Cat.68 Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Hva slags rutiner og matvaner har dere? Jenta mi er jo som sagt velig liten og dette med mat har ikke altid vært enkelt. Nå spiser hun det meste og liker mat. Men så har hun kommet i en periode da hun ikke ser ut til å villa ha så mye mat og vi sliter litt med måltidene. Jeg vil ikke på noe som helst vis presse henne siden jeg er livredd for å ødelegge den matglede hun tross alt viser. Alle mine andre barn har vært matvrak så dette er litt nytt for meg å forholde meg til. Slik ser det ut for oss, (er det litt lite?) frokost: 1 porsjon Grøt. eller 1 kakskive m pålegg. Lunsj: 1/2 - 1 kakskive m youghurt og litt frukt middag : enten et glass eller samme som vi spiser kvelds : 1 porsjon grøt eller 1 kaskive m pålegg (beroende på hva hun fikk om morgenen) Kom gjerne med forslag og råd til å øke spiselysten til jenta.
hanto Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Hei. jeg har en gutt på 16mnd og vi har nok noe av det samme problemet.han er også inne i periode der han ikke vil spise.men så plutselig begynner han å spise godt igjen. det vi har gjort er å gi litt ønskekost. eks spagtteti eller fiskekaker , det er han glad i.
Cat.68 Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2007 Middager er egentlig ganske greit for hun er veldig glad i middag og da helst det samme som vi spiser. Men synes du det virker lite ,?slik mat mengden ser ut for oss sånn generelt. Dette er tatt utifra det minste hun spiser og ibland vil hun ha mer en dette.
cashewnøtta Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Vesla på 16 mnd har også hatt en periode der matlysten ikke var på topp. Nå spiser hun bedre igjen, og da ser dagen slik ut: Frokost: 2-3 skiver med pålegg (uten skorper) Lunsj(bhg): Brød eller varmt måltid. Frukt Måltid kl 14.00 (bhg): Niste, som regel 2 skiver med prim og 1/2 banan. Middag: Det samme som oss. Veldig opp og ned hvor mye hun vil ha. Kvelds: Havregrøt med kanel. Om middagen blir sein så får hun f.eks en yoghurt når vi kommer hjem fra bhg, og middagen blir kveldsmat. Jeg vet ikke om jeg har noen råd til deg for å få opp matlysten. Matlysten her i huset varierer, den tar seg sikkert opp hos dere også.
fox`y Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 gutten min spiser: Frokost: 1- 2 bananer Lunch: 2 skiver med egg Middag: veldig lite (ofte han ikke vill ha) kvelds: 1 yoghurt spiser egentlig ikke så mye,varierer litt fra dag til dag... drikker kunn vann i ukedagene...
-Cordelia- Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Vesla er 20 måneder, spiser lite (70 cm lang, 7800 g)- her er det hun spiser i løpet av en dag Frokost; 1/2 porsjon grøt Lunsj 1/4 brødskive Middag 2 dl middag (tilsvarer store barnematglass) Kvelds; 1 stor porsjon grøt eller 1 god porsjon middag. Her er middag mest populært, så det blir ofte middag to ganger for dag. Mat med mye smak er mest populært (godt krydret), og tomat/ketchupsmaker er en sikker vinner. Bra at du ikke vil presse jenta di, Cat, for det kan bare gjøre vondt verre. Hvis hun legger lite på seg, kan du ha matolje e.l. i maten hennes for å øke kaloriinnholdet. Hvis hun virker fornøyd, så hadde jeg slappet av. =) Synes forresten ikke det høres lite ut det hun spiser, men så er jeg jo vant med ei småspist frøken og da.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Vi har også en gutt (1,5 år) som ikke spiser så mye. På "gode" dager spiser han: Frokost, 1 brødskive u/skorpe og litt frukt, drikker litt melk eller biola Lunsj, 1 brødskive u/skorpe og litt frukt eller fruktpurre, drikker 200 ml melk Middag, 1/2 - 1 middagsglass eller det vi spiser, får noen ganger nestledessert Kvelds, 1 porsjon grøt og 200 ml melk Du kan som hun over skriver ha en teskje olje i maten. Vi pleier å smøre vanlig pålegg på skivene, men på slutten av måltidet smører vi på litt most banan, banos, prim eller syltetøy. Da spiser han gjerne litt til. Men gjør det mest dårlige perioder. Prøv å skjære opp litt frukt i terninger, det er det mange som liker. Gi det etter maten eller etter en liten pause. Lykke til!
Expat Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Min lille er gal etter: Pastaskruer med pesto (sjekk innholdsfortegnelsen, noen billigmerker har ikke olivenolje, og peanøtter istedenfor pinjekjerner eller cashewnøtter, og ingen ost) Servelatpølse Bakte pommes frites (ikkeno forskjell fra kokte eller stekte poteter, egentlig) Egg. Helst hardkokte egg. Hun hadde kunnet spist tre på en gang hvis hun fikk lov. Grønnsaksblandinger (fryste), hun får det (fra mikroen) mens det andre blir ferdig.
winneboo Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Jenta mi på 15mnd spiser dette: Tidlig frokost: en flaske melk 210ml Frokost: en brødskive Lunch: en posjon grøt Middag: enten et middagsglass eller det jeg lager+ litt frukt eller dessert Kvelds: en posjon grøt+210ml melk. Har desverre ingen råd til deg, har selv slitt med at hun har spist lite men jeg tok bare tida til hjelp å nå er hun skikkelig glad i mat.
Nuss Nuss Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Hei. Sønnen min er snart 17 mnd og er litt av et matvrak. Men for en stund tilbake ville han nesten ikke spise. Alle barn er innom en sånn periode hvor de ikke spiser noen ting og det er vanlig og vi skal ikke bekymre oss da de spiser hvis de er sultne. Lett å si hva?! Men selvfølgelig bekymrer vi oss. Jeg er veldig streng av meg og han må spise det han får servert men da han ikke ville spise noe særlig prøvde jeg alle mulige fristelser (mat ikke slikk) for å få han til å spise. Men det var forgjeves. Nå er matlysten tilbake heldigvis og hans måltider ser sånn ut! Frokost:ca kl 08. En porsjon (liten voksenporsjon) Havrefras og en 1/2 banan hvis han orker. Lunsj: ca kl 11. Variasjon mellom varm mat eller brødskiver i barnehagen. 1-11/2 skive. Mellommåltid: ca kl 14(litt ettersom når han våkner i barnehagen.) Da får de frukt og riskjeks. Middag: ca kl 18-19. En liten voksenporsjon med hva jeg serverer den dagen. Nå er han kommet til en periode hvor han gjærne vil drikke seg mett så drikke blir ikke satt på bordet før jeg synes han har spist tilfredsstillende. Jeg synes ikke det virker som om hun spiser allarmerende lite. Jenter spiser også litt mindre enn gutter men det er du som kjenner henne og hva hun vanligvis putter i seg. Men tror ikke du skal bekymre deg så mye. Ta henne heller med på helsestasjonen og vei henne og snakk med helsesøster hvis det vil gjøre deg roligere. Ønsker deg lykke til.
ghinsverk Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 tuvas rutine når d gjelder mat er: frokost: 1 stor porsjon grøt eller 2 - 2 1/2 brødskive. 1 glass melk mellommåltid: frukt lunsj: 1 - 2 brødskiver. 1 glass melk middag: samme som vi spiser eller matglass(junior) mellommåltid: yoghurt og halv frukt kvelds: stor porsjon grøt eller 2 brødskiver. synes hun spiser ganske mye, men d ser ikke sånn ut på henne. siden hun begynte å gå, så gjør hun ikke annet enn å løpe. så hun forbrenner vel nesten alt
3 prinsesser Skrevet 17. januar 2007 #12 Skrevet 17. januar 2007 Vi har en jente som er 17 måneder. Hun liker veldig gott brødskiv,så son ser hennes rutine ut. Klokka 9: to brødskiver av leverpostei eller smørreost. Klokka 11:30 : et halvt æble Klokka 15:30 . middagsmat som består av poteter 2 stk,1 gulerot og fiskekake eller kjøtt alt etter hva vi spiser,det tilsammens blir ca to barnetalerker. Klokka 18 blir det som oftest en yougurt eller en halv banan eller æble,til alle de måltidan drikker hun melk av glass. Så er det natta alt fra klokka 19:30
Twig Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Frokost: 1-2 skiver brød med div pålegg- litt melk Lunsj: yoghurt ELLER skive, og litt frukt middag: et glass eller det vi spiser Kvelds: grøt og melk drikker mye vann innimellom der
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #14 Skrevet 18. januar 2007 Får han ikke vondt i magen av to bananer til frokost?
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 18. januar 2007 #15 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har et matvrak...har alltid hatt det (nesten). Hun får litt pupp i senga, spiser 3 skiver og litt frukt til frokost. Så er det en stooooor porsjon grøt eller 3 skiver til til lunsj, så er det yoghurt og litt frukt i halv tre-tiden. Når det kommer til middag har vi full nekt, men til kvelds er det en stor prosjon grøt igjen, før litt pupp etter kveldsbadet:) Vet ikke hva jeg kan komme med av tips jeg, sliter selv med middagen uten å ha noen løsning enda. Prøver bare å tenke at de spiser det de har behov for:) Lykke til!
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 18. januar 2007 #16 Skrevet 18. januar 2007 Hun er forresten 13 mnd:)
*mamman til tw og bi* Skrevet 19. januar 2007 #17 Skrevet 19. januar 2007 matvraket vårt er 78cm og veier 9,5kg frokost 08.30:1-2skiver med feks kaviar,prim eller skinkeost.0,5dl melk lunsj i bhg 12.00:1skive(suppe el andre varme måltid) 0,5 dl melk frukt el feks lapper i bhg 15.00:halv banan eller eple.neoen ganger en yoghurt. middag 17.00:ca 2dl middag av de vi spiser kvelds19.00:stooor porsjon havregrøt med litt sukker og smør. han knasker som regel noe mellom måltidene også.kansje en kjeks eller gulerøtter. han er 16 mnd.
Dalli Skrevet 19. januar 2007 #18 Skrevet 19. januar 2007 S er i en periode han spiser lite, dette er en vanlig dag: frokost: pupp og en skive hjemme. Frokost i barnehagen : ca en halv skive + 1-2 dl melk Lunsj ca kl 12 i bhg: 1 skive eller 1 yogurt + melk Mellommåltis ca kl 14.30: Frukt Middag ca kl 17.00: spiser som regel en god porsjon middag og dessert. Kvelds: litt skive, melk eller frukt.+pupp Han spiser lite noen dager, men kan ha ete-døgn innimellom
LeiaLeiLei Skrevet 19. januar 2007 #19 Skrevet 19. januar 2007 Poden her spiser: 0800-0830 frokost: 1-2 skiver (inkl skorpe) og et glass m Oatly havremelk 1145-1215 lunsj: varm rett som , suppe, pannekake, egg, fiskekaker el.lign og drikker juice. 1530-1600 middag: barneporsjon av det vi spiser og et glass vann 1830-1845 kvelds: enten porsjon med grøt eller 1-2 skiver og et glass m Oatly havremelk Innimellom måltidene spiser han masse frukt. Så jeg synes det høres ut som jenta di spiser helt fint:O) Det er jo evt å være litt ettergiven på de matvarene hun liker best hvis du vil at hun skal spise litt ekstra. Poden i huset er 16mnd han og:O)
tyr 73 Skrevet 20. januar 2007 #20 Skrevet 20. januar 2007 Hei Jenta mi er også liten og lett, og det varierer hvor mye hun spiser. I de tidene hun holder på med tenner, så er matlysten heller dårlig.. Da gir jeg kanskje noe med litt mer søtsmak i enn til vanlig. (feks skive med syltetøy).. Pære uten skrell faller også i smak.. Og noe som hun så og si alltid vil ha er varm fiskekake (uten løk vel og merke).. Hender også at jeg gir henne bare pålegg uten skive (osteskive eller servelat) bare for at hun skal få noe i seg. sånn ca slik er matdagen hennes: -frokost hjemme 0630 - youghert eller banan eller 1 skive -frokos bhg ca 0730 - havregrøt/ skive -lunsj bhg. varmmat eller skive (aner ikke hvor mye) -mellomåltid i bhg 2/3 tiden , frukt/ skive. -Når vi henter henne 1530, blir hun med i butikken, og da skal hun ha en skive oppskåret brød (tørt uten noe på, som hun spiser i butikken). -og en frukt mens hun venter på middagen (pære/banan/eple) - middag i 1630/17 tiden- det vi spiser (vil ikke ha glass) varierer hvor mye hun spiser. liker hun det godt, spiser spiser hun mye. - kvelds, 2 -2,5 skive eller 1-2 skiver og 1 youghert. Eller 1 tallerken havregrøt De sier i bhg at hvis hun blir litt lei/sutrete, så bare gir de henne en skive, så blir humøret helt på topp igjen. Så hun får av og til flere måltid der også. Av og til må vi droppe frokost hjemme(hvis hun har sovet lengre enn vanlig) Men ett råd vi fikk av en "gammel tante" var når hun nesten ikke ville ha noe mat i det hele tatt: gi henne sjokolade og cola, så skal du se hun får appetitten opp igjen... Og det gjorde vi, og det hjalp faktisk. matlysten kom tilbake og hun spiste som bare det etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå