Gå til innhold

Et aar i Norge--hva boer vi ha med fra USA?

NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Jeg fikk saa mange super-hjelpsomme svar da jeg spurte om barnevogner, saa naa har jeg et spoersmaal til. Mannen min og jeg venter vaar foerste i juli, og vi reiser til Norge i slutten av mai eller starten av juni. Vi regner med aa bli i Norge et aar--med forbehold om at vi muligens drar til Tyskland i vaarsemesteret fordi mannen min soeker paa et forskningsstipend der nede. Altsaa kan det bli mye reising med en liten pode...

Her i USA koster jo "alt" mindre enn det gjoer i Norge, men det er jo begrenset hvor mye vi kan ha med oss, da. Mulig vi sender noe som baatfrakt eller sjekker inn en ekstra kolli eller to.

Det vi lurer paa naa er: hvilke babyting loenner det seg aa ha med fra USA, og hva boer vi heller kjoepe i Norge? Gode ideer fra andre som har reist mye?

Her er noen tanker:

USA

barnevogn

klaer

muligens reiseseng (er kanskje for tung?)

activity gym

sengetoey til barnesenga

Norge

laane eller kjoepe brukt stellebord og barneseng

laane vogge (kjenner en som har tilbudt dette)

bleieboette

bleier

Hva mer? Hva er lurt aa vente med til vi kommer til gamlelandet? :-)

Fortsetter under...

Hei - vi flytter også til Norge til sommeren etter og ha bodd 8 år i USA. Vi har 2 små pa lasset og planlegger en til når vi har kommet til rette i Norge, så vi holder også på med 'lure' innkjøp fra USA før vi reiser.

Har gjort en del undersøking på nettet, via venner+ fam. osv. Vi har kommet fram til at mye av tingene vi hadde tenkt og ta med fordi vi trodde ALT var så mye dyrere i Norge, faktisk ikke er så mye dyrere allikevel.

Vi tar f.eks. ikke med noe møbler bortsett fra en diger 'oversized' sofa , cair + ottaman som er sååå komfertabel - de selger ikke disse typiske digre amerikanske sofaene i Norge. Grei og ha i TV rom/fam.rom e.l. Vi tar heller ikke med noe fra kjøkken eller bad (her har vi IKEA, he-he). Kun et par store kjøkkenmaskiner & kniver.

Når det kommer til baby/barneutstyr, så vil jeg anbefalle og ta med deg alt du kan få med deg. Man kan gå på Target & BabiesRus o.l og få alt til baby/barn veldig rimelig, mens hjemme er disse tingene ganske dyrt. Mange av disse tingene bruker man også så kort tid at det er lurt og spare litt der man kan. Ser du nevner stellebord og DiaperGeni/champ osv. Disse tingene ville jeg tatt med. Du kan jo kjøpe stellemadrassen som kan festes til enhver kommode f.eks. Bleier ville jeg ikke brydd med. Kiwi butikkene har jo disse supre dealene med kupongkort hvor man får hver 4 eller 5 pakke gratis m/Libro bleier osv.

Reisesenger synes jeg er mye bedre i Norge enn de du får kjøpt her i USA. Fordi - de i Norge er lengere og barnet kan bruke de fram til de er 3-4 år, mens de du kjøper her får man brukt svært lite siden de babyen har vokst ut av de når de er 12-18 mnd. De er bredere, men mye kortere. (Go figure - amerikansk, he-he) På Babyshop hadde de reise senger sist jeg var hjemme til 398,kr. Ikke dårlig.

Ser du har nevnt vogn i ett annet innlegg. Enig der. Jeg har en Graco og den er helt grei, har brukt den mye med begge mine. Men den er jo ikke for og gå ut på tur og går ikke på ulent terreng. Når det gjelder og sitte i setet osv. måtte jeg le litt - vil man ikke at babyen skal sitte så er det jo bare og ta de ut av bilsetet og legge de faltt i vognen! Vognen kan jo legges ned helt flatt også. Uansett så prøvde jeg alltid og 'time' det slik at babyen fikk sin lange 'nap' hjemme i krybben sin. Graco løsningen m/setet var kun for korte turer - og var veldig greit hvis man skulle f.eks. i matbutikken, i banken eller postkontoret osv. at man kunne bare ta ut setet - vips inn og vips ut, også hjem igjen uten og vekke babyen. Skulle vi ut på gå tur, i parken, eller på stranden så hadde vi en 3 hjuling fra In Step. Da er Graco ikke tess i det hele tatt.

Kjøp med klær og sko for hele året om du kan. Sko trenger du kanskje ikke mye av til en nyfødt baby, men det veldig dyrt i Norge. Man har jo H&M som er Ok for barn, men allikevel er det billigere her.

Hvis du låner vugge i Norge så har vel vennene dine sengetøy som passer også?? Sengetøy str. er annerledes her enn hjemme.

Ellers kjøp med alt dere trenger elektroniske ting....det er alt jeg kan komme på. Håper noe av dette kan hjelpe.

Lykke til med flytting og baby - høres spennende ut!

Takk for gode raad, floridamor. Greit aa vite at det ikke er "alt" som er kjempedyrt i Norge--det er jo, som sagt, begrenset hva vi kan klare aa faa med oss.

Uansett boer vi nok vente en stund med aa kjoepe ting selv, for jeg vet at det blir i hvertfall et par "baby showers" for oss her borte foer vi drar. I juleferien har jeg sittet og smugtittet paa en del saker paa BabiesRUs--og naar vi vet om det blir gutt eller jente tenker vi det kan vaere lurt aa lage en baby registry. Da kan vi prioritere hva vi oensker oss (dvs. ting som ikke tar saa mye plass) i stedet for aa evt. maatte la store ting ligge igjen i USA. Litt rart aa tenke paa registry igjen, for vi giftet oss i sommer--og da hadde vi alle gavelistene vaare i USA selv om vi giftet oss i Norge. De norske gjestene var heldigvis veldig forstaaelsesfulle til dette (vi reiste til USA dagen etter bryllupet) og vi klarte heldigvis aa faa plass til alle gavene vi fikk i Norge (unntatt en stor stekepanne) i koffertene. Ganske utrolig, egentlig. Men denne gangen blir gavelisten mest for amerikanske venner/familie--naa skal vi den andre veien. :-)

Et par spoersmaal. Jeg var inne paa trygg trafikk sine sider og saa paa informasjon om bilseter. Stemmer det at bilseter maa vaere godkjent i Norge for aa faa lov til aa bruke dem der? I saa tilfelle er det kanskje best aa vente med bilsete til vi kommer dit. Er de modellene som selges her (fks. de to som besto testen til Consumer Report) godkjent i Norge?

Naar det gjelder sengetoey til barneseng har jeg sett meg ut et par "collections" paa BabiesRUs som bare er SAAAAA soete. Er det veldig stor forskjell paa stoerrelse paa norske og amerikanske barnesenger og vogger? Vil de andre tingene (bumper, bedskirt, osv.) passe dersom jeg bruker norsk laken?

Noen som vet? Det er bare saa morsomt aa planlegge alt dette. hi hi.

Hei igjen 'newyorkmom' - er ikke sikker på svar ang. bilseter i Norge. Vil tro at de har samme typer tester over her som man har i Norge..? Her er man jo nesten overparanoide når det kommer til bil-sikkerhet. Disse biltestene hører man jo om hele tiden, de ser ut til og være 'on top of it' over her også. De er også veldig flinke til og ha recall hvis det skulle være den minste ting galt med de, så jeg ville hvertfall stolt på et sete som har passert testen her. Graco Snug Ride har jo gjort det bra i test f.eks. Graco Duo Logic ser er jeg er pop hjemme (de har bilde på BIM forsiden).

Når det gjelder senger så vet jeg at både krybber/sprinkelsenger og reisesenger er forskjellige i str. Hjemme er de litt lengere og smalere enn her. Vuggene er jeg ikke sikker på. Om laken osv. passer er jeg ikke sikker på. Du må nesten få str. fra noen hjemme og måle og sammenligne. Hvis man har stretch laken (fitted sheets) så gjør det kanskje ikke noe om de er litt for brede, men hvis de ikke er lange nok har du jo et problem.

Hjemme tror jeg ikke det er vanlig og bruke hverken bumpers eller bedskirts på krybbene/sprinkelsengene. Tror det er veldig amerikansk, spesiellt bedskirts...Hadde bumpers til begge mine jenter og de er veldig kjekke. Bedskirts...de droppet jeg! Finner du ordentlig dyne på BabiesRus? Det trenger du jo i Norge. vet ikke hvordan det er på BabiesRus i New York, men her i Florida kommer de jo bare som quilts (tepper).

Kikk på Potterybarnkids også, de har så mye fint i sengetøy til babyer/barn...min favoritt! Litt dyrere enn BabiesRus & Target, men super kvalitet. Veldig tykt, mykt og slitesterkt stoff og flotte friske farger. Akkurat som Gap og H&M klær til barn, man kan vaske og vaske de og de holder seg veldig bra!

Lykke til med alle forberedelser!

Er litt i samme tankebaner som deg :-). Vi flytter hjem on en måned og venter i juni. Lurer også på hva som er lurt å kjøpe med hjem.

Enig med florida mom at reiseseng er greit i Norge, vi kjøpte en i Oslo til 298,- på tilbud i fjor som er helt super.

Jeg har ikke kjøpt noe særlig klær, fordi vi vet at vi arver mye. Men klær og sko er litt billigere. H&M og Cubus har forøvrig mye bra og billig hjemme.

Vi har kjøpt vogn her til datteren vår, og så skal den nye babyen bruke dypvognen som venter på oss hjemme fra da datteren vår var baby.

Det jeg lurere på å kjøpe er:

- bæresele e.l.

- øretermometer

Tror begge deler er billigere, men jeg er ikke så god med Fahrenheight, så jeg må evt. sjekke om øretermometer også kan vise celsius.

Lykke til - tar gjerne i mot tips som du finner på din vei :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...