Gå til innhold

pH-måling hos lillegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare "dele" med dere at lillegutt har fått innlagt sonde i spiserøret i dag, for å måle pH i spiserøret over et døgns periode. Dette som følge av mye urolighet på nettene, spisenekt og astmalignende plager.

Jeg grudde meg veldig til han skulle få lagt inn sonden, men det hadde jeg ikke trengt å bruke kalorier på. Å føre ned sonden var unnagjort på under 30 sekunder. Selvfølgelig protesterte tassen og behagelig var det nok ikke, men hørte på griningen at det gikk greit nok. Etterpå prøvde han tre ganger å ta bort sonden, men så glemte han den ut. Har vært litt mer sutrete i dag, men hatt det nesten som vanlig. Så dette gikk over all forventning!

Tenkte det var greit å skrive dette i tilfelle noen andre skal lignende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at dere kommer i gang med målingen, det blir spennende å se om dere får svar på trøbbelet!

Skrevet

hei.

Det var jammen godt å høre. Vi var på seksmåneders kontroll i dag og det ble sendt inn rekvisisjon til sykehuset for PH måling på Marius. Han gulper og gulper stakkar. Han legger godt på seg, men er veldig urolig når han ligger på ryggen og sover dårlig om natten.

Jeg må innrømme at jeg heller ikke akkurat gleder meg til å få lagt inn den sonden, men det var beroligende å høre at det gikk så bra. Må du gjøre noe det neste døgnet? Notere ned ting og tang om når han får mat, gulper osv??

Skrevet

Jupp, har fått skjema der måltider, søvn, gråt/smerte og gulp skal registreres. Det er også to knapper for måltid og søvn på måleduppedingsen som skal på for hver gang noe skjer. Går så lett så!

Jeg har i tillegg glodd på pH-verdien som avleses mye av tiden for å selv se hvor ofte han har sure oppstøt og om det kan kobles til når han er urolig. Men er nok lurest å vente til vi får svar av legen før jeg drar noen konklusjon, er normalvariasjon på antall sure oppstøt i døgnet, spesiellt hos de små.

Håper selvsagt han ikke har refluks, men det finnes jo tross alt langt verre kort å få utdelt enn det, så får i så tilfelle ta det med fatning.

Skrevet

ja, det var det jeg mente at jeg hadde hørt. Men, litt notering skal vi vel klare :)

Legen tror egentlig ikke at Marius har refluks, men ville altså at dette skulle sjekkes for å være på den sikre siden. Faren gulpet ekstremt til han var ett år også. som legen sa i dag, er det ikke refluks, får du bare vaske klær som en helt frem til han begynner å gå, for da gir det seg gjerne :) Hva skulle vi vel gjort uten vaskemaskinen??

Skrevet

Heisann!

Lenge siden du har vært her inne? Synes ikke jeg har sett deg her på en stund...

Så flott at det gikk greit å få inn den sonden, da! Jeg skal på seks-mnd kontroll snart, og da tenkte jeg å spørre legen min også om refluks. Min gutt sover nokså greit om natten, men han gulper nokså mye. Ofte kommer gulpen ut av munnen, men ser også at han ligger og svelger nokså ofte og blir rød i ansiktet/tårer i øynene. Kunne godt tenke meg å få sjekket det, for det ser ut til å plage ham litt...

Hold oss oppdatert om hvordan det gikk for gutten din, da! :o)

Skrevet

hehe, ja det kan du si.

Naboen her på 80-et-eller-annet har 6 barn. Hun og mannen bodde på loftet hos svigers til det eldste barnet var 13 år, med 6 barn på to rom. Hvis jeg synes hverdagen er stri av og til prøver jeg å tenke meg hvordan hun hadde det, med å sy/strikke alle klærne, vaske de samt tøybleier for hånd under/ mellom graviditeter og alaskens andre oppgaver. Puh, bøyer meg i støvet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...