Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Hvordan innfører dere grøt med gluten? Øker med noen skjeer pr dag, eller en dag med bare litt, og om de ikke reagerer så er det greit? Hva kan skje om dette gjøres for raskt?
Blomman Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 gluten bør introduseres gradvis for å unngå at man får cøliaki, altså litt etter litt
meg & to små vampyrer Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Hvordan var dette da... Leste at det var bedre å variere mellom ulike grøttyper (med og uten gluten) i små mengder enn at de plutselig fikk en hel posjon f.eks. med glutenholdig grøt. At det siste var såpass voldsomt at det var lettere å få reaksjoner da... Så da skal jeg vel prøve litt etterhvert med litt ulike typer når jeg skal innføre det. Har cøliaki i familien, så må vel gi grøt med varsomhet:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 er d også noe man skal gjøre? vi bare ga han grøten som vanlig vi da... men ga han glutenholdig grøt i den perioden vi ga smaksprøver,så d ble kanksje gradvis? vi byttet jo på med maisgrøt og havregrøt M/ ris&hvete...
Blomman Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 hvis man starter med grøt med gluten vil det bli gradvis som regel
meg & to små vampyrer Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 Ja, bytta dere på så er dte jo både gradvis og variasjon. Vi er litt ekstra påpasselig pga arvelighet og risiko for det, da:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #7 Skrevet 12. januar 2007 Hvis man da har startet med mais eller ris grøt, og er oppe i full porsjon, og så skal introdusere grøt med gluten? lager man da maisgrøt og litt havregrøt da f.eks?
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 I siste "Foreldre og Barn" sto det at cøliaki er noe man er født med. Da stemmer det vel i tilfelle ikke at man kan provosere fram cøliaki? Det er kanskje en annen grunn til at de kan reagere på gluten?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Jeg gjorde det.. feks min pleide å få maisgrøt av 100ml vann 1 dag grøt med gluten 10ml m havregrøt 90 med maisgrøt 2 dag 20ml med havregrøt 80 med naisgrøt osv kanskje ta to dager med det samme antallet før man øker også...
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har også leset et sted at det er medfødt. Så om man ikke kan gjøre noe med det bør man hvertfall gi bare litt i starten så man unngår veldig sterk reaksjon? Bare en tanke, ikke noe jeg har bevis for:)
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Jeg måtte søke litt, og fant dette: "Det er usikkert hva som utløser cøliaki hos en person som er disponert for sykdommen. Rikelig med gluten i spebarnskosten kan være en slik faktor. Man bør derfor vente til barnet er ca seks måneder før man introduserer gluten i kostholdet. Istedet for hvete, rug og havre, kan man starte med ris- eller maisgrøt." Det er altså usikkert hva som UTLØSER cøliaki. Selv om man er født med det, trenger det ikke framprovoseres. Så Blomman har rett.
meg & to små vampyrer Skrevet 12. januar 2007 #12 Skrevet 12. januar 2007 Man er vel gjerne mer eller mindre disponert for det. Men noen mener at om man introduserer mat med gluten forsiktig og gradvis og samtidig med morsmelk, så er dte ikke alltid det bryter ut. Det er det vi håper på da, at det ikke skal bryte ut. Tarmene tåler vel det bedre når det kommer litt etter litt og samtidig m mm:)
mememe Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 dette er noe man er født med. de har ikke funnet ut hvorfor eller hva det kommer av. men de snakker om at det er i flere familier der sukkersyke er vanlig. har selv cøliaki og det er ikke mamma sin skyld man skal vel ta det gradvis da de fleste blir veldig dårlige og det ikke er noe særlig å ikke få i ungen noe som helst av det den trenger for å vokse o.l. og tar litt tid før tarmtottene vokser ut igjen..
Herkules Skrevet 14. januar 2007 #14 Skrevet 14. januar 2007 Cøliaki er arvelig så vidt jeg vet, så er det som det nevnes noe man har eller ikke. Det som er er vel som med mange sykdommer som ligger latent/ er i genene noe som slår ut på et eller annet tidspunkt. Det kan vel derfor komme tidligere om man utsettes for gluten MEN som mememe sier det er ikke mors skyld at man har Cøleaki. Husk at det er også forsjkeld på alergi og intoleranse Om barnet ikke tåler gluten er det med andre ord ikke nødvendigvis cøleaki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå