Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har erfaring med krykkebruk? Har det hjulpet? Har hatt bl-plager siden 6.uke og det har nå blitt vanskelig å gå og stå, kjenner det i hoftene.Tenker på å begynne med krykker, men samtidig så må jeg av og til gå for å ikke stivne til i ryggen/bekkenet etter å ha sittet/ligget.Har vel egt. mest bekkenlåsning slik at bekkeneet er skjevt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7769889-hjelper-det-%C3%A5-bruke-krykker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært hos kiropraktor for å løsne opp?

Evnt har du en fysio som også kan dette?

Om det er bekkenLÅSING da.

Det er jo vanlig at bekkenet forskyver seg om du ligger i en stilling eller holder en stilling lenge når man har kraftig bekkenløsning også, leddbåndene blir lange og "gir" etter og leddet kommer "ut av stilling", dette prøver musklaturen å dempe og strammer seg; man blir stiv og kan på muskelknuter.

Man kan også få betennelser i sene og muskelfester, som kan hindre bevegeligheten.

Krykker er fint får å avlaste. Bruk motsatt krykke og fot, det belaster mindre og hjelper på holdningen.

Når man blir for stor , er det greit å ta begge krykkene frem så ta et skritt, det går saktere men hjelper mer til avlastning.

Husk KNIPEØVELSER for å stabilisere den indre kjernen, det hjelper også til å avlaste ytre musklatur.

Lykke til.

Ja!! Min erfaring er at det hjelper å bruke krykker. Jeg er i mitt tredje svangerskap og skal ta ibruk krykkene nå. Er i uke 29. Det er imidlertid viktig at du bruker krykkene riktig dvs. at du går "vanlig" diagonal gange og setter venstre krykke fram sammen med høyre bein og omvendt. (ikke "hopper") Slik avlaster du bekkenet godt samtidig som armbevegelsene dine gjør at du får beveget ryggen på en god måte. Lykke till!

Takk for mange gode svar! Jeg har vært hos fysio med kiropraktorutd. som brekker låsningen tilbake, men føler likevel at jeg bare blir verre. Det er vel løsning da, for jeg har smerter og gangproblemer selv når jeg ikke har låsning. Det syns jeg ikke jeg får så mye hjelp med. Har vært en stor terskel å begynne med krykker, men når en ikke orker å gå på mer enn to butikker uten, så kan det være en fordel og hjelp!

jeg har krykker og syntes at det er noe pes, men når jeg er hjemme er det godt å ha når jeg har sittet eller ligget lenge, for da er jeg så stiv, så det kommer litt an på. Å bruke krykkene utendørs er bare ålster for da dunker veska borti, eller jeg får ikke løftet kåpa eller ting roter seg til.... Men det er bedre å ha krykker til hjelp enn å ikke ha de da.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...