Gå til innhold

adg oppholdstilatelse til far

3 rosa og en blå

Anbefalte innlegg

hei

etter at min mann har vært her i norge nå snart 3 mnd så må han dra tilbake til landet sitt får å søke om oppholdstilatelse får å bli norge.

vi søkte om turist visum sist pga jeg var syk og skulle føde om kort tid og da det var best får oss.

me etter nye regler i oktober så må man reise til hjemlandet får å søke videre opphold såkaldt familiegjenforening.

er det noen her inne som har gjort det samme som oss og evt hvor lang tid brukte dem til å behandle søknaden??

til oss sa dem 7 til 8 mnd behandligstid, men det er jo utrolig lang tid når det er en beby som trenger sin far hos seg.

vi reiser nedover sammen og håper at vi kan få et d visum så vi kan reise sammen tilbake å legge frem søknaden her i norge.

håper at noen kan svare meg og fortelle meg hva dere gjorde og hvor lang tid det tok får dere..

Fortsetter under...

Vi hadde samme problemet, men i mannen min kom i mars. Han fikk komme på et slags "ventevisum" som han fikk innvilget av den Norske ambasaden i hjemmlandet sitt etter at jeg hadde sendt dokumentasjoner på alt mulig samt skrevet under på at jeg skulle forsørge han frem til søknaden på familiegjennforening ble godkjent. Dette visumet ble visst bare gitt i tilfeller der ambasaden så på det som meget sikkert at søknaden om fam.gjen. ble godkjent. Dette visumet tok det to-tre måneder å få innvilget, og så ventet vi ca syv måneder på å få innvilget familigjennforeningen. Vet ikke om dette finnes fremdeles, men det er jo verdt å spørre?

Mas i hvertfall masse på alle. Ble godt kjent med alle på norske ambasaden i hjemmlandet hans da jeg ringte nesten daglig med spørsmål og masing om hva jeg skulle gjøre.

Vet ikke om dette hjelp noe, men skriver egentlig bare for å si at jeg har vært hvor du er nå og vet hvor vanskelig, vondt og fortvilende det er å bli holdt borte fra mannen sin av landegrenser. Masse lykke til, ønsker dere alt det beste.

Stor klem!

Så vidt jeg husker er mannen din fra Tyrkia,ikke sant? Er i samme situasjon som deg, vi venter ei jente in april og har vel avfunnet meg med at jeg må være alene i Norge frem til fødsel, da jeg ikke har inntekt i Norge pga av at jeg har vært her nede en god stund. Reiser ned når babyen er født,men vi tenker å bosette oss i Norge etterhvert. Når man sjekker på UDI s nettsider virker det jo som det skal være ganske enkelt med oppholdstillatelse når man har barn,men har ikke peiling hvordan man går frem. Hva har du foretatt deg frem til nå?

Er takknemlig for svar,kunne jo desverre ikke hjelpe deg,men ville bli kjempeglad dersom du holder meg oppdatert på hvordan det går med dere!

P.S kan dere ikke være sammen der ned mens dere venter på svar på søknaden,for du jobber vel ikke på en god stund fremover?

hei

mannen min er fra morocco og ja vi reiser nå i feb tilbake fordi vi vil gjerne være sammen i ventetiden og vi skal prøve å søke om 7 dagers visum når vi kommer ned dit.

jeg og mannen min vil ikke være borte for hverandre nå som bebyen er liten og fant ut at vi skulle reise sammen nå.

da kan jo slekt og venner også få treffe bebyen.

ja det er går greit å få oppholdstilatele men det er vente tiden som er værst hverfall hvis dere ikke kan være sammen.

7 til 8 mnd er ganske mye hvis du har en nyfødt beby og da mister også far til ungen veldig mye f.eks første smil og når bebyen begynner å lære ting.

men husk det er ganske mye papir du må ordne fra norge og disse må oftes oversettes og godkjennes også.

du kan godt legge meg til msn hvis du har lyst så er det enklere å holde kontakt videre.

[email protected]

• 2 uker senere...

Hei

Min mann er fra tyrkia og før han kom hit søkte vi om familievisum fra tyrkia.

vi reiste til anakara med alle mulige papirer og dem sendte dem ganske rask til udi i norge

etter en mnd tid fikk jeginnkallelse til politiet for i gi mer info om slknaden

så begynte masinga mi hos udi, for dem fortalte meg også at det var 7 8 mnd behandlingstid... men det gikk ikk jeg med på, for vi venta barn sammen

jeg ringte flere ganger og skrev tilleggsbrev om at det var vitkig at en familie er sammen etter at et nytt barn er født og jeg fikk jordmor til å skrive at vi venta barn sammen

det er forskjellig hva du får av info på udi, men jeg tror det kans hjelpe og mase og mase

vi fikk beskjed 2 uker etter at gutten våres ble født,, da fikk han komme og nå er det bare å fornye det innen et år... og slik må vi vell holde på et par tre år til....

håper dette var til info

Annonse

Tusen takk for svar til deg også.

Fler spørsmål:-)

Var dere gift? Hadde du jobb i Norge? Jeg har vært her nede slik at jeg ikke har jobbet i Norge før fødselen.

Husker du hva slags papirer dere hadde med til Ankara?

Masse spørsmål,men jeg håper du har tid til å svare,da jeg tenker på dette hele tiden!

Hei

Det var ikke så mange papirer dem trengte fra min mann, siden vi skulle søke om familievisum.

Han hadde med seg sitt pass og sin fødselsattest

Jeg måtte ha med mitt pass, likninga for siste år, bekreftelse på at jeg hadde jobb i norge, at jeg eier hus i norge, at jeg har leilighet i tyrkia, attest at vi venta barn sammen, eller har barn sammen.....

kan ikke komme på flere papirer.

vi var ikke gift da vi søkte, og ja jeg hadde jobb i norge,

når du søker om familievisum synes det å virke som du trenger en inntekt slik at du kan forsørge han da han kommer og at du har hus el leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...