Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Vet ikke hvor jeg skal begynne engang, for nå begynner vi å bli desperate:( Babyen er så SUR hele tiden, hvis vi ikke holder h*n hele tiden så skriker h*n hele tiden i ett strekk. Og h*n blir så sur for ALT vi gjør med h*n. Må være den sureste babyen i hele verden. Et sinne som ligner j..... Sur når vi mater h*n, sur når h*n får nye klær, sur når vi leker med h*n, sur når h*n skal sove, da bare MÅ h*n suttre i 10-15 HVER eneste gang før h*n sovner, sur når h*n skal bade, sur når vi sier: Titthei da hyler h*n og blir alldeles sur. Dette sliter alldeles på. Jeg har markert kallenderen for hver dag og h*n har vært sur i 1 mnd og 13 dager nå i strekk. Når skal dette slutte??? Vi begynner å bli LEI!!!!!!!!!!! Og ikke nok med det, nå er h*n sluttet å sove også. Vi legger h*n kl 19.00 på kveldene og når vi legger oss i 23-24 tiden har babyen enda ikke sovet. Neida den ligger LYSVÅKEN på rommet og babler eller skriker. Og kl. 05.30 om morgenen begynner den å skrike igjen.. Vi begynner å bli gal. Og vi har ingen som kan avlaste oss heller. Og det er ikke tennene som plager heller. Og h*n ler og skriker om en annen når vi skal prøve å dulle med h*n. Er babyen syk????????? Dette begynner å ligne en GAL familie snart. Jeg har nok med å slite med deprisjonen, og det hjelper ikke akkurat på en en sur og ufornøyd baby heller:( Vi har prøvd å holde h*n våken hele dagen ( kun sovet 15-20 min ca 4 ganger da) for å se om h*n sover når det blir natt, men neida hjelper ikke i det hele tatt. Har funket før men ikke nå. Latt henne sove ca 2-3 timer i løpet av dagen men det hjelper heller ikke. Tatt henne ut på luftetur, hjelper heller ikke, tatt henne med på bytur nytter heller ikke, dratt på besøk, neida det nytter heller ikke. Latt h*n leke med andre barn NEIDA INGETING nytter på denne babyen!!!!!!!!! Nå sover h*n til sammen 5-8 timer iløpet av en HEL dag. 7 mnd gammel. HJELP det er like før jeg rømmer både jeg og samboer.. Noen råd??????
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Glemte å nevne at vi har prøvd dentinox og parasett og det funker heller ikke:(:(
Sigbeth Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 det hørtes skikkelig slitsomt ut det første som faller meg inn er at den er overtrøtt men vet ikke helt hva man kan gjøre, fordi disse søvnrutinene endrer seg jo hele tiden. men tror ikke det har noe for seg å holde den våken men kontakt helsestasjonen før du rømmer:-) det kan være at de kan hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Har snakket flere ganger med de på helsestasjonen, men hun helsesøsteren vi har er nesten aldri der så vi har så mange å forholde oss til:( Og når hun er der gjør hun bare narr av oss og sier at vi må slutte å syte på at babyen er sur, og så setter hun seg ned ved siden av babyen å duller slik at h*n smiler hver gang. Og hun vet at jeg sliter med fødelsdeprisjon så det hjelper ikke akkurat på :(
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Huff da! Sikker på at hun ikke er trøtt da? Her er Lukas våken MAKS 8 timer i døgnet! Er han våken mer enn 2 timer i strekk da blir han SUR!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 H*n vil ikke sove heller:( Ikke engang når vi legger h*n i sengen eller i stuen.. Det gjorde h*n før:(
*shehasmyheart* Skrevet 13. januar 2007 #8 Skrevet 13. januar 2007 Huff, dette høres slitsom ut! Vi har også en ganske krevende baby. Jeg husker første gang hs sa: du har fått en krevende liten jente her. Jeg ble litt paff egentlig. Trodde det skulle være sånn jeg;) Jenta her føler jeg også er mye sur i løpet av dagen. Nå er det tenner på gang her da. Så vet jo hvorfor. Men hos oss er det ihvertfall viktig med rutine. Hun må sove etter 2 timer max. Da er hun utslitt. Ikke rart sånn som hun kaver når hun er våken! Jeg vet det høres bare irriterende ut når jeg sier at dere kanskje kan prøve å "tvinge" frem litt søvnrutine på minsten. Men...prøv å legge h*n etter 2 timer ca hele dagen igjennom. Få litt faste tider på ting og tang. Og fortsett med det en god stund. De liker rutiner, vet hva som skal skje liksom:) Er bare en tanke fra meg. Jeg føler virkelig med dere. Det er så tungt! Kan ikke finne på noe føles det som. Lykke til ihvertfall. Håper det bedrer seg snart...!
*shehasmyheart* Skrevet 13. januar 2007 #9 Skrevet 13. januar 2007 Glemte å si at her må vi ty til vogna på dagen:)
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Oida, dette hørtes ikke mye hyggelig ut. Det første som slår meg når jeg leser overskriften er (og dette mener jeg på den snilleste, mest høflige måten jeg bare kan) at har dere tenkt på at mors og fars humør, oppførsel, velvære og takt og tone har en viss innvirkning på den lille? Sikkert dumt sagt, jeg skal prøve å forklare: Jeg sier ikke at dere er "skyld i" at babyen er sur - som du sier. Det jeg mener er at noe har trigget dette og dere er kommet inn i en ond sirkel. Det spiller egentlig liten rolle hvordan alt begyne, nå er det på tide å endre på ting! Om dere trenger en utblåsning over all frustrasjonen så gå ut og ras fra dere - begge to - hver sin gang. Gå en tur i skogen, skikkelig fort, bli sliten og hyyyyl ut frustrasjonen. Eller finn på noe annet som gjør samme nytten, bli med på en boksetrening, et eller annet... ;o) Start så litt på ny frisk når det gjelder den lille. Og legg opp til noen kjøreregler. Hun er 7 mnd gammel. Dagen kan bestå av en til to dupper på dagtid, kanskje en halvtime til en time hver. Og så sier du "men hun vil jo ikke sove". Nei, det kan godt være hun fortsetter en stund med at hun ikke vil sove. Viktigst av alt: Snakk til henne. Fortell hva som skal skje. Etter hvert vil hun "skjønne" det, hun er liten, joda, men hun ønsker å kommunisere allikevel. Prøv å legg opp til følgende: Våkner: Tas opp, koses med - vær blide og vis henne at dere er glad for å se henne. Start dagen rolig og pent, skifte litt, tøyse litt på badet, kle på, leke bittelitt mens den andre av dere gjør klar frokost. Snakk rolig og blidt med henne, selvom hun setter seg opp mot dere og virker sur - ikke gi opp, fortsett å være rolige og blide. (mener ikke at dere skal gå rundt med et påsmurt glis altså, men håper du skjønner litt tankegangen). Når det blir for mye, ta et ordentlig magadrag med luft...pust ut. Ta det rolig. Vis henne at hun ikke trenger å stresse, ikke jage seg opp, og ikke bli sint. Når det gjelder spisingen, så gi henne akkurat så mye hun vil ha, og stopp når hun er uinteressert. Prøv med drikke hvis hun vil ha det når mat ikke fenger lenger. Prøv og se om hun vil ha mer mat etter drikke. Kan prøves noen runder. Hvis ikke - nei vel, takk for maten. Ferdig. Ta henne vekk fra bordet - måltidet er over. Dette gjelder alle måltider, ikke bare frokost. Kanskje kan dere prøve å ha våkenperioder på ca 4 timer på dagtid. Står dere opp i 7-8 tiden kan dere legge igjen rundt 12. La henne få tilbud om mat FØR dere legger henne, da vil hun sove lenger enn på tom mage. Ny bleie før legging er også et must. (kan hende jeg kommer med masse selvfølgeligheter her, men det får du bare hoppe over altså). Når det er leggetid kan hun ligge i sengen eller i vogna - velg det dere vil. Snakk med henne - "nå skal *navn* sove litt, nå blir det godt å hvile litt. Mamma og pappa er her, men *navn* skal få sove." Legg henne, gi henne evt. koseting hun bruker, stryk på kinnet og gå ut. -Når hun hyler: Bytt på å gå inn til henne med 3-5 min mellomrom. Ro henne ned, forsatt liggende i sengen, ikke ta henne opp. Kos og stryk på henne og gjenta hvorfor hun ligger i sengen, snakk rolig og lavt. Gå ut igjen. (gjentas x antall ganger; til hun faktisk sovner!). Vær blide når hun våkner, og ta henne opp ganske med en gang, selvom hun bare sov 15 min kanskje. Koseprat med henne, ha henne litt inntil dere mens hun våkner litt. La henne få tid til å våkne ordentlig før dere leker igjen eller finner på andre ting. Dette bruker dere både på dagtid og for natteleggingen. Aner ikke hvor mye av dette som var noe særlig til råd, men jeg har en siste ting å si: RO NED (og jeg mener det fortsatt så snilt og høflig som jeg bare kan). Tror jenta deres trenger en roligere atmosfære, på dine beskrivelser virker det som om frustrasjonen stresser både dere og henne, og det har ingen av dere godt av. Ønsker dere skikkelig lykke til. Stor klem.
nasse nøffen Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 kanskje dere påvirker henne? hvis du er sur ( ikke stygt ment) , deppa og sliter med depresjon, pappaen er sikkert også sliten og bekymret,,, så kan babyene fort bli påvirket,,, det kan fort bli en ond sirkel... men uansett, lykke til... =) å det vil jo ordne seg om ikke såååååå lenge uansett da, hun blir jo bare eldre,,, kanskje hun bare er en sur baby,,, bit tenna sammen, det går over snart,,,
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #12 Skrevet 13. januar 2007 Det høres ut som min baby!!! Hun hadde en endring i søvn og spisevaner når hun var ca 2 mnd. Jeg skjønte ingenting og endte opp med en baby som bare var våken og grinete hele tiden. Når jeg endelig skjønte hva som hadde gått galt så tok det nesten ei uke å "fikse" det igjen... Hun var overtrøtt og kjempesliten. I tillegg så hadde hun funnet seg en ny rytme som jeg ikke hang med på. Nå er det ordnet og vesla er en kjempeblid og god baby igjen!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 Har dere fått henne utredet hos lege?? Ellers reagerer jeg litt på tonen her, som at babyen er så sur, det hjelper ikke med en sur baby på depresjonen din - høres liksom ikke ut som om du er fortvilet på babyen din sin vegne, men på dine/deres. Det er jo tydelig at hun ikke har det bra stakkars. Hadde slengt meg over litteraturen og prøvd å tillegne meg litt kunnskap om babyers helse, både psykisk og fysisk, og ikke gitt meg når det gjelder hjelp på helsestasjon/lege - og så ønsker jeg dere lykke til - for deres egen del og for babyens.
MammisOgTøffer`n Skrevet 13. januar 2007 #14 Skrevet 13. januar 2007 Uff, så slitsomt........Det hørtes ikke greit ut...... Men finnes det ikke sånn leger som er eksperter på søvn da?? Eller tar jeg helt feil nå....Er jo verdt å sjekke ut:)For at gullet ditt sover for lite er jo helt sikkert..... Du har jo sikkert prøvd det meste så vil egentlig bare ønske deg lykke til videre:) Håper det ordner seg for dere, uff er jo ikke sånn det skal være.... Slå handa i bordet på hs, eller snakk med noen andre.... Hvis du ikke har prøvd (noe du sikkert har) kan du jo knskje snu om hele dagen, lag en hel ny rutine på hele dagen, alt fra spising, soving og stell.... Begynne helt på nytt:) Stor klem
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #15 Skrevet 13. januar 2007 Det er greien her inne; her kommer det snikende en anonym og hentyder at det er noe annet galt etc. Babyer blir faktisk sure, og det er IKKE hyggelig eller ålreit å være forelder da. Men sånn som for meg så er dette første gangen, jeg har aldri prøvd før og jeg trodde faktisk, ja virkelig, at babyer sov når de ble trøtte, hun gjorde jo faktisk det til å begynne med! Jeg trodde også at babyer var relativt passive og kjipe ting fremt il de var ca 4-5-6 mnd, men det er jo også feil! Så igjen til HI, søvn, søvn og atter søvn vil bedre hverdagen for deg! Lover! Det kan riktignok kreve litt ekstra av deg til å begynne med. Trilling spesielt! (jeg HATER å gå tur, men har endelig begynt å få sansen for det! nå er lille 4 mnd:p) Og babyen blir veldig fort blid av følgende ting; mat, søvn og lek! I den rekkefølgen, det er hverdagen for en baby det faktisk! Kose deg, lykke til og håper du snart kommer over på bedre tider og at rådene du har fått fungerer. Og til sist; dersom du bor i nabolaget, jeg triller gjerne med deg, må uansett ut og trille og nye bekjente har jeg da vitterlig godt av!
april 06;) + mai 09* Skrevet 13. januar 2007 #16 Skrevet 13. januar 2007 er enig i at lege bør kobles inn her, og det trengs sikkert litt løvemammaing for å få barnet til rett barnelege og til rette undersøkelser. Stå på, og ikke la deg "lure" av enkle pareringer som at dette er bortskjemthet o.l. Startet dette etter introduksjon av fast føde? Kan det dreie seg om mat-allergi eller intoleranse? Tenker da mest på produkter med melk eller gluten i, men også frukt o.l. Vi har også et krevende barn, som våkner veldig hyppig på nettene. Løsen på nettene har vært samsoving og pupping. Synes også at det kan være slitsomt av og til, men husk at det også er slitsomt for barna å ha det slik! Du skriver at du har depresjon, og jeg forstår hvis du føler at du ikke har overskudd til å pushe så mye på leger o.l nå. Men husk, det kan gjøre det mye bedre. Og husk å tell til ti mhp barnet ditt når det er urolig, mest for barnets del, men også for din del. Du vil gjerne angre senere om du ikke gir det all den nærhet og omsorg du kan nå, selv om det er vanskelig til tider. Og husk- det gir seg!
april 06;) + mai 09* Skrevet 13. januar 2007 #17 Skrevet 13. januar 2007 Det ble to motstridende innlegg mitt og det ovenfor da;-D Jeg tror også barn kan være sure og av til, men sjelden hver time på natten i så lang tid. Og i dette tilfellet her hvor det plutselig ble en markant endring sier det seg jo egentlig selv at det KAN meget mulig være en fysiologisk faktor inni bildet. Og det er jo greit å utelukke? Vår våknet og hver time før, og var urolig hele døgnet. Priser meg lykkelig for at vi har pushet på og fått han undersøkt, han har definitivt hatt sitt å stri med og ikke våknet bare fordi han var "sur".
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #18 Skrevet 13. januar 2007 Overtrøtt slår meg også, Teodor ble sånn når han ble overtrøtt... Det er ikke en fase da? Vi var gjennom en fase der ALT var galt, og han hatet meg ! Men plutselig var han snill igjen Men vær så snill, ikke vær sint på babyen ! Så liten og uskyldig, er helt sikkert noe som plager h*n....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå