Gå til innhold

Gir dere ukepenger til barna deres??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og har de noen "oppgaver" for å "tjene" dem???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 4, så nei. Ser ikke vitsen med det. Han har uansett ingen forståelse av hva penger er. Synes at unger skal kunne gjøre ting i hjemmet uten å få betalt for det, iallfall så lenge de er små.

Skrevet

Nei, ikke når de er så små som 3-5 år. Selv fikk jeg litt ukepenger fra jeg var vel rundt 8 år. Syns det er en passe alder å begynne så smått. Jeg syns ukepenger er en fin måte å lære barn å håndtere penger på. De lærer da etterhvert fordelene ved å spare, og ulempene ved å bruke opp pengene med en gang (forutsatt at de da ikke får mer penger av foreldrene til forskjellige ting hvis de har brukt dem opp...).

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom og er alenemor, er derfor avhengig av hjelp fra lillemor..det har ikke vært noe problem fram til nå, hu er kjempe flink og klarer det meste. Men nå har hu fått med seg at venninnene ikke gjør noe hjemme og hu gjør masse, så da får hu ukepenger for 1 oppgave hver dag også gjør hu mye annet i tillegg. Så på fredag ettermiddag får hu 50kr, som hu somregel sparer..hu er flink med penger og sparte selv 3500kr i 2006, så da syns jeg det er greit med ukepenger.

Hu blei forresten 5år i desember, men er langt framme i forhold til jevnaldrende.

Skrevet

Hvis man skal gi ukepenger eller ukelønn, må vi gi fra oss kontrollen på hva de bruker pengene til. Vi kan ikke gi "lønn", og så bestemme hva lønna skal gå til. Akkurat det ansvaret synes jeg 4-5 åringer er altfor unge til. Hva om de skulle velge å kjøpe seg en sjokolade hver dag? Det går an å trene dem opp til hva ting koster, uten at vi gir fra oss kontrollen. Er man i butikken på lørdag for innkjøp av snop, kan man si hva slags beløp de har tilgjengelig. Da er det jo en liten oppgave for den lille å finne ut hva de kan plukke med seg for den summen. I nærbutikken vår, står det ved inngangen en automat hvor man får en plastdings for kr 20. Det er sinnsykt dyrt for en unyttig greie, men er veldig fristende for en liten tass. Ungen min har forstått hvor dyrt det er ved at jeg har sammenlignet prisen med prisen på lørdagsgodteriet, og at nesten alt godteriet må bort hvis det skal erstattes av denne plastdingsen i automaten. Det har nå blitt slutt på masinga...

Skrevet

Sønnen vår er 5 år, og jeg synes han er for liten til ukepenger. Men han lærer seg om penger allikevel. Han har sparebøsse og sparekonto, og er bevisst på å sette inn penger han får til bursdag/jul ol.

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg liker at barna skal ha betalt for å hjelpe til hjemme. For oss har det vært viktig å ta han med på oppgaver, enten det er å lage mat, snekre eller hjelpe til i hagen. Det skal være reelle oppgaver, sånn at han føler at han er til nytte. På den måten liker han selv å få oppgaver, og det har aldri vært et tema at han skal ha betalt for det.

Når han blir større blir det nok aktuelt med ukepenger, men ikke som betaling for å hjelpe til hjemme.

Skrevet

Jeg synes det er altfor tidlig å gi ukepenger til så små unger. Noen skriver at de skal lære hva penger er, men jeg tror at det blir en veldig kunstig måte å "lære" om penger på når de er så små. Lærer de å håndtere penger om de får 20 kroner i uke å handle godterier for? Da lærer de jo at penger er noe man bruker til ting som er unødvendige for oss. Hva med alt det livsnødvendige vi bruker penger på? Nei, jeg tror at det er greit at de lærer om penger når det blir mer reelt for dem - kanskje først når de er tenåringer. Man kan jo prate mye med ungene om penger i stedet - at vi foreldrene må jobbe for å få penger til å kjøpe mat og klær, for eksempel.

Jeg synes også at det er feil at ungene skal få lønn for å hjelpe til hjemme, uansett alder. Ingen gir MEG lønn for å vaske gulvet til helga eller for å lage middag hver dag! Jeg tror det blir vanskelig å møte voksenverdenen hvis de læres opp til at de skal ha penger for hver bidige ting de gjør.

Skrevet

synes helt ærlig de er for små til å gjøre seg opp noen meninger om hva penger skal og bør brukes til. Hun vet at vi legger penger på sparebørsen og setter de i banken så hun kan ha til bil, skole etc når hun blir stor og prøver å lære henne at vi kan ikke bare kjøpe kjøpe kjøpe.

Hun får også velge seg blad på lørdager, men da i stedenfor lørdagsgodt. Hun velger noen ganger det ene og noen ganger det andre. Men det har ingenting med penger å gjære.

Bør iallefall være skolealder før de begynner med egne penger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...