føde en "stor" baby pga at man får mer hjelp av tyngdekraften..." Det der er det dummeste og mest naive jeg noen gang har lest... hahahaha
Josefine78 Skrevet 13. januar 2007 #14 Skrevet 13. januar 2007 Jeg fødte en gutt på 5020 g og 55 cm lang i 2004. Det var skuldrene som var problemet og ikke hodet. Hodet var 36 cm. Ut kom han ihvertfall.Tror ikke fødselen var verre enn andre, men jeg ble anbefalt epidural, fordi jeg var veldig sliten da fødselen begynte, fordi magen hadde vært stor så lenge. Hadde bra effekt av det. Selv er jeg "normal" i størrelsen.
godiva med 3 gull Skrevet 13. januar 2007 #15 Skrevet 13. januar 2007 LIVE: Planen er å føde vaginalt om ikke babyen blir veldig mye større enn sist. Da blir jeg ant satt igang noe før termin, Vil IKKE ha KS jeg.. Selv om leger har en "litt sløv oppfatning" av ting. Som feks: ja ja blir den større enn sist til termin tar vi bare keisersnitt.. akkurat som om det skulle være det enkleste i verden. Nei ønsker å føde, og gruer meg ikke heller.. Sikkert fordi jeg var så sliten sist at jeg ikke husker så mye av den siste halvparten.. he he. Kanskje like greit.
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #16 Skrevet 14. januar 2007 Jeg har ei venninne som fikk en "liten" på 6,2 kg, 40 cm rundt hodet, og det gikk faktisk veldig greit...
to tette og ei badehette:o) Skrevet 14. januar 2007 #17 Skrevet 14. januar 2007 Trenger absolutt ikke å bli noe vondere å føde en stor baby i forhold til en liten en. Jeg har født en sønn på 3610 gr og det var myyyye vondere enn å føde datteren (12.12.06:o)) på 4625 gr. Da tok fødselen bare 3 timer og jeg må jo tilføye at jeg hadde ikke et skrubbsår engang;o) Med gutten måtte jeg sy en del sting pluss at jeg måtte ha epidural. Siste fødsel brukte jeg lystgass siste 40 min som eneste smertestillende:o) Så stor baby er ikke ensbetydende med vond fødsel med masse revning:o)
mars-baby Skrevet 14. januar 2007 #18 Skrevet 14. januar 2007 Jeg fødte en gutt på 4,5 kg, forrige gang. Det var en hard fødsel som til slutt endte med et haste KS. Jeg er livredd nå for å få en like stor babies, for en slik opplevelse vil jeg helst unngå. Nå syns ikke jeg det var noe særlig å ta KS eller da, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre...Tror store barn kan ha med arv å gjøre og, JM nevnte dette, og det stemmer i min familie.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 14. januar 2007 #19 Skrevet 14. januar 2007 Tror ikke str. på babyen har så mye å si for hvordan fødselen blir. Første man var 4150 g 50 cm og 38 cm rundt hodet. Ble født kun med akkupunktur, Revnet en del men ikke full ruptur, Ligger ann til å få en like stor unge nå så jm lurte på om jeg ville blir strippa på neste kontroll slik at jeg kanskje slipper å gå over. Fikk første man til termin.
godiva med 3 gull Skrevet 14. januar 2007 #20 Skrevet 14. januar 2007 Det er jo også ofte mer slit å få ut den første enn nr 2. Så tror i de fleste tilfeller det er lettere å få ut 3,5 som første enn 5 kg som første. Det er hvertfall det jormødre og leger konkluderer med. Min var 5 kg sist, og regner med det går lettere med denne selv om den er like stor. (statistisk)
Silker Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #21 Skrevet 14. januar 2007 Dytter litt jeg... Kanskje enda fler erfaringer?
kromis Skrevet 15. januar 2007 #22 Skrevet 15. januar 2007 Jeg var på Ul forrige uke for å få estimert str på barnet. Der fikk jeg vite at han ville bli på omtrent det søsteren hans var rundt 3600- 4000 (hun var 3660). Fikk da også vite at han var over gjennomstittet stor i hodetomkrets, noe jeg ikke akkurat var glad for å høre. Men da sa legen at det var bedre å ha større hode enn kropp, for da tydet det på at ungen ikke ville bli veldig stor og at han ikke ville sitte fast ved skuldrene. Noe som er mye værre og fører til full revning... Håper bare han ikke går for mye over tiden! Søsteren ble født 6 dager før termin....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå