Gå til innhold

Hjelp - om ferie og permisjon!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ansatt i kommunen.Stilling: assistent ved siden av studiene. Stillingsprosent: 24,4 % .

Jeg går ut i permisjon 18 mars 07, og skal ha 100% permisjon i 54 uker. Av disse ukene skal far ha 6 uker, d.v.s f.o.m 17.02.08-30.03.08.

Når jeg nå skal søke om permisjon. har jeg derfor et par spørsmål.

Hvordan blir det med ferie i denne perioden? Hvor mange uker ferie har man egentlig rett på når man har 24,4 % stillingsandel?Ser på skjemaet at jeg må fylle ut for avvikling av ferie. De ferieukene jeg har krav på iløpet av svangerskapet, vil jeg jo selvfølgelig flytte til neste år.

Jeg vil ta litt av ferien(som blir opptjent i år) når far tar ut sin fedrekvote, og litt av ferien seinere på sommeren. Det jeg trenger å vite, er HVOR MANGE uker ferie jeg kan få tilsammen,med denne sommerens ferieuker og neste års ferie???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7768899-hjelp-om-ferie-og-permisjon/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Vi fikk avslag på fedrekvoten fordi mor er student og arbeider mindre enn 50% stilling.

Dette har vi klaget på, og forventer at saken går helt til trygderetten.

Trygdekontoret hevder at studier ikke er yrkesaktivitet. De har laget regler som sier at fordi mor arbeider i mindre enn 50% stilling, så er mor hjemmeværende. Når mor er hjemmeværende, så er det ikke behov for at far også er hjemme. Derfor fjerner de hele fars permisjon.

De tar altså ikke hensyn til at den som er student skal fortsette å studere når permisjonen er slutt.

Det er på dette grunnlaget vi har klaget det inn.

Videre når det gjelder ferie er det en ting du må være klar over. Du får kun utbetalt feriepenger for de første 12 ukene i året. Det betyr for ditt vedkommende at du i juni 08 og juni 09 vil få utbetalt 10% av 3 måneders lønn. Dette skal være dine feriepenger.

Det at nav nesten ikke betaler feriepenger gjør at om en ikke har mulighet til å sette av feriepenger av den vanlige lønnen, så må du fjerne de ukene du skal ha ferie fra regnestykket.

Det jeg da ville gjort er å ta la være å ta ut ferie ovenfor trygdekontoret.

Da får du normalt betalt fra NAv i de ukene du har ferie.

Feriepengene du får utbetalt i sommer setter du av til ferien i 08, da du vil få minimalt feriepenger utbetalt.

Da mister du 4 uker permisjon, men kan ta ferie som normalt.

Da slipper du også bryet med å lage regnestykker for ferien.

Når det gjelder datoene, så setter jeg alltid på en uke eller to på slutten for å være sikker på at jeg har regnet rett. NAV gir deg uansett bare de ukene du har krav på.

Signerer med anonymt siden jeg er en mann på konas PC...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...